ACMEOLOGICAL TRAINING IN PROSPECTIVE HIGHER EDUCATION TEACHER TRAINING

Authors

  • О. Protsenko.

DOI:

https://doi.org/10.28925/1609-8595.2015.4.6973

Keywords:

self-development, acmeological training, higher education teacher.

Abstract

The author defines the concept of «acmeological training» as a ground for successful self-development of a prospective
higher education teacher. The article regards acmeological training as one of acmeological technologies which serves to reveal
the inner capacity, develop abilities and skills aimed at reaching high-level personal and professional development as well
as professionalism. The author proves that acmeological trainings represent a form of active self-study methods, therefore,
considering self-education, self-study, self-preparation, self-training as components of its content structure. The paper
highlights the functions of acmeological trainings, namely educational, communicative, academic, developing, stimulating.
Deliberate personality change and dynamic nature of personal and professional skills are classified as essential features
of acmeological trainings. The acmeological training for a prospective specialist is based on the following methodological
principles: subjectivity, activity, potentiality and actuality, modeling, operational and technological, feedback. The principles
of sincerity, trust and privacy, the principle of the actual present are likewise applied. The acmeological training involves
psychological impact owing to the integration of group and individual work methods. In the article the basic requirements
for the organization of the acmeological training for future higher education teachers are defined. The article suggests basic
requirements for trainers how to conduct and organize the acmeological training (to create an enabling environment during the
training; to develop strategies of future higher education teachers self-study; modeling self-study methods).

References

Акмеологія з основами психології кар’єри : навч. посібник / укл. О. М. Гавалешко, В. В. Пасніченко,

Т. А. Кривко. – Чернівці : Рута, 2004. – 84 с.

Антонов В. М. Методи акмеологічного та кіберакмеологічного дослідження: тестування та

діагностика акме-особи [Електронний ресурс] / В. М. Антонов, Ю. В. Антонова–Раф ; Укр. акад. акмеол наук.

– Режим доступу : http://hghltd.yandex.net/yandbtm?fmode=inject&url=http%3A%2F%2F

Гладкова В. Н. Акмеологический тренинг как технология профессионального самосовершенство-

вания руководителя высшего учебного заведения [Электронный ресурс] / В. Н. Гладкова. – Режим досту-

па : www.rusnauka.com/16_NPRT_2013/Pedagogica/

Гончар Г.І. Особливості та структура професійної діяльності викладача фізичного виховання /

Г.І. Гончар // Слобожанський науково-спортивний вісник. – 2015. – №2(46). C. 53–56. – dx.doi.org/10.15391/

snsv.2015-2.009

Деркач А. А. Акмеология в вопросах и ответах : учеб. пособие / А. А. Деркач, Е. В. Селезнева. – М. :

Изд-во Моск. психол.-социол. ин-та; Воронеж: НПО «МОДЭК», 2007. – 248 с.

Кондратьєв П. В. Особенности и факторы саморазвития личности учителя на этапах зрелого воз-

раста: автореф. дис. на соискание ученой степени канд. психол. наук: спец. 19.00.07 «Педагогическая психоло-

гия» / П. В. Кондратьев. – М., 2007. – 26 с.

Митина Л. М. Психология развития конкурентоспособной личности / Л.М. Митина. – М. : МПСИ;

Воронеж : МОДЭК, 2002. – 400 с.

Освітологія: хрестоматія: навч. посібник для студентів вищих навчальних закладів / Укладачі

Огнев’юк В. О., Сисоєва С. О. – К.: ВП «Едельвейс», 2013. – 744 с.

Петров К. В. Акмеологическая концепция развития творческого потенциала учащихся : дис. … д-ра

пед. наук : 19.00.13. / К. В. Петров. – М., 2008. – 283 с.

Сисоєва С. О. Сфера освіти як обєкт дослідження / С.О. Cисоєва // Освітологія. – 2012. – №1. – С.22-29.

Рибалко Л. С. Організація саморозкриття внутрішнього потенціалу майбутнього вчителя за-

собами акмеологічного тренінгу / Л.С. Рибалко / Педагогічне формування творчої особистості у вищій і

загальноосвітній школі. – 2009. – №2. – С. 317–322.

Хлєбнікова Т. М. Управління процесом саморозвитку особистості вчителя [Електронний ресурс]

/ Т.М. Хлєбнікова. – Режим доступу : http://dspace.pnpu.edu.ua/bitstream/123456789/379/1/Khlebnik.pdf

Published

2023-01-17

How to Cite

Protsenko. О. (2023). ACMEOLOGICAL TRAINING IN PROSPECTIVE HIGHER EDUCATION TEACHER TRAINING. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (4), 69–73. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2015.4.6973

Issue

Section

PRACTICE OF CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION