METHODOLOGICAL FOUNDATIONS OF PROFESSIONAL INTEREST FUTURE MUSIC TEACHERS

Authors

  • O. O. Bilous.

DOI:

https://doi.org/10.28925/1609-8595.2015.4.8689

Keywords:

professional interest, future music teacher, approach, creative orientation, professional training

Abstract

part of complex system of educational conditions in teacher training colleges. It is laid objective conditions for the
development of interest of future professional teachers to the content of the training material musical-theoretical
disciplines. Also it is revealed cycle substantive competence music-theoretical subjects. The article defines the concept
of «professional interest of future music teachers» analyzes the methodological approaches to the development of this
phenomenon.
Particular attention is given to student-centered, competence, axiological approach, reflecting the humanistic
orientation of education of future music teachers. It appears that for more effectiveness of implementation of these
approaches should be made a special organization of educational process in pedagogical colleges. The main emphasis
is on necessary of creative direction of integrated training of future music teacher.
The motives of choosing the profession of music teacher are investigated, pedagogical value, which should be
formed from representatives of the profession are defined.

References

Щербакова А. И. Аксиология музикально-педагогического образования: учебное пособие к курсу

«Методология музыкально-педагогического образования» по специальности 030700 – Музыкальное обра-

зование. / А.И. Щербакова. – М., «Прометей», 2001 – 424 с.

Кобаль В. І. Методика розвитку пізнавальних інтересів учнів при вивченні історії України засоба-

ми краєзнавства : Монографія. – Мукачево : 2014. – 229 с.

Освітологія: хрестоматія: навч. посібник для студентів вищих навчальних закладів / Укладачі

Огнев’юк В. О., Сисоєва С. О. – К.: ВП «Едельвейс», 2013. – 744 с.

Олексюк О. М. Компетентнісно орієнтований освітній простір як основа модернізації вищої

мистецької освіти / О. Олексюк // Сучасні стратегії університетської освіти: якісний вимір: матер. Міжнар.

наук.-практ. конф. (28 – 29 березня) / М-во освіти і науки, молоді та спорту України, Київ. ун-т ім. Б.

Грінченка та ін.; за заг. ред. В. О. Огнев’юка [редкол.: В. О. Огнев’юк, В. П. Андрущенко, Л. Л. Хоружа, О. М.

Олексюк, О. В. Уваркіна, Н.М. Віннікова]. – К.: Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2012. с. 494-501.

Олексюк О. М. Моделі змісту вищої мистецької освіти в контексті сучасних парадигмальних

підходів [Текст] / О. Олексюк // Вища освіта України : Теоретичний та науково-¬методичний часопис. ¬

¬ N 4. ¬ С. 36¬-42.

Подоляк Л .Г., Юрченко В. І. Психологія вищої школи: навчальний посібник для магістрів і

аспірантів / Л.Г. Подоляк, В.І. Юрченко. – К.: ТОВ «Філ-студія», 2006. – 320 с.

Якиманская И. С. Личностно-ориентированное обучение в современной школе / И.С. Якиман-

ская. – М. : ПРОО, 1996. – 268 с.

José Luis Aróstegui Evaluating Music Teacher Education Programmes: Epistemological and

Methodological Foundations. Educating Music Teachers for the 21st Century. Springer-Verlag, 2011. no. 872718

doi: 978-9-460915-03-1. (eng).

Published

2023-01-17

How to Cite

Bilous., O. O. (2023). METHODOLOGICAL FOUNDATIONS OF PROFESSIONAL INTEREST FUTURE MUSIC TEACHERS. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (4), 86–89. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2015.4.8689

Issue

Section

PRACTICE OF CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION