DIAGNOSIS OF THE LEVEL FORMATION OF PROFESSIONAL PSYCHOLOGICAL COMPETENCE OF FUTURE TEACHERS

Authors

  • Nadiya Chernuha
  • Tat'yana Savrasova-V'un

DOI:

https://doi.org/10.28925/1609-8595.2015.4.2933

Keywords:

professional psychological competence of future teachers, criteria, indicators, levels, motivational and value, emotional and evaluative, actively-willed, professional and personal, cognitive orientation components.

Abstract

The article describes the essence of the structure of professional and psychological competence of future teachers. The criteria, indicators, levels of formation represented by the phenomenon. Streamlined system diagnostic tools to determine the level of development of professional psychological competence of future teachers. Vocational-psychological competence of the future teachers - is an integrative quality of a person of the future teachers, which contains a set of psychological knowledge, skills, values, motivations, emotional, volitional processes aimed at effective implementation of professional work and self-improvement. The structure of vocational and psychological competence of the future teachers by us include the following components: motivational-value, emotional and evaluative, actively-willed, professional and personal, cognitive orientation. Motivational-value criterion serves as a set of conscious motives that determine the choice of action to improve the psychological skills. Emotional and evaluative criteria is characterized as a complex relationship to the use of psychological knowledge and skills in their professional activities. Operations-willed criterion represented as a set of skills, skills to apply psychological knowledge in their professional activities. Professional and personal criterion is defined as a set of professional, personal qualities, characteristics, abilities, contributing to effective professional activity. Cognitive orientation criterion is characterized as a set of psychological knowledge and methods of application of this knowledge in professional activity

References

Барінова Л. Я. Психологічна компетентність особистості / Л. Я. Барінова // Вісник Одеського

національного університету. Психологія. – 2014. – Т. 19. – Вип. 1. – С. 29-35.

Березин С. В. Тест для итоговой оценки знаний по социальной психологии / С. В. Березин,

О. В. Шапатина. – Самара, Изд-во «Универс-групп», 2005 – 32 с.

Бондарчук О. І. Психологічна компетентність фахівця: зміст та основні підходи / О. І. Бондарчук

// Науковий вісник Миколаївського державного університету імені В. О. Сухомлинського : Зб. наук. праць.

Серія «Психологічні науки» / за ред. С. Д. Максименка, Н. О. Євдокимової. – Т. 2. – Вип. 8. – Миколаїв :

МНУ імені В. О. Сухомлинського. – 2012. - С. 30-35.

Гончаренко С. У. Український педагогічний словник / С. У. Гончаренко. – К. : Либідь, 1997. – 376 с.

Горбатько К. М. Сутність та особливості змісту професійно-психологічної компетентності

офіцерів-прикордонників [Електрон. ресурс] / К. М. Горбатько // Вісник Національної академії

Державної прикордонної служби України. – 2013. – № 4. – Режим доступу : http://nbuv.gov.ua/j-pdf/

Vnadps_2013_4_7.pdf

Графская Т. А. Психолого-педагогическая компетентность учителя / Т. А. Графская // Профессиональная компетентность педагога : сборник статей ; Перм. обл. ин-т повышения квалификации работников

образования. – Пермь, 2006. – Ч. 2. – С. 43-50.

Давидченко Т. С. Робоча навчальна програма з дисципліни «Психологія управління» / Т. С. Давидченко. – Київ, 2008. – 21 с.

Дубовицкая Т. Д. К проблеме диагностики учебной мотивации / Т. Д. Дубровицкая // Вопросы

психологии. – 2006. – №1. – С.73-78.

Дьоміна Г. А. Вікова і педагогічна психологія : Методичні рекомендації для практичних занять,

індивідуально-самостійної роботи, модульного контролю знань студентів / Г. А. Дьоміна. – К. : НПУ імені

М.П. Драгоманова, 2015. – 56 с.

Дячук І. А. Ціннісне ставлення дітей до сім’ї, родини, людей : Посібник / І. А. Дячук. – Білогірськ,

– 116 с.

Ильин Е. П. Эмоции и чувства / Е. П. Ильин. - СПб: Питер, 2001. - 752 с.

Казаннікова О. В. Психологічна компетентність педагога. / О. В. Казаннікова. [Електронний ресурс]. // Modern problems and ways of their solution in science, transport, production and education. – 2012. –

Режим доступу : http://sworld.com.ua/konfer29/1200.pdf

Карелин А. А. Большая энциклопедия психологический тестов / А. А. Карелин. – М. : Эксмо, 2007.

– 416 с.

Козаков В. А. Психологія діяльності та навчальний менеджмент: Навч.-метод. посіб. для самост.

вивч. дисципліни / В. А. Козаков, М. В. Артюшина, О. М. Котикова та ін. ; За заг. ред. В. А. Козакова. — К. :

КНЕУ, 2003. — 829 с.

Лазаренко Л. А. Психологическая компетентность педагога как фактор профессионализации /

Л. А. Лазаренко // Современные наукоемкие технологии. – 2008. – № 1. – С. 67-68.

Маслоу А. Г. Мотивация и личность / А. Г. Маслоу : перевод. с англ. А. М. Татлыбаевой . – СПб.

Евразия, 1999. – 478 с.

Михельсон Л. Тест коммуникативных умений [Электронный ресурс] / Л. Михельсон : Перевод и

адаптация Ю. З. Гильбуха. – Режим доступа : http://azps.ru/tests/5/mihelson.html

Мищенко Л. В. К проблеме диагностики отношения студентов к учебной деятельности / Л. В. Мищенко // Весник практической психологии образования, 2007. – № 3 (12). – С. 122-128

Немов Р.С. Психология : Учеб. для студ. высш. пед. учеб. заведений : В 3 кн. / Р. С. Немов. – М. :

Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 2001. – Кн. 3. – С. 445-452

Випуск 4(45), 2015 СЕРІЯ: ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ

Освітологія: фахова підготовка: навчально-методичний посібник / За ред. В. О. Огнев’юка; Авт.

кол.: В. О. Огнев’юк, С. О. Сисоєва, О. О. Драч, К. О. Линьов, Л. В. Гонюкова, І. М. Зеліско, Ю. М. Жукова,

М. Ю. Фещук, Т. Г. Купрій, М. М. Галицька. Н. А. Побірченко, Л. В. Козак, О. М. Кузьменко, І. І. Тригуб. –

К.: ВП «Едельвейс», 2014. – 615 с.

Панфилова А. П. Деловая коммуникация в профессиональной деятельности: учеб. пособие /

А. П. Панфилова. – СПб. : Знание, 2004. – 495 с.

Рогов Е. И. Настольная книга практического психолога : Учеб. пособие : В 2 кн. / Е. Н. Рогов. – М.:

Гуманит. изд. Центр ВЛАДОС, 1999. – Кн. 2 : Работа психолога со взрослыми. Коррекционные приемы и

упражнения. – 480 с.

Фетискин Н. П. Социально-психологическая диагностика развития личности и малых групп /

Н. П. Фетискин, В. В. Козлов, Г. М. Мануйлов. – М., Изд-во Института Психотерапии, 2002. – 490 с.

Чистякова С. Н. Твоя профессиональная карьера : Учеб. для 8-11 кл. общеобразоват. учреждений /

под ред. С. Н. Чистяковой, Т. И. Шалавиной. – М. : Просвещение, 2000. – 191с.

Щеколдина С. Д. Тренинг толерантности / С. Д. Щеколдина. – М. : Ось-89, 2004 – 80 с.

Heppner P. P. Development and Implication of a Personal Problem Solving Inventory / P. P. Heppner,

Ch. H. Petersen // Journal of Counseling Psychology. – 1982. – №29 .– P.66-75, 0022-0167, doi: 10.1037. (eng).

Published

2023-01-17

How to Cite

Chernuha, N., & Savrasova-V’un, T. (2023). DIAGNOSIS OF THE LEVEL FORMATION OF PROFESSIONAL PSYCHOLOGICAL COMPETENCE OF FUTURE TEACHERS. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (4), 29–33. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2015.4.2933

Issue

Section

Educational monitoring in continuing professional education