HIGHER EDUCATION EVALUATION IN GERMANY

Authors

  • N. Ponomarenko.

DOI:

https://doi.org/10.28925/1609-8595.2015.4.6063%20

Keywords:

accreditation, accreditation agency, evaluation, external evaluation, institutional accreditation, cluster accreditation, ranking, self- evaluation, systematic accreditation.

Abstract

The article deals with the problem of higher education evaluation in Germany which is an important component of
this type of education. The principles of evaluation in the field of higher education have been defined and characterised
and are as follow: discursiveness, diversity of perspectives and process-orientation. The key stages of evaluation in a
higher educational institution have been highlighted and described, in particular, self- evaluation, external evaluation and
applying the results of the external and internal evaluation to practice. The differences in such notions as “ evaluation “
and “accreditation” have also been identified. Though evaluation and accreditation have the same methods and assessment
criteria, their goals are different. evaluation is focused on quality improvement in higher education and enables to
develop a strategy to achieve that goal, while accreditation simply indicates compliance with the minimum standards and
requirements at the time of inspection. In addition to that, it has been found that accreditation is conducted on the basis
of evaluation results. The article also describes the activity of German accreditation agencies and accreditation types
which are programme, cluster, institutional and systematic ones. It has been found that one of the areas of evaluation in
German higher education is ranking of higher educational institutions. Moreover, the research offers the analysis of the
ranking system, which is adopted by The Centre of Development of Higher Educational Institutions in Germany, and gives
characteristics to opportunities and educational conditions related to academic subjects and research activities conditions as
well as assesses bachelor courses in the light of graduates’ further employment opportunities.

References

Кузнецова Н. Оцінка факторів, що впливають на якість освітніх послуг в Україні / Н. Кузнецова //

Неперервна професійна освіта: теорія і практика. – №1-2. – 2014. – С. 13 – 18.

Мотова Г.Н. Экспертиза качества образования: европейский подход / Г. Н. Мотова. – М.: Нацио-

нальное аккредитационное агентство в сфере образования, 2008. – 100 с.

Освітологія: хрестоматія: навч. посібник для студентів вищих навчальних закладів / Укладачі

Огнев’юк В. О., Сисоєва С. О. – К.: ВП «Едельвейс», 2013. – 744 с.

Випуск 4(45), 2015 СЕРІЯ: ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ 63

Офіційний сайт акредитаційної ради Німеччини. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу:

http://www.akkreditierungsrat.de

Певзнер М. Н., Петряков П. А. «Новое общественное управление» в вузах Германии: путь к ав-

тономии или утрата академических традиций? // Непрерывное образование: XXI век. 2013, Выпуск 3,

DOI:10.15393/j5.art.2013.2150

Руководство по проведению системной аккредитации агентства ACQUIN . [Электронный ресурс]. –

Режим доступа: http://www.aqas.de

Фуряева Т. В. Качество высшего образования: проблема экспертизы / Т. В. Фуряева Т. В. // Гума-

нитарный вектор. Серия: Педагогика, психология. – №3. – 2009. – С. 15-20.

Шеремет Л. А. Система оцінки якості вищої освіти в Німеччині / Л. А. Шеремет // Вісник Жито-

мирського державного університету. Випуск 57. Філософські науки. – 2011. – с.33-38.

Berghoff S., Federkeil G., Giebisch P., Hachmeister C.-D., Hennings M., Roessler I., Ziegele F. / Sonja

Berghof, Gero Federkeil, Petra Gebisch, Cort-Denis Hachmeister, Mareike Hennings, Isabel Roessler, Frank Ziegele.

CHE-Hochschulranking. Vorgehensweise und Indikatoren-2009. Arbeitspapier Nr. 119. Mai 2009. 4. – 90 S.

Berghoff S., Federkeil G., Giebisch P., Hachmeister C.-D., Hennings M., Roessler I., Ziegele F. / Sonja

Berghof, Gero Federkeil, Petra Gebisch, Cort-Denis Hachmeister, Mareike Hennings, Isabel Roessler, Frank Ziegele.

Das CHE-Forschungsranking deutscher Universitäten 2008. Arbeitspapier Nr. 114. Dezember 2008.- 268 S.

Hochschulrahmengesetz in der Fassung vom 8. August 2002. Berlin, 2002. – S.87.

KMK-Beschluss: Zur “Kunftigen Entwicklung der länder – und hochschulubergreifenden Qualitätssicherung

in Deutschland” vom 01.03.2002 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http: //www.kmk.beschluesse/htm.

Specht-Hamdan A., Tippelt R. Evaluation im Prozess – zeitliche, sachliche und soziale Dimensionen einer

Evaluation in der Erziehungswissenschaft / A. Specht-Namdan, R. Tippelt. - Universität München, 2007. – 236 S.

Statistische Angaben zur Einführung von Bachelor- und Masterstudiengängen. Akkreditierung,

Studierenden und Absolventen. Wintersemester 2004/2005 [Електронний ресурс] // HRK. Die Stimme der

Hochschulen. – Режим доступу: http://www.ahpgs.de/hrk-kmk/StatistikJirk.pdf.

Published

2023-01-17

How to Cite

Ponomarenko., N. (2023). HIGHER EDUCATION EVALUATION IN GERMANY. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (4), 60–63. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2015.4.6063

Issue

Section

CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION: FOREIGN EXPERIENCE