METHODS OF TEACHING UKRAINIAN PROFESSIONAL VOCABULARY FOR FUTURE DOCUMENTOLOGISTS

Authors

  • О. М. Reshetilova

DOI:

https://doi.org/10.28925/1609-8595.2015.4.99103

Keywords:

classification of exercises, classification of teaching methods, interactive teaching methods, teaching methods for future documentologists, the method of exercise.

Abstract

The article has perfectly described and defined the basic characteristics of the main methods of teaching of
Ukrainian professional vocabulary for future documentologists according the existing of high school. It’s been analyzed
a variety of interpretations of scientific approaches for the definition of «The methods of teaching».
Special attention is given to promising methods of teaching: verbal presentation of the teacher (story, explanation,
lecture), conversation, working with a textbook (including electronic ones) observation and analysis of linguistic
phenomena, a method of exercises, programmed teaching and interactive methods. The author of the article notes that
these methods correspond to the basic directions of work in the high level of education, thy let to organize the process
of educating for documentologists in Ukrainian professional vocabulary according the logical structure, also they
provide teacher’s relationship with students during the work in language material, and they give the possibilities to use
different levels of the learning activities of students.
Rather big attention is paid to the method of exercises that has the great importance for the development of the
processes of perception, reconstruction and production of the oral and written speech by the students, which provides
the masterskills of using the Ukrainian vocabulary by the students in this department.
The article states, that the choosing of the methods of the teaching of the Ukrainian professional vocabulary for
the students can’t be arbitrary, because it depends on many objective factors. Choosing the method or technique of
teaching of the Ukrainian professional vocabulary for documentologists, the teacher must pay attention for their
didactic, developmental potential, and on emphasizing development of the range of Ukrainian vocabulary

References

Біляєв О. М. Лінгводидактика рідної мови: [навч.-метод. посіб.] / Олександр Михайлович Біляєв.

– К.: Генеза, 2005. – 180 с.

Горошкіна О. М. Уроки української мови: від планування до проведення: метод. посіб. / Олена

Миколаївна Горошкіна, Людмила Олександрівна Попова; ДЗ «Луганський національний ун-т імені Тараса

Шевченка», 2009. – 132 с.

Випуск 4(45), 2015 СЕРІЯ: ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ 103

Донченко Т. К. Організація навчальної діяльності учнів на уроках рідної мови / Тамара Кузьмівна

Донченко. – К.: Фундація ім. О. Ольжича, 1995. – 263 с.

Караман С. О. Упровадження педагогічних інновацій у теорію і практику професійної підготовки

вчителя-словесника // Вісник Львівського університету. Серія філологічна. – 2010. Випуск 50. – С. 87-98.

Кучерук О. А. Методи навчання української мови в загальноосвітній школі: [cловник-довідник] /

Кучерук О. А. – Житомир: Рута, 2010. – 184 с.

Освітологія: хрестоматія: навч. посібник для студентів вищих навчальних закладів / Укладачі

Огнев’юк В. О., Сисоєва С. О. – К.: ВП «Едельвейс», 2013. – 744 с.

Пентилюк М. І. Сучасний урок української мови / М. І. Пентилюк, Т. Г. Окуневич. – Х.: Основа,

– 176 с. – (Б-ка журн. «Вивчаємо українську мову та літературу»; Вип. 7 (44)).

Словник-довідник з української лінгводидактики: [навч. посіб.] / [О. Горошкіна, Н. Єсаулова,

О. Лук’янченко та ін.]; за ред. М. І. Пентилюк. – К.: Ленвіт, 2003. – 149 с.

Українська мова за професійним спрямуванням: навч. посібник [для студ. вищ. навч. закл.] /

С. О. Караман, О. А. Копусь, В. І. Тихоша та ін.; за ред. С. О. Карамана, О. А. Копусь. – К.: Літера ЛТД,

– 564 с.

Ушинский К. Д. Собрание сочинений / Ушинський К. Д. – Москва – Ленинград: Издательство

АПН РСФСР, 1950. – Т. 8: Человек как предмет воспитания: Опыт педагогической антропологии. – 776 с.

Шепетко Ю. М. Електронний підручник як ефективний засіб підвищення якості освіти [Елек-

тронний ресурс] / Ю. М. Шепетько // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2010. – №6 (20). –

Режим доступу: http://www.ime.edu-ua.net/em20/content /10symeoq.htm.

Published

2023-01-18

How to Cite

Reshetilova О. М. (2023). METHODS OF TEACHING UKRAINIAN PROFESSIONAL VOCABULARY FOR FUTURE DOCUMENTOLOGISTS. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (4), 99–103. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2015.4.99103

Issue

Section

LANGUAGE TRAINING IN THE PROCESS OF CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION