THE FORMATION OF SELF EDUCATION COMPETENCE OF STUDENTS FROM MEDICAL COLLEGES IN THE PROCESS OF THE NATURAL SCIENCES TRAINING

Authors

  • N. Dovmantovych

Keywords:

competence approach, medical college, natural science training, self-education, self-educational competence.

Abstract

The author analyzes the content of forming self-educational competence of students of medical colleges by means
the natural science training. Reveals the essence of the concept of «self-educational competence» and «competence
approach». Shows ability and self-educational competence components. Also reveals the essence of the process of
preparation of natural science of students from medical colleges.
Strategic directions of development of modern education necessitated finding pedagogical practice of training
future physicians such approaches are designed to self-development, self-reliance, initiative in their decisions and
actions. During natural science training lays a foundation of clinical minds. During the problem-based learning as
a special type of person-centered developmental education, stimulation carried out internal and external search and
creative activity of students by creating and solving problems, situations, problem situations. The main feature that
characterizes the problem teaching is a way to create problematic.
The most common forms of educational process in the study of natural sciences are lectures, practical and
laboratory classes. In particular, the share attributable to lectures, is 32% of the total number of classroom hours, and
68% of hours given to practical laboratory classes. It should be noted that the absolute priority is given to practical
employment (86%) and only 14% are laboratory studies of medicinal chemistry, biological physics basics and
fundamentals of ecology

References

Бухлова Н. В. Навчаємося вчитися: діагностика і формування самоосвітньої компетентності

учнів: Посібник для вчителів, вихователів, батьків / Н. В. Бухлова. – К.: Вид. дім «Шкільний світ»:

Вид. Л. Галіцина, 2006. – 128 с.

Бухлова Н. В. Сутнісний зміст поняття «Самоосвітня компетентність» / Н. В. Бухлова // Наукова

скарбниця освіти Донеччини. – 2008. – № 1. – С. 4.

Гончаренко С. У. Український педагогічний словник / С. У. Гончаренко; гол. ред. Світлана

Головко. – К.: Либідь, 1997. – 376 с.

Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України; гол. ред. В. Г. Кремень. – К.: Юрінком Інтер,

– 1040 с.

Зимняя И. А. Ключевые компетентности – новая парадигма результата образования / И. А. Зим-

няя // Высшее образование. – 2003. – № 5. – С. 34-42.

Коваленко Н. В. Формування самоосвітньої компетентності учнів основної школи сільської

місцевості: автореф. дисс. канд. пед. наук.: 13.00.09 / Наталія Володимирівна Коваленко; СДПУ ім. Мака-

ренка. – К., 2009. – 20 с.

Кузьмина М. Г. К вопросу о понятии «самообразование» / М. Г. Кузьмина // Формирование у уча-

щихся стремления к самообразованию. – Волгоград: ВГПИ, 1976. – С. 15-18.

Организиция самостоятельной работы студентов в условиях интенсификации обучения:

Учебное пособие для слушателей ФПК / А. Н. Алексюк, П. И. Пидкасистый и др. – К.: Институт систем-

ный исследований Украины. – 1993. – 333 с.

Юцявичине П. А. Теория и практика модульного обучения / П. А. Юцявичине. – Каунас: Швиеса,

– 272 с

How to Cite

Dovmantovych, N. (2019). THE FORMATION OF SELF EDUCATION COMPETENCE OF STUDENTS FROM MEDICAL COLLEGES IN THE PROCESS OF THE NATURAL SCIENCES TRAINING. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (3-4), 77–79. Retrieved from http://npo.kubg.edu.ua/article/view/186102

Issue

Section

CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION: FOREIGN EXPERIENCE