ECOLOGICAL CULTURE OF FUTURE MOTO TRANSPORT SPECIALISTS: METHODS OF RESEARCH

Authors

  • А. Islam.

DOI:

https://doi.org/10.28925/1609-8595.2015.4.9094%20

Keywords:

ecological culture, empirical research methods of observation, comparison, corrective action methods, methods of environmental empathy, methods of labialization environmental, methods of ecological identity.

Abstract

In this article the methods of ecological culture of the students of the motor transport institution of higher
education of the I-II levels of accreditation defined. Systematized research instruments according to the stages of
scientific inquiry. Defined statistical measurements of studied variables.
The author examines the ecological culture as a body of knowledge, concepts, behavior, main specific feature
of which is that it is not formed spontaneously, and there by creating conditions conducive to the deployment of its
principles and specific activity – ecological education, examines the philosophical, historical, psychological literature
on the formation of ecological culture.
The article singled out general and special research methods of ecological culture level of the students of the motor
transport institution of higher education of the I-II levels of accreditation, identified certain stages of the study.
The methods used in some fields of science and research at various stages refer to common scientific methods of
investigation . They are divided into empirical, theoretical and empirico-theoretical. This division of general research
methods associates with the existence of two levels of knowledge of the world: an empirical associated with human
sensory knowledge (through sensation, perception, representation) and theoretical scientific knowledge related to
theory (through the study of theoretical achievements in various fields of science). Empirical knowledge provides the
basis for the theoretical and vice versa.

References

Грабченко А. І., Федорович В. О., Гаращенко Я. М. Методи наукових досліджень: навч. посіб/

А. І. Грабченко, В. О. Федорович, Я. М. Гаращенко. – Х.: НТУ «ХПІ», 2009. – 142 с.

Мазанюк О. Діагностичний інструментарій на виявлення рівня сформованості природоохорон-

ної культури студентів коледжів / О. Мазанюк // Гуманізація навчально-виховного процесу. Вип.LX.

Част. ІІ Слав’янськ. – 2012. – С. 255-261.

НЕПЕРЕРВНА ПРОФЕСІЙНА ОСВІТА: ТЕОРІЯ І ПРАКТИКА Випуск 4(45), 2015

Матеюк О. П. Аналіз практики та методи діагностики формування екологічної культури студентів

вищих навчальних закладів / О. П. Матеюк // Проблеми якості практичної підготовки фахівців в умо-

вах реформування вищої освіти: Міжвузівська науково-методична конференція. Хмельницький, 25 січня

р. / Державна прикордонна служба України – Хмельницький: Вид-во Національної академії ДПСУ

імені Б. Хмельницького, 2007. – С. 130–131.

Матеюк О. П. Формування екологічної культури майбутніх економістів як складової професійної

підготовки на засадах сталого розвитку: автореф. дис.на здоб. вчен. ступення канд. пед. наук: спец.13.00.04.

«Теорія і методика професійної освіти» / О. П. Матеюк. – Вінниця, 2008. – С. 2.

Науменко Г. Г. Екологічна культура та її філософські виміри / Г. Г. Науменко // Вісник СевНТУ.

Вип. 103. – 2010 – С. 13-15.

Освітологія: витоки наукового напряму: Монографія / За ред. В. О. Огнев’юка; Авт. кол.:

В. О. Огнев’юк, С. О. Сисоєва, Л. Л. Хоружа, І. В. Соколова, О. М. Кузьменко, О. О. Мороз. – К.:

ВП «Едельвейс», 2012. – 336 с.

Ясвін В. А. Психологія відношення до природи / В. А. Ясвін. – М.: Смисл, 2000. – 456 с.

Asafova E. V. Student Ecological Culture Development in Higher School Professional Education

Context. The Social Sciences, 2015, 10: 656-659. DOI: 10.3923/sscience.2015.656.659. URL: http://

medwelljournals.com/abstract/?doi=sscience.2015.656.659

Published

2023-01-17

How to Cite

Islam. А. (2023). ECOLOGICAL CULTURE OF FUTURE MOTO TRANSPORT SPECIALISTS: METHODS OF RESEARCH. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (4), 90–94. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2015.4.9094

Issue

Section

PRACTICE OF CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION