METAPHORIC THOUGHT AS THE INDICATION OF THE STUDENT‘S CREATIVITY

Authors

  • T. Kupriy

Keywords:

metaphor, creative, innovations, cognitions of the world.

Abstract

In the article the phenomenon of metaphorical
thought (philosophy of language) is examined as
a constituent of creative, which is formed at the
young generation in the process of acquisition of
skills of socialization. A metaphor as one of basic
descriptions of originality of ideas which influence
on forming of modern, creative and creative
student is determined.
One of the most important and complex problem
of modern education is the development of the
outstanding, creative personality. Creativity
means above all special mentality, special quality
of the thinking processes. Turn for the creation is
the highest manifestation of the human activity,
the ability to create something new and original;
it can realize in any sphere of human activity, be
actively socialized and efficiently realized in the
society. The creative language of the younger 

generation should serve as a springboard on the
way to one‘s life success

Author Biography

T. Kupriy

У статті розглядається феномен метафо
ричного мислення (філософія мови) як складо
вої креативності, яке формується у молодого
покоління в процесі набуття навичок соціалі
зації. Визначається метафора як одна з основ
них характеристик оригінальності ідей, що
впливають на формування сучасного, творчо
го та креативного студента.

References

Артемова О. І. Креативність як засіб

розвитку мовлення учнів /О. І.Артемова //

Науковопрактичний журнал «Еврика».

№ 1., 1998. – С. 5961.

Бабій М.Ф. Розвиток креативності як

умова ефективності навчання /М.Ф. Бабій

//Обдарована дитина. – 2011. №7. –

С.23.

Гак В.Г. Метафора: универсальное и

специфическое / В.Г. Гак // Метафора в

языке и тексте. – М., 1988. – 151 с.

Гилфорд Д. П. Природа человеческого

интеллекта. /Д. П. Гилфорд – М.:

Прогресс, 1971. – 123 с.

Девидсон Д. Что означают метафоры /

Д. Девидсон // Теория метафоры: сб. / Пер.

с англ., фр., нем., исп., пол. под. ред.

Н.Д. Арутюновой и М.А. Журинской. – М.:

Прогресс, 1990. – С. 173194.

Йоас Х. Креативность действия: [пер. с

нем.] / Х. Йоас. – СПб.: Алетейя, 2005. –

с.

Карпенко С.В. Инструменты стимуляции

креативности [Електронный ресурс] /

С.В. Карпенко. – Дата доступу: 18.01.2010

Режим доступа: http://isarrfe.trainet.org/

materials/practicum/practicum2.shtml.

Лакофф Дж. Метафоры, которыми мы

живем / Дж. Лакофф, М. Джонсон //

Теория метафоры: сб. / Пер. с англ., фр.,

нем., исп., пол. под. ред. Н.Д. Арутюновой

и М.А. Журинской. – М.: Прогресс, 1990. –

С. 387416.

Литвиненко С. Креативність як загальна

здібність до творчості: сучасні підходи /

С. Литвиненко // Збірник наукових праць

полтавського державного педагогічного

університету імені В.Г. Короленка. – Серія “Педагогічні науки”. – випуск 3 (50). –

Полтава, 2006. – С. 215219.

МакКормак Э. Когнитивная теория

метафоры / Э. МакКормак // Теория

метафоры: сб. / Пер. с англ., фр., нем., исп.,

пол. под. ред. Н.Д. Арутюновой и

М. А. Журинской. – М.: Прогресс, 1990. –

С. 358387.

Матвеев А. Креативность: мысли вслух

[Електронный ресурс] / А. Матвеев. – Дата

доступу: 31.03.2013 – Режим доступа:http:/

/ w w w . a r s v i t a e . r u / c g i b i n / c m /

get_doc.fpl?doc_id=71.

Морозов А. В. Формирование креа

тивности педагога в условиях непрерывного

образования / А. В. Морозов. М. : Издво

ИГУМО, 2003. 192 с.

Національна доктрина розвитку освіти /

Сайт Міністерства освіти і науки України.

Режим доступу: http://www.mon.gov.ua/

laws/Ukaz_Pr_347.doc

ОртегаиГассет Х. Две великие

метафоры: [пер. с исп.] / Х. ОртегаиГассет

// Теория метафоры: сб. / Пер. с англ., фр.,

нем., исп., пол. под ред. Н. Д. Арутюновой

и М.А. Журинской. – М.: Прогресс, 1990. –

С. 6882.

Потебня А.А. Эстетика и поэтика /

А.А. Потебня. – М.: Искусство, 1976. –

с.

Савенков А.И. Основные подходы к

разработке концепции одарености /

А.И. Савенков // Педагогика. – М., 1998. –

№ 3. – С. 2429.

Сидорчук Т.А. Система творческих

заданий как средство креативности на

начальном этапе становления личности:

Автореф. дис. … канд. пед. наук. – М., 1998.

– 21 с.

Сисоєва С.О. Основи педагогічної

творчості: підручник. / С.О. Сисоєва – К.:

Міленіум, 2006. – 346 с.

Терещук А.Д. Креативність як

невід’ємний компонент інтелектуального

розвитку особистості /А.Д. Терещук //

Матеріали міжн. наук. конф. “Людина у

світі духовної культури”. – К., 2002. – Ч. 2.

– С. 43 – 44.

Чернилевский Д.В. Креативная

педагогика и психология / Д. В. Чер

нилевский, А.В. Морозов. – МГТА, 2001. –

с.

Шрагіна Л.І. Технологія розвитку

креативності /Л.І. Шрагіна. – К.:Шкільний

світ, 2010. – 160 с.

How to Cite

Kupriy, T. (2019). METAPHORIC THOUGHT AS THE INDICATION OF THE STUDENT‘S CREATIVITY. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (3-4), 25–31. Retrieved from http://npo.kubg.edu.ua/article/view/186774

Issue

Section

THEORY AND METHODOLOGY OF CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION