TEACHERS PROFESSIONAL SKILL AS A BASIS FOR PROFESSIONAL COMPETENCE FORMATION OF FUTURE DENTISTS

Authors

  • Yaroslava Kul’bashna

Keywords:

competitiveness, diagnostic questionnaires, future dentists, higher education, professional competence, quality, structural-component model, teacher’s professional skills, vocational important quality.

Abstract

The article considers the importance of professional skills and personal qualities of teachers for solving main
educational problems in the professional competence formation of future dentists. In determining the tasks for each
stage of the process according to modern education competency approach is proposed to use structural component
model that reflects the development of professional competence of future dentists. With this model implies that the
teachers activities should be guided by the idea of a future dental professional competence forming as required 5 – 7
of the National Qualifications Framework. As the basic concept in modern education “professional competence” is
declared. Student’s understanding of it sense in two Ukrainian high dental schools (732 person) is researched. Also
self – estimation of today’s level of future dentists competitiveness in the domestic and international market, their
perception of general and specific competences is discussed. Analysis of scientific literature and own investigations
confirms that the professionalism of the teacher is an important factor in the success of professional competence
forming process in high school. According to future dentist’s self estimation, the level of it needs improvement

References

Бібік Н.М. Компетентнісний підхід: рефлексивний аналіз /Н.М.Бібік// Компетентнісний підхід

у сучасній освіті:світовий досвід та українські перспективи.Бібліотека з освітньої політики [за

ред.О.В.Овчарук] – К.: “К.І.С..,2004. – С.47-52.

Введенський В.Н. Моделювання професійної компетентності педагога / В.Н.Введенський //

Педагогіка. – 2003. – №10. – С.51-55.

Вітвицька С.С. Основи педагогіки вищої школи: Підручник за модульно-рейтинговою системою

навчання для студентів магістратури. – Київ: Центр навчальної літератури, 2006.– 384 с.

Главацька А.О. Структурні компоненти професійної компетентності педагога вищої школи/

А.О.Главацька // Педагогічний процес: теорія і практика. 2013.- №3.- С.46-54.

Закон України “Про вищу освіту”. – //Освіта. – 20-27 лютого 2002 р.

Зварич І.М. Зворотний звязок у процесі оцінювання педагогічної компетентності викладачів США

/І.М.Зварич// Вища освіта України. – 2012.- №3 (дод.1). – С442-455.

Корольов Б.І. Особливості діяльності викладача в умовах модернізації вищої освіти України.

Психолого-педагогічні засади проектування інноваційних технологій викладання у вищій школі:

Монографія /За заг. ред. В.П. Андрущенка, В.І. Лугового. – К.: “Педагогічна думка”, 2011. – С.88-105.

Кульбашна Я.А. Формування професійно значущих якостей у майбутніх стоматологів – невідкладна

складова розвитку професійної компетентності /Я.А.Кульбашна //Вища освіта України. 2013. – №2

(Дод.1). – С.111-119.

Лазоришинець В.В. Подальші шляхи розвитку вищої медичної освіти України /Лазоришинець В.В.,

М.В. Банчук, О.П. Волосовець та ін.// Медична освіта. – 2010. – № 2.- С.-8-17

Луговий В.І. Ключові поняття сучасної педагогіки: навчальний результат, компетентність, кваліфікація

/ Луговий В. І., Слюсаренко О. М., Таланова Ж. В. // Педагогічна і психологічна науки в Україні / НАПН

України. – К., 2012. – Т. 1: Загальна педагогіка та філософія освіти. – С. 23–38. – Бібліогр.: 29 назв

Луговий В.І. Ідентифікація складу і структури компетентностей – ключова умова підвищення

ефективності викладання та оцінювання результатів у вищій школі /В.І.Луговий,О.М.Слюсаренко,Ж.В.Та

ланова//Вища освітаУкраїни. – 2011. – № 3. – С.9-13.

Майборода В.К. Проблеми деонтологічної підготовки у системі вищої професійної освіти

/В.К.Майборода, В.Ю.Артемов / Проблеми освіти. – 2012.-№73. – С.11-15.

Махотін Д.А. Проблема сертификации профессорско-преподавательского состава вуза /Д.А.Махотін//

Проблеми освіти. – 2012. – №73. – С.21-25.

Нестеренко Л. Педагогічні умови розвитку психолого-педагогічної культури викладача ВНЗ

/Л.Нестеренко// Проблеми освіти. – 2012. – №73. – С.200-206.

Стойчик Т.І. Професійна компетентність педагогічного працівника в контексті сучасної освіти

/Т.І.Стойчик// Проблеми освіти. – 2012. – №70. – С.50 – 53.

Субіна О.О. Професійна майстерність та особисті якості викладача у сучасній системі освіти України.

/О.О.Субіна // Вища освіта України. – 2012.- №3 (дод.1). – С.378-386.

Педагогічні технології: теорія та практика: [навч.-метод. посібник] / [за ред. проф. М.В. Гриньової]. –

Полтава: АСМІ, 2006. – 230 с.

Педагогічна творчість: методологія, теорії, технології / [Андрущенко В.П., Сисоєва С.О., Гузій Н.В. та

ін.]; за ред. Сисоєвої С.О., Гузій Н.В. – К.: НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2005. – 183 с.

Drews S. (2008). Auslandsaufenthalte als ein Instrument zukunftsfдhiger Qualifizierung.Bildung für Europa,

Juni, 10-12.

Copeland W.D., Birmingham C., DeMeulle L. (1994) Making meaning in classrooms (an investigation of

cognitive processes in aspiring teachers, experienced teachers, and their peers) American Educational Research

Jou r n a l , 3 1 ,166–196

How to Cite

Kul’bashna, Y. (2019). TEACHERS PROFESSIONAL SKILL AS A BASIS FOR PROFESSIONAL COMPETENCE FORMATION OF FUTURE DENTISTS. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (1-2), 48–55. Retrieved from http://npo.kubg.edu.ua/article/view/184032

Issue

Section

PRACTICE OF CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION