RESEARCH PROFESSIONAL TRAINING OF SPECIALISTS ECONOMIC SECTOR IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS OF THE REPUBLIC OF POLAND AND UKRAINE: CONCEPTUAL BASES
DOI:
https://doi.org/10.28925/1609-8595.2015.4.4649Keywords:
education, the concept of the study, comparative education pedagogy, professional trainingAbstract
The author reveals the concept of research of professional training in the field of economic higher education institutions
of the Republic of Poland and Ukraine. The author argues that the concept of professional training of future economists in
universities reflects provisions for their training competency based approach to the content, methods, means and forms of
education and individual approach, which ensures the comprehensive development of future professionals economic sector.
Study of the subject - professional training economic sector in higher education institutions of the Republic of Poland and
Ukraine - was based on scientifically based position that economic education in Poland and Ukraine as an important socioeconomic
resource reproduction of human capital, efficient socio-educational, spiritual, political, multicultural development.
Under such conditions the research training of future specialists in economics aimed at identifying similarities and differences
in national economic development education in selected countries. Methodological condition survey is provision for
consideration of the importance of historical, political, economic, educational and cultural characteristics of each country, their
influence on the development of education in general and the economic aspect of it in particular. The leading idea conceptual
study of the subject is a priority monographic (individual) study of economic education in Poland and Ukraine, which
allows comparative analysis of vocational training of the future professionals of the economic sector in higher educational
institutions of Poland and Ukraine
References
Бабушко С. Р. Сучасний стан професійного розвитку фахівців як складової неперервної освіти:
аналіз законодавчої бази України / Світлана Ростиславівна Бабушко // ScienceRise 02/2015; 2(1 (7)). DOI:
15587/2313-8416.2015.37393.
Гончаренко С. У. Український педагогічний енциклопедичний словник.
Зязюн І. А. Педагогічне наукове дослідження у контексті цілісного підходу / І.А. Зязюн //
Порівняльна професійна педагогіка. – 2011. – № 1. – С.19-30.
Коваль Т. І. Теоретичні та методичні основи професійної підготовки з інформаційних технологій
майбутніх менеджерів-економістів : дис …. доктора пед. наук : 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти.
– Київ, 2008. – 44 с.
Кузнецова А. Г. Развитие методологии системного подхода в отечественной педагогике : монография
/ А. Г. Кузнецова. – Хабаровск : Изд-во ХК ИППК, 2001. – 152 с.
Лозова В. І. Цілісний підхід до формування пізнавальної активності школярів / В. І. Лозова. –
Харків: «ОВС», 2000. – 175 с.
Мачинська Н. І. Педагогічна освіта магістрантів вищих навчальних закладів непедагогічного
профілю: монографія / Н. І. Мачинська; за ред. докт. пед. наук, проф., член-кор. АПН України
С. О. Сисоєвої. – Львів: ЛьвДУВС, 2013. – 416 с.
Освітологія: витоки наукового напряму: Монографія / За ред. В. О. Огнев’юка; Авт. кол.: В. О. Огнев’
юк, С. О. Сисоєва, Л. Л. Хоружа, І. В. Соколова, О. М. Кузьменко, О. О. Мороз. – К.: ВП «Едельвейс», 2012. – 336 с.
Падалка О. С. Професійно-економічна підготовка майбутніх учителів у вищих навчальних закладах
: автореф. на здоб. …докт. пед. наук : 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. – Київ, 2009. – 46 с.
Чернілевський Д. В. Методологія наукової діяльності: навч. посібник / Д. В. Чернілевський,
О.Є. Антонова, Л.В. Барановська та ін.; за ред. професора Д. В. Чернілевського. – Вінниця: АМСКП, 2010. – 484 с.
Якса Н. В. Концептуальні положення професійної педагогічної освіти в аспекті полікультурності /
Н. В. Якса // Українська полоністика. Педагогічні дослідження. – 2009. – Випуск 6. – С. 87-98.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 A. Zagorodnya.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.