THE PLACE OF THE NONVIOLENCE IN THE DEVELOPMENT OF THE HUMANISTIC IDEAS OF THE PHILISOPHY OF EDUCATION

Authors

  • Y. Omelchenko

Keywords:

nonviolence, education, humanistic education, the ethics of nonviolence

Abstract

EDUCATION
Based on the principles of the ethics of non
violence it is analyzed the activities of the foreign
and domestic representatives of this philosophical
and ethical political approach that has played a
significant role in the development of the modern
humanistic education.
The philosophical postulates of the ethics of non
violence have not lost their urgency; the
educational processes undergo cardinal
transformations toward humanizing of education.
The Soviet activists of the ethics of nonviolence
and human rights could only dream about such
transformations. 

But in Ukraine and in some other post
totalitarian countries there are some problems with
the consolidation of the society around the
humanistic principles. They are caused by the
inertness of the system, its corruptionality,
negative moral and ethical remnants in the
relationships at the interpersonal level and the lack
of the generally accepted moral authorities.

References

Ганди М. Антология гуманной педа

гогики. — [Електронний ресурс] – Режим

доступу: http://krotov.info/libr_min/04_g/an/

di_03.htm.

Дзюба І. М. Інтернаціоналізм чи руси

фікація? — [Електронний ресурс] – Режим

доступу: http://litopys.org.ua/idzuba/dz.htm.

Кинг М.Л. Паломничество к ненасилию

/ Этическая мысль: науч.публицист. чте

ния, 1991. – М.: Республика, 1992. – с. 168

Кросби Э. Л.Н. Толстой как школьный

учитель. – М.: 1908. – 83 с.

Парахамса Йогананда. Автобиография.

[Електронний ресурс] – Режим доступу:

http://sweetlord.chat.ru/gl44.htm.

Посохова Л.А. Этические взгляды

Альберта Швейцера в контексте

современных проблем гуманизации

образования / Автореферат диссертации.

[Електронний ресурс] – http://

www.dissercat.com/content/eticheskie

vzglyadyalbertashveitseravkontekste

sovremennykhproblemgumanizatsiiobrazov.

Толстой Л.Н. Путь жизни – М.:

Республика, 1993. – 431 с.

Швейцер А. Благоговение перед жизнью.

– М.: Прогресс, 1992. – 576 с.

Українська Гельсінкська група. 1978

Документи і матеріяли. Упорядкува О. Зінкевич. – ТоронтоБалтимор: «Смо

лоскип» ім. В.Симоненка, 1983. – 998 с.

Український правозахисний рух.

Документи й матеріяли Київської Україн

ської Громадської Групи Сприяння вико

нанню Гельсінкських Угод. Упорядкував О.

Зінкевич. – ТоронтоБалтимор: «Смолос

кип» ім. В.Симоненка, 1978. – 478 с.

How to Cite

Omelchenko, Y. (2019). THE PLACE OF THE NONVIOLENCE IN THE DEVELOPMENT OF THE HUMANISTIC IDEAS OF THE PHILISOPHY OF EDUCATION. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (3-4), 18–24. Retrieved from http://npo.kubg.edu.ua/article/view/186773

Issue

Section

THEORY AND METHODOLOGY OF CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION