VALUE ORIENTATIONS OF THE PERSONALITY AND THE PROBLEMS OF THE MODERNIZATION OF CONTEM PORARY UKRAINIAN EDUCATION

Authors

  • L. Ovsyankina

Keywords:

values, modernization of education, crisis of values, educational practices, fundamentalization, humanization, continuity

Abstract

Today, Ukrainian society is in a state of crisis
that exacerbates conflicting trends in the minds
of people and their behavior, the imbalance values
of society and the individual. Vector address this
complex social problem may be modernization of
contemporary Ukrainian education, aimed at 

qualitative changes in its methodology and content
and strengthening the practical component.
Modernization should be based on
fundamentalization, humanization and
continuity. Also it should be directed aims to search
for certain pedagogical innovations, aimed at the
achievement of such an important result, as the
Personality of the XXI century.
Fundamentalization of education includes two
components: fundamentalization of the
educational process and fundamental educational
knowledge. The essence of humanizing of the
education space consists of the specific orientation,
style of thinking and human activities. Continuity
of education is achieved by the harmonizing of the
three principles: the educational needs of the
individual, educational capacity of the
institutional forms to satisfy these wants and
opportunities of the social system to ensure the
conditions for the transformation of the
educational need for the sustainable development

References

Вашкевич В. Історична свідомість

студентської молоді: ціннісносвітоглядні

орієнтири. Навч. посіб. – К.: Світогляд,

– 274 с.

Горак Г.І., Березко. І.В., Ніколаєнко

Я.М. Стратегія життя (філософський,

етичний та психологічний вимір) /

Г.І. Горак, І.В. Березко. Я.М. Ніколаєнко.

– К.: Український Центр духовної

культури, 2001. – 169 с.

Гуманізм: сучасні інтерпретації та перс

пективи / Пазенок В.С., Лях В.В., Соболь

О.М., Райда К.О., Єсипенко Д.М.,

Пархоменко Т.С., Федорченко В.К.,

Любивий Я.В. – К.: Український Центр

духовної культури, 2001. – 380 с.

Єрмоленко А.М. Комунікативна прак

тична філософія. Підручник. – К.: Лібра,

– 488 с.

Кремень В.Г. Філософія національної

ідеї. Людина. Освіта. Соціум. – К.: Грамота,

– 576 с.

Культура. Ідеологія. Особистість: Мето

дологосвітогляд. аналіз. / Губерський Л.,

Андрущенко В., Михальченко М. – 2е вид.

– К.: Знання України, 2005. – 580 с.

Куліненко Л.Б. Праксеологічний вимір

модернізації вищої педагогічної освіти:

Автореф. дис…дра філос. наук: 09.00.10 /

НПУ імені М.П. Драгоманова. – К., 2013. –

с.

Касторіадіс К. Політика та етика. – К.:

Український філософський фонд, 1999. –

с. Ціннісний дискурс в освіті в епоху

глобалізації та інформаційної революції:

Вибрані публікації представників наук.

школи В. Андрущенка. – К.: НПУ імені

М.П. Драгоманова, 2009. – 550 с.

How to Cite

Ovsyankina, L. (2019). VALUE ORIENTATIONS OF THE PERSONALITY AND THE PROBLEMS OF THE MODERNIZATION OF CONTEM PORARY UKRAINIAN EDUCATION. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (3-4), 13–17. Retrieved from http://npo.kubg.edu.ua/article/view/186730

Issue

Section

THEORY AND METHODOLOGY OF CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION