HIGHER EDUCATION GOVERNANCE IN FOREIGN COUNTRIES

Authors

  • I. Sokolova

Keywords:

governance, management model in higher education, types of control, centralization, decentralization.

Abstract

Notions of the governance of higher education were long based on theories about the interplay of identified
actors: the state, the market and the academic oligarchy. The paper analyzes governance models in higher education,
which give an idea about the structure and functions of state and public control in the Atlantic, Continental, Eastern
educational systems. The principles of higher education management (centralization, decentralization), the ways
government systems distribute power (unitary, federal, confederal) are observed. General and specific changes in
state and public influence on higher education and the higher schools by the example of some European countries, the
Americas and Asia are grounded. Innovations in the governance of the higher education system are determined. The
focus is here on the linkages of external and internal governance of organizations and the relationship between formal
and informal mechanisms at various levels.
The environmental context of institutional change from a number of perspectives” the increase in demands
on univeristy systems, transformation and differentiation in mission and structure, relevance of higher education
provision, funding and resources, and university-state relationships are analysed.

References

Вахштайн Виктор. После модернизации. Кросс-национальный обзор систем высшего образова-

ния: особенности атлантической модели / Виктор Вахштайн // Ученый совет. – 2014. – № 1. – С. 56–68.

Вахштайн В.С. Система высшего образования в Японии / В.С. Вахштайн // Вестник Российской

Академии Наук : Научный и общественно-политический журнал. – 03/2007. – Том 77 – №3. – С.261–264.

Вахштайн В.С. Обзор систем высшего образования стран ОЭСР: Система высшего образования

США. / Бюллетень “Новости ОЭСР: образование, наука, новая экономика”. – М.: Издательский дом ГУ

ВШЭ, 2005. — С.34–60.

Дідківська Л. І. Державне регулювання економіки : навч. посіб. / Л. І. Дідківська, Л. С. Головко. –

-те вид., стер.]. – К. : Знання, 2006. – 213 с. – (Вища освіта ХХІ століття).

Дзвінчук Д.І. Особливості демократичного управління вищими навчальними закладами у США //

Проблеми гуманітарних наук. наук. зап. ДДПУ. Філософія. – 2006. – Вип. 15. – С. 104 – 113.

Карпенко О. В. Сучасне реформування системи державних освітніх послуг у Туреччині [Текст]

/ О. В. Карпенко, О. В. Литовченко, В. Ю. Ткаченко // Педагогіка і психологія : наук. теорет. та інформ.

вісник. – 2012. – № 2. – С. 88 – 93.

Лунячек В. Публічне управління освітою в США : проблеми підготовки фахівців // Теорія та прак-

тика держ. управління. – 2011. – Вип. 4 (35). – С. 416 – 423.

Меняя правила. Обзор проектов программы Tempus по управлению [Електронний ресурс] – Вы-

пуск 01-февраль 2010. – 68 с. – Режим доступа : http://eacea.ec.europa.eu/tempus

Сапожников С. В. Спроба структурного аналізу системи вищої освіти в Туреччині / С. В. Сапож-

ников // Гуманіт. науки. – № 1. – 2008. – С. 125–130.

Соколова І.В. Європейські стандарти якості університетської освіти: проекція на професійну

компетентність викладача вищої школи / І.Соколова // Компетентнісний підхід у сучасній

університетській освіті : зб. наук. пр. – Рівне : НУВГП, 2011. – С. 12–20.

Шеломовська О. Державне управління вищою освітою в посткомуністичних країнах

Європейського Союзу : досвід для України . [Електронний ресурс] – Режим доступу : http://www.dridu.

dp.ua/vidavnictvo/2012/2012_02%2813%29/12somsdu.pdf

Шиманке Дітер. Спільний Регламент роботи федеральних міністерств Німеччини – 2008 – Київ.

– 52 с. [Електронний ресурс] – Режим доступу : www.staat-modern.de

Brennan, J. and Shah, T. (2000), Managing Quality in Higher Education: An International Perspective

on Institutional Assessment and Change, Society for Research into Higher Education and Open University Press,

London.

Changing patterns of governance in higher education. OECD Education Policy Analysis - 2003 [Елек-

тронний ресурс] – Режим доступа: http://www.oecdcentre.hse.ru/material/opublic/models.pdf

EURYDICE (2000), Two Decades of Reform in Higher Education in Europe: 1980 Onwards, Brussels

International network for quality assurance agencies in higher education (INQAAHE) (2010), On-line

Survey on Quality Assurance Agencies in Higher Education, [Електронний ресурс] – Режим доступу : www.

inqaahe.nl/public/questionnaires

Key Data on Education in Europe 2012. EACEA P9 Eurydice [Електронний ресурс] – Режим досту-

пу: http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice. – 212 p.

Japan national study. Higher Education Financial Management Project. OECD-IMHE, 2003.

Tertiary education statistics - 2011. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://epp.eurostat.

ec.europa.eu/statistics_explained/index.php/Tertiary_education_statistics

How to Cite

Sokolova, I. (2019). HIGHER EDUCATION GOVERNANCE IN FOREIGN COUNTRIES. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (3-4), 98–105. Retrieved from http://npo.kubg.edu.ua/article/view/186340

Issue

Section

QUALITY ASSURANCE IN HIGHER EDUCATION AND ITS EXPERT SUPPORT: THE EU EXPERIENCE