Retrospective analysis of problem of formation of professional values of teacher

Authors

  • Viktoriia Sergeyeva

Keywords:

pedagogical science, teacher’s professional values, professional and pedagogical activity, retrospective analysis.

Abstract

The article deals with the retrospective analysis of the problem of the formation of the professional values of a
teacher represented in the scientific works of the Ukrainian and foreign scholars.
It has been defined that the realization of a successful pedagogical activity of a future teacher does not only
require a certain set of knowledge, skills and habits acquired in the higher educational establishment, a high level
of professional competence but also a formed system of professional values and understanding of the essence of his
professional activity.
It has been found out that the problem of the formation of the professional values of a teacher going back deep
into the ancient times attracted the attention of philosophers, pedagogues and educationalists at all the stages of
the development of pedagogical science. Different historical periods of the development of society influenced the
representation of the problem of the formation of the professional values of a teacher which we find in the works of
scholars. However, the following values of a teacher have always been immortal in all the times: love for children,
humanity, culture, freedom, justice, humanism, honesty, erudition, spirituality, morality.
Thus, the axiological component in the content of the professional and pedagogical training gains a great
significance, with the help of which it is necessary to equip future teachers with the theoretical and methodological as
well as practical knowledge about the essence of values, their nature, the mechanisms of their development and means
of functioning as well as about the fundamental role of the professional and pedagogical values in the professional
activity of a modern teacher which characterizes his professional growth and self-improvement.

References

Асташова Н. А. Учитель: проблема выбора и формирование ценностей / Н. А. Асташова. – Москва-

Воронеж, 2000. – 272 с.

Бех І. Д. Виховання особистості: У 2 кн. Кн.1: Особистісноорієнтований підхід: теоретико-технологічні

засади: Навч.-метод. видання / І. Д. Бех. – К.: Либідь, 2003.– 280 с.

Бірюк Л. Аксіологічний підхід до формування майбутнього вчителя початкової ланки освіти / Л. Бірюк

// Шлях освіти. – 2009. – № 4. – С. 24 – 27.

Бондар Л. В. О. Сухомлинський: ціннісно-гуманна основа виховного процесу / Л. Бондар // Рідна

шк. – 2009. – № 8/9. – С. 14 – 17.

Гриньова В. М. Педагогічна культура викладача вищого навчального закладу / В. М. Гриньова // Вища

освіта України. – 2006. – № 4. – С. 58 – 61.

Дубасенюк О. А. Формування професійної компетентності майбутніх учителів на засадах духовно-

моральних цінностей / О. А. Дубасенюк // VІ Міжнародна науково-практична конференція [“Духовно-

моральне виховання і професіоналізм особистості в сучасних умовах”], (30-31 жовтня 2009 р.), / Інститут

інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки України, Академія міжнародного

співробітництва з креативної педагогіки. – К.:, 2009. – С. 40 – 50.

Егоров С. Ф. История педагогики в России: Хрестоматия для студентов гуманитарных факультетов

высших учебных заведений / С. Ф. Егоров. – М.: AKADEMIA, 2002. – 400 с.

Зязюн І. А. Аксіологічні ресурси педагогічної дії вчителя / І. А. Зязюн // Естетика і етика педагогічної

дії. – Збірник наукових праць. – Київ-Полтава, 2011. – С. 9 – 24.

Исаев И.Ф. Профессионально-педагогическая культура преподавателя: учеб. пособие для студентов

вузов, обучающихся по пед. спец. / И. Ф. Исаев. – М.: Академия, 2004. – 206 с.

История педагогики и образования. От зарождения воспитания в первобытном обществе до конца XX

в.: Учебное пособие для педагогических учебных заведений / Под ред. академика РАО А. И. Пискунова. –

-е изд., испр. и дополн. – М.: ТЦ “Сфера”, 2001. – 512 с.

Каптерев П. Ф. Дидактические очерки. Теория образования / П. Ф. Каптерев // Избр. пед. соч. / под

ред. А. М. Арсеньева. – М.: Педагогика, 1982. – 704 с.

НЕПЕРЕРВНА ПРОФЕСІЙНА ОСВІТА: ТЕОРІЯ І ПРАКТИКА Випуск 1-2, 2014

Коцан І. Я. Професійна підготовка сучасного учителя: проблеми і орієнтири / І. Я. Коцан //

Доповідь на Другому форумі ректорів педагогічних університетів Європи. – 24-35 травня 2013 р.,

Франкфурт-на-Майні. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://eenu.edu.ua/uk/articles/

profesiyna-pidgotovka-suchasnogo-uchitelya-problemi-i-oriientiri.

Лосев А. Ф. Эстетика Возрождения / А. Ф. Лосев. – М.: Мысль, 1978. – 628 с.

Макаренко А. С. Педагогическая поэма / А. С. Макаренко. – Собр. соч. в 4 т. – Т. 2. – М., 1987. – 236 с.

Мацько Д. С. Гуманістичні цінності як основа особистісного та професійного становлення учителя /

Д. С. Мацько // Гуманіт. науки. – 2007. – № 2. – С. 12 – 15.

Мащенко Н. І. Основи педагогіки і психології вищої освіти: Курс лекцій / Н. І. Мащенко. – 2-е вид.,

доповн. й переробл. – Кременчук, 2006. – 271 с.

Новичкова Г. А. Историко-философские очерки западной педагогической антропологи / Г. А. Новичкова.

– М., 2001. – 142 с.

Спирин А. П. Профессиональные ценности современного педагога / А. П. Спирин // ГОУ ВПО

“Волгоградский государственный педагогический университет”. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу:

http://www.vspc34.ru/index.php?option=com_content&view=article&id=565.

How to Cite

Sergeyeva, V. (2019). Retrospective analysis of problem of formation of professional values of teacher. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (1-2), 41–47. Retrieved from http://npo.kubg.edu.ua/article/view/183851

Issue

Section

PRACTICE OF CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION