The experience of folklore studies in traditional universities of UKRAINE 1950 – 1980s.

Authors

  • Myroslava Vovk

Keywords:

Soviet folklore, classical university, professional experience, folklore center, folklore education, teacher-scholar.

Abstract

The experience of structuring folklore course content is analyzed in this article, the problems of practical lessons are
characterized, the specificity of folk practices in the system of training of future teachers of classical philology at the
universities of Ukraine during the Soviet period (1950 – 1980s) is investigated. The analysis of the content of the course
“Folklore”, based on archival sources, which first engaged in the scientific curculation, is made; attantion is focused on
the ideological bias of perspective lectures and practical training. Ideological determinism content of folklore study,
impossibility of full implementation of creative approaches to understan the folklore specific in the educational process
facilitated a kind of “maturation” of professional initiatives, active teachers on reform steps in the study of folklore. The
internal resistance of pedagogical intelligentsia ideological pressure helped to produce a number of works on folklore
literature and Slavic folklore studies, historical and folkloristic studies, a personalized approach to defining the role
of scientists in the formation of folklore studies, particular importance folkloric practice, assessing student youth in
research. Teachers, folklorists, whose active research and teaching activities occurred in the Soviet period, initiated the
creation of departments of folklore studies at leading universities in the classic early 1990s.

References

Грицай М.С., Бойко В.Г., Дунаєвська Л.Ф. Українська народнопоетична творчість: Підр. для студентів

філологічних фак-тів ун-тів / Михайло Семенович Грицай, Володимир Григорович Бойко, Лідія Францівна

Дунаєвська. – К.: “Вища школа”, 1983. – 359 с.

Комаринець О. Спогад спогадів (до 75-річчя від дня народження професора Теофіля Комаринця) /

Олександра Комаринець. – Львів: Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка, 2002. – 406 с.

Парадигматика фольклору. Ювілейний збірник з нагоди 70-річчя від дня народження доктора ми-

стецтвознавства, професора С.Й. Грици. – Київ-Тернопіль: Астон, 2002. – 180 с.

Програма з української літератури ХІХ ст. для філологічних факультетів педагогічних інститутів та

університетів (склав кандидат філологічних наук З.П. Мороз), затверджена МО УРСР (К.: “Рад. школа”,

// Центральний державний архів вищих органів влади та управління України. – Ф. 166. – Оп. 15. –

Спр. 1320. – Арк. 17.

Програма з української усної народної творчості для факультетів мови і літератури педагогічних

інститутів (К.: “Рад. школа”, 1950), затверджена Управлінням у справах вищої школи при Раді Міністрів

УРСР // Центральний державний архів вищих органів влади та управління України. – Ф. 166. – Оп. 15. –

Спр. 820. – Арк. 1-10.

Програма з української усної народної творчості для факультетів мови і літератури педагогічних

інститутів (проект, для службового користування, 1953) // Центральний державний архів вищих органів

влади та управління України. – Ф. 166. – Оп. 15. – Спр. 1122. – Арк. 194-304.

Росовецький С.К. Фольклорні записи студентів Київського університету / С.К. Росовецький // Народ-

на творчість і етнографія. – 1986. – №1. – С. 82-83

How to Cite

Vovk, M. (2019). The experience of folklore studies in traditional universities of UKRAINE 1950 – 1980s. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (1-2), 82–87. Retrieved from http://npo.kubg.edu.ua/article/view/184134

Issue

Section

CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION: FOREIGN EXPERIENCE