EDUCATION ASSESSMENT AND IN-DEPTH STUDY OF LITERATURE

Authors

  • Y. Kovbasenko

Keywords:

external independent assessment of learning outcomes, curriculum, literary canon, educational measurement, in-depth study of literature, tests with basic level of complexity, tests with the advanced level of difficulty.

Abstract

A perspective path to increase the quality of education is the effective use of modern educational measurement, in
particular - external independent assessment (EIA) study results . In turn, raising the quality of these measurements
will contribute to the efficient use of internal potential of specific subjects, especially in-depth study of these subjects.
This article examines the current state and prospects of potential semantic literary text as enzyme of quality testing of
literature and other subjects.
It is maid the conclusion that the perspective ways of improving the quality of new educational measurement are:
• more active implementation of the semantic potential of literary texts;
• intensification of test using by restoration of strained literary text;
• development of the “criteria-based tests”;
• expansion of the use of literary texts in external independent assessment of learning outcomes (in foreign
languages, economics, jurisprudence, world history, Ukrainian history, geography, biology etc.);
• activation of implementation of intertext semantic potential (in particular – by creating and filling the national
“bank of the intertextual material” for external independent assessment; taking into account the providing of the
intercontextual coherence of the educational material in the systemic development of the curriculum: preparing school
programs, writing text books and manuals etc.

References

Аванесов В. С. Форма тестовых заданий / В. С. Аванесов. – М.: Центр тестирования, 2005. – 156 с.

Ащепкова Л. Я. Конструирование тестовых заданий и обработка результатов тестирования. – Вла-

дивосток: ДГУ, 2003. – 50 с.

Бахрушин В. Е., Журавель С. В., Игнахина М. А. Автоматизация определения результатов тести-

рования // Управляющие системы и машины. – 2010. – № 2. – С. 10 – 12.

Бахрушин В. Е., Журавель С. В., Игнахина М. Эмпирические функции распределения результа-

тов тестирования выпускников школ // Управляющие системы и машины. – 2009. – № 2. – С. 82 – 84.

Бахрушин В. Е., Игнахина М. А., Шумада Р. Я. Эмпирические функции распределения результатов тестирования // Збірник праць III Міжнародної конференції «Нові інформаційні технології в освіті

для всіх: система електронної освіти» / Ред. В. Гриценко. – К.: МННЦ ІТС, 2008. – С. 79 – 84.

Бахрушин В. Є. Математичні основи моделювання систем. – Запоріжжя, 2009. – 224 с.

Бахрушин В. Є., Горбань О. М. Тестові технології в освіті: Проблема якості тестів.

Дубина И. Н. Математические основы эмпирических социально-экономических исследований. –

Барнаул: Изд-во Алт. ун-та, 2006. – 263 с.

Зарубіжна література. Програми серед. загальноосвіт. школи з укр. мовою навчання. 5–11 кла-

си. – К.: Перун, 1998. – 60 с.

Зарубіжна література. Програми серед. загальноосвіт. школи з укр. мовою навчання. 5–12 кла-

си. – К.: Перун, 2005 – 112 с.

Кадневский В. М. История тестов. – М.: Народное образование, 2004. – 464 с.

Ким В. С. Тестирование учебных достижений. – Уссурийск: Изд-во УГПИ, 2007. – 214 с.

Класична література допомагає людині розуміти чужі наміри [Електронний ресурс]. – Режим до-

ступу: http://podrobnosti.ua/technologies/2013/10/04/934168.html)

Культурология. ХХ век: Словарь. – СПб.: Университетская книга, 2007. – С. 153

Маркс К., Енгельс Ф. Соч. 2-е изд. – Т. 37. – С. 36.

Оганесян А. Г., Дещинский Ю. Л., Бирюлев К. Ю. Тестирование или экзамен на компьютере?

[Електронний ресурс] // Образовательные технологии и общество. – 2010. – Т. 13. – № 1. – С. 1-17. – Ре-

жим доступу: http://ifets.ieee.org/russian/depository/v13_i1/html/1.htm

Пестушко В., Сасихов В. Географія за Жулем Верном. – К.: Український обрій, 1993. – 58 с.).

Петрів В. Ф., Рикалюк Р. Є. Візуалізація критеріїв якості тестових завдань // Матеріали XVI

Всеукраїнської наукової конференції «Сучасні проблеми прикладної математики та інформатики». 8 – 9

жовтня 2009 р. – Львів: ЛНУ, 2009. – С. 166 –169.

Тези IV Міжнарод. Наук.-метод. конф. «Освітні вимірювання-2013». 01-05 жовтня 2013. – Яремче,

– С. 113 і далі.

Челышкова М. Б. Теория и практика конструирования педагогических тестов: Учебное пособие. –

М.: Логос, 2002. – 432 с.

Електронний ресурс. – Режим доступу: http://uk.m.wikipedia.org

Електронний ресурс. – Режим доступу:

http://bestrepetitor.com.ua/novosti-obrazovaniya/podderzhka-zno-sredi-naseleniya-s-kazhdym-godomvsyo-

bolshe.html

Електронний ресурс. – Режим доступу: http://hrm.ru/db/hrm/ BF1748E825D11371

C3257578006CC372/ glossary.html

How to Cite

Kovbasenko, Y. (2019). EDUCATION ASSESSMENT AND IN-DEPTH STUDY OF LITERATURE. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (3-4), 56–62. Retrieved from http://npo.kubg.edu.ua/article/view/186094

Issue

Section

PRACTICE OF CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION