“LIFELONG LEARNING” PRINCIPLE IN PROFESSIONAL COMPETENCE FORMING PROCESS OF FUTURE DENTISTS

Authors

  • Ya. Kulbashna

Keywords:

future dentists, forming of professional competence, competentive approach in medical education, « lifelong learning» principle, readiness of future specialists to the lifelong self education, foreign students

Abstract

There is a crisis of classical idea and
educational model in Ukraine, caused by
significant changes in country at the end of XX
beginning of XXI centuries. It has followed to
break off between deeply changed conditions of
society’s lifestyle and educational system. Due to
this, the necessity of educational system
modernisation was arised. The new competentive
model in professional training was proposed and
introduced in Europe and in Ukraine. One of the
most important principle of it is the “lifelong
learning”. It must provide increasing of
professional level in specialists during all period
of professional activity. Such important changes
the medical educational system also was
concerned.
In the article the process of professional
competence forming in future dentists among
native and foreign students аnd introduction in
modern medical education the “lifelong learning”
principle is considered. There were 721 future
dentists (481 students,114 foreign among them
and 235 interns) took part in the investigation. The
readiness of future specialists for the increasing
the educational level during all period of
professional activity is researched. The results
show the necessity to force the student’s motivation
for understanding and accepting of this principle.

References

Буряк В. Розвиток професійнопедаго

гічних якостей у системі безперервної

освіти /В.Буряк// Вища школа 2005.№2.

С.5057.

Вієвська М. Формування мотивації

фахівця до безперервної професійної освіти

/М.Вієвська,Л.Красовська// Вища школа.

№1.С.7582.

Вороненко Ю.В.Безперервний професій

ний розвиток лікарів і провізорів – нові

принципи побудови системи / Ю.В.Воро

ненко, О.П.Мінцер// Медична освіта.

№2. С.4144.

Головань М.Компетенція і компетентність: досвід теорії, теорія досвіду /

М.Головань //Вища освіта України. 2008.

№3. С2330.

Кузьмінський А.І.Моделювання освіт

ньопрофесійної підготовки майбутнього

фахівця в контексті компетентнісного

підходу /А.І.Кузьмінський// Вища освіта

України. 2012. №3. Тематичний випуск

«Педагогіка вищої школи: методологія,

теорія, технології». Т.1. С.2942.

Лещенко І.Т. Неперервна освіта як

найважливіша складова життєдіяльності

сучасної людини /І.Т.Лещенко// Вища

освіта України. 2012. №3. Тематичний

випуск «Педагогіка вищої школи:

методологія, теорія, технології». Т.3.

С. 6370.

Луговий В.І. Ідентифікація складу і

структури компетентностей ключова

умова підвищення ефективності викла

дання та оцінювання результатів у вищій

школі /В.І.Луговий, О.М.Слюсаренко,

Ж.В.Таланова // Вища освіта України.

№ 3. – Тематичний випуск

«Педагогіка вищої школи: методологія,

теорія, технології» Т.1. С.915.

Луценко Гр.В.Компетентнісний підхід до

науководослідної роботи студентів як

елемент фундаменталізації фізичної освіти

/ Гр.В.Луценко// Вища освіта України.

№3. Тематичний випуск «Педаго

гіка вищої школи:методологія, теорія,

технології». Т.3. С.8089.

Ожеван М. Комунікативна модель освіти

в епоху нелінійного мислення /М.Ожеван/

/ Вища освіта України. 2003. №3.

С.2935.

Сисоєва С.О.Неперервна педагогічна

освіта: сучасні парадигми та технології

реалізації: Матеріали виїзн.засід.наукової

школи з проблем творчості і технологій у

неперервній професійній освіті (Хмель

ницький,1416 травня 2009 р.): Наукове

видання /за ред.С.О.Сисоєвої.Хмельни

цький, 2009. с. С.837.

Тархан Л. Компетентнісний підхід як

інновація в навчанні майбутніх інженерів

педагогів / Л.Тархан //Вища школа. 2010.

№34. С.82 88.

Чибісова Н.Моральне виховання як

один з провідних напрямів виховної роботи

в умовах становлення безперервної освіти /

Н.Чибісова// Вища школа. 2012. №5.

С.3137.

Bullock A. Сontinuing professional

development systems and requirements for

graduate dentists in EU: survey results from the

Dental CPD project /A. Bullock, S. Bailey,

J. Cowpe а.о.// Europ. journal of Dental

Education. 2013. vol.17. Р. 7781.

Bailey S. Core continuing professional

development (CPD) topics for the European

dentist / Bailey S., A. Bullock , J. Cowpe a.о./

/ Europ. journal of Dental Education. 2013.

vol.17. Р. 8287

Buck D., Newton T . Continuing

professional development amongst dental

practitioners in the United Kingdom: how far

are we from lifelong learning targets. Eur J Dent

Educ. 2002. № 6. Р. 36–39.

How to Cite

Kulbashna, Y. (2019). “LIFELONG LEARNING” PRINCIPLE IN PROFESSIONAL COMPETENCE FORMING PROCESS OF FUTURE DENTISTS. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (3-4), 85–89. Retrieved from http://npo.kubg.edu.ua/article/view/186796

Issue

Section

CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION: FOREIGN EXPERIENCE