ORGANIZATION OF THE TEXT CREATIONAL ACTIVITIES OF PHILOLOGY SPECIALTIES STUDENTS DURING MORPHOLOGY STUDY

Authors

  • Tetiana Horokhova

Keywords:

morphology, teaching methods, teaching principles, optimization of the text creational activity of students, text, text creational activity, text centrism

Abstract

Didactic aspects of the organization of the text creational activities of students philologists have been reviewed in
the article on the basis of scientific and methodological literature.
The aim of the article is to study a system of methods and typology of exercises and tasks to optimize the text creational
activities of philology specialties students during morphology study.
The article suggest the examples of exercises and tasks which completion develops students’ linguistic alertness,
stimulates their linguistic creativity, creates practical skills in self-selecting of texts for study in terms of linguistic
norms. Moreover, interactive methods of the text creational activities of students have been considered, which form the
ability to work in a team, prepare presentations, use Internet resources, formulate conclusions independently, learn to
build texts professionally, work out the tasks etc. The system of exercises and tasks, which has been developed on the
basis of developments made by researchers of the theory of the text creational activity, subjects of educational process,
has ensured the productive text creational activity of students at various stages of morphological theory learning and
also increased their motivation.
The peculiarities of educational texts selection for organization of the text creational activities of students have been
analyzed. There are such aspects among them as linguistic, professional oriented and linguodidactics.
It has been proven in the article that the usage of texts as didactic material during lectures and practical lessons
while studying morphology evokes more interest of students than the analyses of separate words, word combinations,
sentences, complex syntaxes

References

Література

Караман С. О. Методика навчання української мови в гімназії: Навчальний посібник для студентів

вищих навчальних закладів освіти / Станіслав Олександрович Караман. – К.: Ленвіт, 2000. – 272 с.

Караман С. О. Сучасна українська літературна мова: навч. посібник для студ. вищ. навч. закл. /

С.О.Караман, О.В.Караман, М.Я.Плющ [та ін.]; за ред. С.О.Карамана. – К.: Літера ЛТД, 2011. – 560 с.

Лукин В. А. Художественный текст: Основы лингвистической теории и элементы анализа /

В. А. Лукин. – М.: Ось-89, 1999. – 192 с.

Новиков А. И. Семантика текста и ее формализация / А. И. Новиков. – М.: Наука, 1983. – 214 с.

Стилістика української мови: Підручник / Л. І. Мацько, О. М. Сидоренко, О. М. Мацько. – К., 2003. –

с.

Текст и его категориальные признаки: Сб. науч. тр. / Киев. гос. пед. ин-т иностранных языков; Ред-

кол.: А. Н.Мороховський (отв. ред.) и др. – К.: КГПИИЯ, 1989. – 164 с.

Текст как явление культуры / Г. А. Антипов, О. А. Донских, И. Ю. Марковина, Ю. А. Сорокин; Отв.

ред. А. Н. Кочергин, К. А. Тимофеев; АН СССР, Сиб. отд-ние, Ин-т истории, филологии и философии. –

Новосибирск: Наука. Сиб. отд-ние, 1989. – 194 с.

Тлумачний словник-мінімум української мови бл. 9000 слів / Укл. Л. О. Ващенко, О. М. Єфімов. – К.,

– 607 с.

Федчик В. А. Модальність як комунікативна характеристика художнього тексту / В. А. Федчик //

Матеріали ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції “Актуальні проблеми сучасних наук: теорія та

практика – 2006”. – Том 20. – Філологічні науки. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2006. – С. 38-40.

Художественный текст: Структура. Язык. Стиль: Кн. для преподавателей / И. М. Вознесен-

ская, И. Г. Гулякова, М. Я. Дымарская и др.; С.-Петербург. гос. ун-т. – СПб.: Изд-во С.-Петербург. ун-та,

– 184 с.

Ярмолюк А. Текст як засіб розвитку комунікативних умінь учнів 5-х класів / А. Ярмолюк // Укр. мова і

літ. в шк. – 2005. – №7. – С.15-18.

How to Cite

Horokhova, T. (2019). ORGANIZATION OF THE TEXT CREATIONAL ACTIVITIES OF PHILOLOGY SPECIALTIES STUDENTS DURING MORPHOLOGY STUDY. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (1-2), 69–73. Retrieved from http://npo.kubg.edu.ua/article/view/184045

Issue

Section

CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION: FOREIGN EXPERIENCE