FORMATION OF INFORMATION CULTURE OF STUDENTS OF THE POLYTECHNIC COLLEGE IN THE ORGANIZATION OF INDEPENDENT WORK
Keywords:
independent work, independence, organization of independent work, information culture, motivation.Abstract
The article deals with the features of the organization of independent work of students of polytechnic colleges
during the formation of information culture.
Terms “independence” and “independent work” from the point of view of various scientists are determined. It’s
shown that the efficacy of independent work achieves by the maximum activity of a student himself and a teacher
does consultative and coordinative function.
Independent work at college is the stage study, consolidation, repetition of new material and using it on a practice.
Future specialists must use their own experience of the creative estimation and solution of the tasks as well as their
knowledge and skills.
Cognitive of students is the basis of the creative activity of a person. It characterizes by the high level of
independence in course of doing the independent work. It’s proved that student’s knowledge on the ground of his own
experience will be actually strong.
The system of knowledge for forming independent work of students is worked out. It includes four levels of
complication.
The first lever of independent work connects with the reproduction type. It’s the formation of skills which carry out
after a model. The second one orients on the productive realization of knowledge where students not only fulfill a task
on a model but carry in their own understanding of doing these tasks. The third level of complication of independent
work is an analytical activity. It helps student to analyze, generalize and systematize the information which is
researched. The fourth level has creative tasks where students form the creative thinking.
It’s proved that the motivation has an important meaning for independent work of students for forming
information culture.
References
Буланова-Топоркова М. В. Педагогика и психология высшей школы: Учебное пособие. – Ростов
н/Д: Феникс, 2002. – С. 125.
Гончаренко С. У. Український педагогічний словник. – К.: Либідь, 1997.– 376 с.
Журавська Л. М. Концептуальні умови управління самостійною роботою студентів у ВНЗ / Жу-
равська Л. М. // Освіта та управління. – Т. 3. – 1999. – №2.
Коваль Т. І. Професійна підготовка з інформаційних технологій майбутніх менеджерів-
економістів: [монографія] / Т. І. Коваль. – К.: Ленвіт, 2007. – 264 с.
Організація самостійної роботи студентів з педагогіки: навч. посіб. / Під ред. В.І. Євдокимова.
– Х.: ХДПУ, 2000. – 160 с.
Положення про організацію навчального процесу у вищих навчальних закладах від від 2 червня
р. № 161. – [Електронний ресурс ]. – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/z0173_93
Солдатенко М. М. Теорія і практика самостійної пізнавальної діяльності: Монографія. – К.: Вид-
во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2006. – 198с.
Туркот Т. І. Технологія самостійної роботи студентів, що зберігає їхнє здоров’я (з досвіду роботи)
/ Т. І Туркот, І. В. Осадчук // Педагогіка і психологія. – 2006. – № 3. – С. 65–73.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 A. Stepanenko
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.