USAGE OF ACTIVE METHODS OF TRAINING IN THE PROCESS OF TEACHING THE COURSE “COMPARATIVE PEDAGOGY”

Authors

  • К. Binytska

DOI:

https://doi.org/10.28925/1609-8595.2015.4.7478

Keywords:

active methods of training, training, students.

Abstract

In the article special attention is concentrated on the peculiarities of using active methods of training when
teaching the course “Comparative Pedagogy” for the correspondence students of speciality “Primary Education”
of Khmelnytskyi Humanitarian-Pedagogical Academy. The author analyzed the scientific works of the modern
researchers on the mentioned issue. The features and advantages of using active methods of training in the work with
the students of senior courses have been determined. The key peculiarities of realization of active methods of training,
in particular conception of joint activity of students have been studied. It is stressed that one of the directions of
perfection of the process of training primary school teachers is introduction of active methods, to which belong game
forms and active methods of lessons conducting. Active methods have their characteristic features: they effectively
stimulate both students’ and teacher’s activity; they are highly effective; they are many and they are varied. In the
article the examples of using active methods of training when teaching the discipline “Comparative Pedagogy” have
been offered, namely: brain storming, microphone, purpose-oriented groups, world café. The problems, which appear
while using active methods of training students have been mentioned, namely: lack of ability to listen to other people,
absence of desire to express the thought in the process of discussion, to compromise and take into consideration other
people’s thoughts; passive perception of the educational material; the habit to work following the teacher’s instructions
and inability to work under the conditions of uncertainty and absence of clear algorithm of actions; it is difficult for
students to be mobile; students-leaders try “to draw” the group forward, when weaker students become passive at once
and others.

References

Активні форми навчання [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://lider.fpsu.org.ua/

profspilkova-osvita/157-aktivni-formi-navchannya.

Белых С. И. Особенности ценностей и психического состояния студентов современного универ-

ситета // Педагогика, психология и медико-биологические проблемы физического воспитания и спорта. –

– № 7. – С. 7-14. С.7-8. – doi: 10.6084/m9.figshare.736501.

Біницька К. М. Робоча програма з навчальної дисципліни «Порівняльна педагогіка» для студентів

з галузі знань 0101 «Педагогічна освіта», напряму підготовки 6.010102 «Початкова освіта» / К.М.Біницька.

– Хмельницький : ХГПА, 2013. – 20 с.

Грудзинская Е. Ю., Марико В. В. Активные методы обучения в высшей школе. / Учебно-методи-

ческие материалы по программе повышения квалификации «Современные педагогические и информаци-

онные технологии». – Нижний Новгород, 2007, 182 с., с.4.

Долбнєва Д. В. Інтерактивні методи навчання: сутність необхідність та використання при

підготовці фахівців з обліку та аудиту у ВНЗ України / Д. В. Долбнєва // Науковий вісник НЛТУ України.

– 2014. – Вип. 24.1. – С. 389-398.

Іванеко Ю. В. Активні методи навчання як засіб актуалізації особистісного сенсу в пізнавальній

діяльності студентів [Електронний ресурс] / Ю. В. Іванеко // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драго-

манова. Серія 12 : Психологічні науки. – 2012. – Вип. 37. – С. 93-96.

Інтерактивні технології навчання [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.tolerspace.

org.ua/psiholog/inter-tekhn1.htm.

Лисак Г. О. Переваги застосування активних методів навчання у процесі підготовки викладачів

ВНЗ до контрольно-оцінювальної діяльності / Г. О. Лисак, С. В. Король // Збірник наукових праць Хмель-

ницького інституту соціальних технологій Університету “Україна”. – 2012. – № 5. – С. 121-124.

Москалюк О. І. Ефективність упровадження активних методів навчання у підготовку магістрів-

соціальних педагогів / О. І. Москалюк // Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних

технологій Університету “Україна”. – 2013. – № 2. – С. 157-161.

Освітологія: фахова підготовка: навчально-методичний посібник / За ред. В. О. Огнев’юка; Авт.

кол.: В. О. Огнев’юк, С. О. Сисоєва, О. О. Драч, К. О. Линьов, Л. В. Гонюкова, І. М. Зеліско, Ю. М. Жукова,

М. Ю. Фещук, Т. Г. Купрій, М. М. Галицька. Н. А. Побірченко, Л. В. Козак, О. М. Кузьменко, І. І. Тригуб. –

К.: ВП «Едельвейс», 2014. – 615 с.

Сисоєва С. Порівняльна педагогіка в контексті розвитку освітології / С. Сисоєва // Освітологія. –

– Вип. 3. – С. 17–23.

Dytfeld K. Smółka E. Metody aktywizujące jako system motywowania uczniów do nauki / Katarzyna

Dytfeld Ewelina Smółka // Projekt „Kompetencje zawodowe nauczycielek i nauczycieli jako element budowania

organizacji uczącej się i lokalnej strategii oświatowej w powiecie ostrzeszowskim” współfinansowany ze środków

Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego [Електронний Ресурс] . – Режим доступу :

http://www.powiatostrzeszowski.pl/asp/pliki/dok/publikacja_na_strone_p._katarzyny_dyfteld_i_p._eweliny_

smolki.pdf.

Czepiżak A., Wądołowski M. ZESPOŁ EDUKACYJNY W TRZEBIECHOWIE METODY

AKTYWIZUJĄCE W NAUCZANIU [Електронний Ресурс] . – Режим доступу : http://www.zet.edu.pl/sites/

default/files/metody_aktywizujace.pdf.

Lubina E. Metoda projektu w procesie dydaktycznym uczelni wyższej / Ewa Lubina // Uczelnia oparta

na wiedzy. Organizacja procesu dydaktycznego oraz zarządzanie wiedzą w ekonomicznym szkolnictwie wyższym,

red. D. Gołębiowski, M. Dąbrowski, B. Mierzejewska.– Warszawa, 2005 – S. 224-232.

Published

2023-01-17

How to Cite

Binytska К. (2023). USAGE OF ACTIVE METHODS OF TRAINING IN THE PROCESS OF TEACHING THE COURSE “COMPARATIVE PEDAGOGY”. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (4), 74–78. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2015.4.7478

Issue

Section

PRACTICE OF CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION