FORMATION OF RESEARCH COMPETENCIESOF FUTURE TEACHERS OF PRESCHOOL PEDAGOGICS AND PSYCHOLOGY

Authors

  • Liudmyla Kozak

Keywords:

competence, research competence, research and scientific activity, innovation activity, future teacher

Abstract

In the article actuality formation of research competencies of future teachers of preschool pedagogics and
psychology in preparation to innovative professional activity; it is exposed essence of concepts “research competence”,
“research jurisdiction”; certainly maintenance of research jurisdictions of future teachers and condition of their
forming, the forms of organization are presented scientifically research works of Master of preschool type.Established
that the research work of undergraduates is one of the most important means of effective training of future teachers
of preschool education and psychology to an innovative professional work, as it provides strong relationship between
academic disciplines and research activities, leading to the discovery of new facts, identifying patterns, deepening
and systematization of the gained knowledge. Proved that the formation of future teachers promotes research
competencies: mastery undergraduates methodology and methods of pedagogical research organization and conduct of
the peculiarities of pedagogical experiment, the diagnostic tools for the study of personality development of the student,
the child of preschool age, level of personal self-development; familiarization with the method of the study of innovative
pedagogical practices; performance of individual search and research tasks; implementation of innovative technologies
in teaching vocational and educational courses; perform custom tasks during exploratory teaching practice, individual
tasks aimed to optimizing the activities of educational institutions; teaching undergraduates technology preparation
of reports, articles, reports and other materials on the master’s thesis process innovation aimed to research practices;
organization of undergraduates participation in conferences, contests Student Research and others.

References

Архипова М. Дослідницька компетентність майбутніх інженерів-педагогів / Марія Архипова //

Матеріали V міжнародної науково-практичної конференції “Професійне становлення особистості:

проблеми і перспективи”, м. Хмельницький, 22–24 жовтня, 2009 р. – Хмельницький, 2009. – С. 144–148.

Біла книга національної освіти України / Т.Ф. Алексєєнко, В.М. Аніщенко, Г. О. Балл [та ін.]; за заг.

ред. акад. В.Г. Кременя; НАПН України. – К.: Інформ. системи, 2010. – 342 с.

Вітвицька С. С. Основи педагогіки вищої школи: Методичний посібник для студентів магістратури /

С. С. Вітвицька. – Київ: Центр навчальної літератури, 2003. – 316 с.

Головань М. С. Сутність та зміст поняття “дослідницька компетентність” / М. С. Головань, В. В. Яценко

// Теорія та методика навчання фундаментальних дисциплін у вищій школі: збірник наукових праць.

Випуск VII. – Кривий Ріг: Видавничий відділ НМетАУ, 2012. – C. 55–62.

Кловак Г. Т. Методика підготовки і захист дипломних робіт: Навч.-метод. посіб. / Г. Т. Кловак – К.:

Наук. світ, 2002. – 84 с.

Козырева О. А. Компетентность современного учителя: современная проблема определения понятия /

О. А. Козырева // Стандарты и мониторинг в образовании. – 2004. – № 2. – С. 48–51.

Митяева А. М. Особенности многоуровневой системы подготовки в современном вузе / А. М. Митяева

// Педагогика. – 2005. – № 8. – С. 69–75.

Слєпкань З. І. Наукові засади педагогічного процесу у вищій школі: Навч. посіб. / З. І. Слєпкань. – К.:

Вища шк., 2005. – 239 с.

Хуторской А. В. Ключевые компетенции как компонент личностно-ориентированной парадигмы обра-

зования / А. В. Хуторской // Народное образование. – 2003. – № 2. – С. 55–61.

How to Cite

Kozak, L. (2019). FORMATION OF RESEARCH COMPETENCIESOF FUTURE TEACHERS OF PRESCHOOL PEDAGOGICS AND PSYCHOLOGY. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (1-2), 55–60. Retrieved from http://npo.kubg.edu.ua/article/view/184033

Issue

Section

PRACTICE OF CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION