PEDAGOGICAL DIAGNOSTICS OF FORMATION OF PROFESSIONAL PROFESSIONAL COMPETENCE OF FUTURE DENTISTS

Authors

  • Ya. Kulbashna

Keywords:

criteria for readiness for professional, activity evaluation criteria, educational diagnostics, future dentists, professional competenc

Abstract

In article deals with the concept of «pedagogical diagnosis» in the historical and applied aspects of the problem
and it’s role in the study of the process of formation of professional competence of dentists determines. Application
in ukranian education pedagogical assessment methods will accelerate the integration of Ukraine into the European
Higher Education Area. Also, a thorough study of the state and of processes in the educational environment and
correction of filling in accordance with European standards will help reform and modernization of Ukrainian higher
education.
The main purpose of pedagogical assessment, according to scientists is to compare the information about the
strengths and weaknesses sides of pedagogical phenomena and processes its main features that can be used in higher
education.
There are broad and narrow sense of the concept «pedagogical diagnostic». The first – a way to get anticipatory
information about the effective functioning of an integrated training system. Second – one of the backbone
components of educational activities.
The practical significance of educational assessment is to identify the real state of knowledge, skills, ways of
students, the analysis of conditions didactic process and their direct impact on the level of training of students; in
correcting and overcoming mistakes and difficulties and, most importantly, in predicting subsequent development of
individual student and the learning process.
Using methods of pedagogical assessment the levels of formation of professional competence of dentists and their
degree of readiness to perform professional tasks was determined. Due to research, is confirmed that the pedagogical
diagnostic is an integral component of modern educational process that has a positive effect on quality, results and
progress of the educational process, corrects educational activity and predicts future development of professionals.
The effectiveness of the pedagogical diagnostics methods in the study of the process of formation of professional
competence of dentists was confirmed

References

Амосова К. М. Оцінка знань студентів-випускників за результатами державного іспиту 2012-2013

навчального року / К. М. Амосова, Г. В. Мостбауер, С. Ю. Калініна, І. В.Кричинська // Междична освіта. –

– С. 41-42.

Аннєнкова І. П. Моніторинг якості освіти у ВНЗ / І. П. Аннєнкова. – 2010. – 9 с.

Вища освіта України: реалії сучасного розвитку / С. О. Сисоєва, Н. Г. Батечко / Міністерство

освіти і науки, молоді та спорту України, Київський університет імені Бориса Грінченка, Національний

університет біоресурсів і природокористування України. – К.: ВД ЕКМО, 2011. – 368 с.

Вороненко Ю. В. Шляхи подолання негативних наслідків трансформації знань у системі

післядипломної медичної освіти – створення професійної спіралі знань / Ю. В. Вороненко, О. П. Мінцер //

Медична освіта. – 2014. – №2. – С. 79-81.

Давыдова Л. Н. Педагогическое диагностирование как компонент управления качеством образова-

ния: дисс. … доктора пед. наук :13.00.01 / Давыдова Л. Н. – Астрахань, 2005. – 342 с.

Демченко О. М. Педагогічна діагностика як засіб оптимізації самостійної навчальної діяльності

студентів медичних коледжів: дис. … канд. пед. наук : 13.00.09 / Демченко О. М. – Харків, 2008. – 220 с.

Ингенкамп К. Педагогическая диагностика : пер. с нем. / К. Ингенкамп. – М. : Педагогика, 1991. – 240 с .

Коваль К. С. Поняття «педагогічна діагностика» та її функції [Електронний ресурс]. – Режим до-

ступу: http://archive.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/pfto/2012_24/fi les/P2412_28.pdf.

Кульбашна Я. А. Анкета дослідження показників формування професійної компетентності

майбутніх стоматологівю / Я. А. Кульбашна // Свідотство про реєстрацію авторського права на твір

№ 50865. – Дата реєстрації 22.08.2013.

Кульбашна Я. А. Модель формування професійної компетентності майбутніх стоматологів /

Я. А. Кульбашна, Я. П. Нагірний // Медична освіта. – 2014. – №1. – С.124-128.

Лодатко Є. О. Структурне моделювання педагогічного експерименту / Є. О. Лодатко //

Педагогічний процес: теорія і практика. – 2014. – №2. – С. 5-9.

Луговий В. І. Якість вищої освіти в Україні: проблеми забезпечення та визнання / В. І. Луговий,

Ж. В. Таланова // Вища освіта України: Тематичний випуск «Європейська інтеграція вищої освіти України

в контексті Болонського процесу». – 2013. – Ч.1. – С. 89-91.

Максимов В. Г. Педагогическая диагностика в школе : учеб. пособ. для студ. высш. пед. учеб. завед.

/ В.Г. Максимов. – М. : Академия, 2002. – 272 с.

Матвєєва О. О. Особливості педагогічної діагностики [Електронний ресурс]. – Режим доступу:

http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2

Моніторинг якості освіти: світові досягнення та українські перспективи / [за заг. ред.

О.І. Локшиної]. – К. : К.І.С., 2004. – 128 с.

Ожегов С. И. Словарь русского языка / С. И. Ожегов . – М.: Русский язык, 1990.

Осійчук М.С. Моніторинг, як важлива складова покращення якості освіти / М. С. Осійчук,

О. П. Волосовець, Ю. С. Пятницький, К. В. Бараніков та ін. // Медична освіта. – 2014. – №2. – С.19-25.

Підласий І. П. Діагностика та експертиза педагогічних проектів / І. П. Підласий. – К.: Україна,

– 343 с.

Плохута Т. Педагогічна діагностика у сучасному дидактичному процесі ВНЗ. Проблеми підготовки

сучасного вчителя : збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Пав-

ла Тичини / [ред. кол. : Побірченко Н.С. (гол. ред.) та ін.]. – Умань : ПП Жовтий О. О., 2011. – Випуск 4. –

Частина 2. – С. 22-28.

Постанова КМУ №1283 від 14.12.11 року «Про затвердження Порядку проведення моніторингу

якості освіти» та зміни, що вносяться до постанови Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2011 р.

№ 1283. [Електронний ресурс]. –Режим доступу : http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/342-2013-п

Правові засади реалізації Болонського процесу в Україні: монографія / [В. Бугров, А. Гожик,

К. Ждан та ін] ; за заг. ред. В. Лугового, С. Калашнікової. – К.:ДП «НВЦ «Пріорітети», 2014. – 156 с.

Указ Президента України №344/2013 Про Національну стратегії розвитку освіти в

Україні на період до 2021 р. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://vnz.org.ua/dokumenty/

spysok/4075-ukaz-prezydenta-ukrayiny-vid-25-chervnja-2013-roku-3442013

Gadbury-Amyot С. С. Validity and Reliability of Portfolio Assessment of Student Competence

in Two Dental School Populations: A Four-Year Study / С. С. Gadbury-Amyot, M. S. NcCracen, J. L. Woldt,

R. L. Brennan // Journal of Dental Education. – May 2014. – Vol.78. – №5. – P. 657-668.

Klauer K. J. (Hg.). Handbuch der Pädagogschen Diagnostik / K. J. Klauer. – Düsseldorf : Schwann, 1978

How to Cite

Kulbashna, Y. (2019). PEDAGOGICAL DIAGNOSTICS OF FORMATION OF PROFESSIONAL PROFESSIONAL COMPETENCE OF FUTURE DENTISTS. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (3-4), 81–87. Retrieved from http://npo.kubg.edu.ua/article/view/186104

Issue

Section

CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION: FOREIGN EXPERIENCE