SCIENTIFIC DIRECTION OF INTEGRATED RESEARCH OF EDUCATION – OSVITOLOGIYA

Authors

  • Viktor Ogneviuk
  • Svitlana Sysoieva

Keywords:

the sphere of education, osvitologiya, osvitological training, osvitological researches.

Abstract

The essence of the new scientific approach to the study of the integrated sphere of education – osvitologiya is
disclosed in the article; the changes of the meaning of the notion “education” are analyzed; the objective factors of the
interconnections and interdependences strengthening of the modern society and education development; the main points
of the osvitologiya’s conception are formulated; the philosophical and pedagogical sources of its forming; the object and
the subject of the osvitologiya, the tasks, that face with the osvitologiya as the independent science; it is defined the
main stages of the osvitologiya development, the areas of the osvitological training and osvitological researches, that
are directed to the overcoming of the society’s demands incompatibilities to the sphere of education with real condition
of its development.

References

Гершунский Б.С. Философия образования для ХХІ века (в поисках практико-ориентированных

образовательных концепций) / Б.С. Гершунский. – М.: Изд-во “Совершенство”, 1998. – 608 с.

Гончаренко С.У. Освіта / Енциклопедія освіти / Акад.пед.наук України; головний ред. В.Г.Кремень.- К.:

Юрінком Інтер, 2008.- 1040 с.- С.614-616.

Гончаренко С.У. Побудова педагогічної теорії//Педагогічна газета.- № 11 (148), листопад, 2006. – С.5.

Кремень В. Філософія національної ідеї. Людина, Освіта. Соціум.К.: Грамота, 2007, – 576с.

Луговий В.І. Педагогічна освіта в Україні: структура, функціонування, тенденції розвитку/В.І.Луговий/

За заг. ред.. акад..О.Г.Мороза.-К.:МАУП, 1994.- 196 с.

Мицкевич Н.И. Эдукология: инвариантные характеристики // Адукатор.-№ 1(17), 2010.- С.21-27.

Новиков А.М. Постиндустриальное образование / А.М. Новиков. – М.: Издательство “Эгвес”, 2008. –

с. – С. 42 – 46; 134 – 135.

Огнев’юк В.О. Актуальні проблеми виховання дітей та молоді в сучасних умовах / В.О. Огнев’юк /

Виховуємо громадянина. – К., 1995. – С. 10.

Огнев’юк В.О. Філософія освіти в структурі наукових досліджень феномену освіти / В.О. Огнев’юк //

Шлях освіти. – 2009. – № 4 (54). – С. 2-6.

Огнев'юк В.О. Освітологія як відображення міждисциплінарного підходу у наукових дослідженнях

феномену сучасної освіти / В.О. Огнев'юк // Розвиток сучасної освіти: освітологічні наголоси: Наукове

видання / За матеріалами першої Всеукр. наук.-практ. конференції “Освітологія – науковий напрям

інтегрованого пізнання освіти”; Авт. кол.: В. Г. Кремень, О. В. Сухомлинська, І. Д. Бех, В. О. Огнев’юк,

В. М. Ткаченко, П. Ю. Саух, Д. І. Дзвінчук, С. О. Сисоєва, І. В. Соколова. – К.: Київ. ун-т ім.. Б. Грінченка,

– 152 с. – С. 53-62.

Свиридов О.А. Теория и методология функционирования образовательных систем: Диссертация... д-ра

экон. наук: 08.00.01.- Йошкар-Ола, 2006.- 363 с. – РГБ ОД, 71:07-8/398.

Сисоєва С.О. Освіта і особистість в умовах постіндустріального світу: [моногр.] / С. О. Сисоєва. –

Хмельницький: ХГПА, 2008. – 324 с.

Сисоєва С.О. Освіта як об’єкт дослідження / С.О. Сисоєва // Шлях освіти: науково-методичний

журнал. – К.: Міністерство освіти і науки України, Національна академія педагогічних наук України,

Асоціація працівників гімназій і ліцеїв України. – № 2, 2011. – С. 5-11.

Стрельник О.Н. Концепции современного естествознания: конспект лекций.-М.: Издательство Юрайт;

Высшее образование, 2010.- 224 с.

Субетто А.И. Принцип, законы и структура науки об образовании – образованиеведения. Императив

Неклассического синтеза.// “Академия Тринитаризма”, М., Эл. № 77-6567, публ. 10892, 19.12.2003.

Тестов В. Качество и фундаментальность высшего образования//Высшее образование в России.- №10,

- С.89-92.

Фурман А. Освітологія як синтетична наукова дисципліна: проблеми завдань, об’єкта, предмета, методу

// Вітакультурний млин.-Модуль 3, 2006.- С.4-9.

Christensen James E. Educology and Some Related Concepts: a Dialogue [Електронний ресурс]. / In Christensen,

James E. Perspectives on Education as Educology. – Washington, DC: University Press of America,

– Chapter 6. – pp. 121–158. – Режим доступу: www.era-usa.net/images/8_Chapter_6_to_book_N2.pdf.

Fisher James E. A Brief History of the Development of the Meaning, Reference, and Significance of “Educology”

[Електронний ресурс] / A paper used as the basis for a series of seven lectures to faculty and doctoral

students in educology at Vytautas Magnus University (VMU ) // Pedagogika. – Vytauto Didziojo universiteto

leidykla, Kaunas, 2001. – Режим доступу: www.era-usa.net/contributingpapersset1.html

Harding, Lowry W, ed. (1965). Educology: The Fourth Collection. Columbus, Ohio: Association for the

Study of Educology.

Steiner Elizabeth. Educology of the Free.- New York: Philosophical library, 1981. – 69 c.

How to Cite

Ogneviuk, V., & Sysoieva, S. (2019). SCIENTIFIC DIRECTION OF INTEGRATED RESEARCH OF EDUCATION – OSVITOLOGIYA. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (1-2), 1–13. Retrieved from http://npo.kubg.edu.ua/article/view/183620

Issue

Section

THEORY AND METHODOLOGY OF CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION