FOUNDATIONS OF PROFESSIONAL COMPETENCE FOR THE OFFICERS OF THE SPECIAL SETTING OF NATIONAL GUARD OF UKRAINE: THEORETICAL ASPECT

Authors

  • I. Bolotnuy

Keywords:

competence, jurisdiction, professional jurisdiction, pedagogical conditions

Abstract

In the article the basic stages of history of kompetentnostnogo approach are described in education, general
theoretic bases of forming of professional jurisdiction are analysed. And also pedagogical terms of its efficiency for
the officers of the special setting of The National Guard of Ukraine.
In the establishment and development of conceptual provisions reforming the law enforcement system of Ukraine
was the transfer of authority to the Internal Troops of the restored National Guard of Ukraine on 13 March 2014. The
main tasks of the National Guard of Ukraine classified national security and protection of state borders, combating
terrorism, and Illegal paramilitary or armed groups (groups) and others.
Analyzed the concept of competence, competence and professional competence suggest an integrated approach
to the profession of law enforcement officers and, in particular, to its formation in special purpose officers of the
National Guard of Ukraine.
In establishing competency approach taken to provide three periods: the first and second 50th and 70th years of
the twentieth century, three 90s -early late twentieth century XXI.
By components of professional competence special units of the National Guard Ukraine we include professional
knowledge and skills; professional values and personality; a high level of self-organization and rapid response to
extreme circumstances.
There are many classifications of competencies that are generally divided into top and cover that also to restore
professional competence and have a universal character. In the formation of professional competence of officers in
the training of Special Forces we have identified the following types of competencies as social, legal, psychological, of
the conflict, communication, ability to learn, personal and extreme.
In pedagogical terms, we understand the deliberate creation of conditions of integrative factors … for the effective
achievement of the educational process. training, feedback in the tasks and analyze their results. system control
measures.

References

Веб-сайт ООН: [Електронний ресурс]. – Статут організації обєднаних націй. – Режим доступу до

сайту : http://www.un.org/ru/documents/charter/preamble.shtml

Великий тлумачний словник сучасної української мови / [уклад. і гол. ред. В. Т. Бусел]. – К.,

Ірпінь: ВТФ «Перун», 2003. – 1440 с.

Гамбургская декларация об обучении взрослых : [Електронний ресурс]. – Режим доступа:

www.znanie.org/docs/

Губарєва О. С. Психологічні особливості формування професійної компетентності працівників

ОВС [Текст] : дис... канд. психол. наук: 19.00.06 / Губарєва Ольга Семенівна ; Харківський національний

ун-т внутрішніх справ. – Х., 2005. – 209 с.

Зимняя И. А. Ключевые компетенции – новая парадигма результата образования // Высшее обра-

зование сегодня.– 2003.– № 5.– С. 34–42.

Копенгагенская декларация по усилению европейской кооперации в профессиональном обра-

зовании : [Електронний ресурс]. – Режим доступа : http://www. rusmagistr.ru/page_0002/page_ 0026/

page_0043/

Основи підготовки підрозділів спеціального призначення внутрішніх військ [Текст] : навч. посіб. /

Ю.П. Бабков, В.М. Бацамут, О.В.Лисенко та інш.; за заг. ред. С.Т.Полторака. – Х. : Акад. ВВ МВС України,

– 481 с.

Полторак С.Т. Педагогічні умови формування умінь командира підрозділу у майбутніх офіцерів

МВС України: Автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.04 / С. Т. Полторак ; Нац. акад. Прикордон. військ

України ім. Б.Хмельницького. – Хмельницький, 2003. –18 с.

Про затвердження Національної рамки кваліфікацій України: Постанова Кабінету Міністрів

України N 1341 від 23 листопада 2011 р. [Електронний ресурс] : Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/

laws/show/ 1341-2011-%D0%BF

Про Національну гвардію України : Законі України № 876-VII від 13 березня 2014 року //

Відомості Верховної Ради України. – 2014. - № 17. – Ст. 594.

Професійна освіта: Словник: Навч. посіб. / Уклад. С. У. Гончаренко та ін.; За ред. Н. Г. Никало. – К.:

Вища шк., 2000. – 380 с.

Сазоненко Г. С. Компетентність у системі неперервної освіти: акмеологічна модель : наук.-метод.

посіб. / Г. С. Сазоненко, В. В. Приступа; укр. гуманіст. ліцей киї. нац. ун-ту ім. Т.Г.Шевченка. – Макарів :

Софія, 2013, – 411 с.

Словник-довідник з професійної педагогіки/ [ред.-упоряд. А. В. Семенова]. – Одеса: Пальміра,

– 272 с.

Царьов О. Д. Компетентнісний підхід до підготовки фахівців у системі вищої освіти / В. В. Ягу-

пов, В. І. Свистун // Наукові записки Національного університету «Києво-Могилянська академія». – 2007.

– Том 71: Педагогічні, психологічні науки та соціальна робота. – С. 3–8.

Царьов О. Д. Підготовка до професійної адаптації майбутніх правоохоронців у вищих навчальних

закладах МВС України [Текст] : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 / Олександр Дмитрович Царьов; Київ. ун-т

ім. Бориса Грінченка. – К., 2013. – 275 с.

Specter, J. Michel – de la Teja, Ileana. Eric Clearinghouse on information and Technology Syracuse N.Y.

Competencies for Online Teaching. Ric Diges. Competence, Competencies and Certification. – P. 1.

How to Cite

Bolotnuy, I. (2019). FOUNDATIONS OF PROFESSIONAL COMPETENCE FOR THE OFFICERS OF THE SPECIAL SETTING OF NATIONAL GUARD OF UKRAINE: THEORETICAL ASPECT. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (3-4), 88–93. Retrieved from http://npo.kubg.edu.ua/article/view/186335

Issue

Section

CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION: FOREIGN EXPERIENCE