TO THE PROBLEM OF THE PERSONAL CREATIVE POTENTIAL DEVELOPMENT

Authors

  • Y. Zavhorodnya

DOI:

https://doi.org/10.28925/1609-8595.2015.4.2528

Keywords:

freedom, potential, creativity, creative personality, creative expert.

Abstract

It is proposed the role of higher education in the creative potential formation of the individual. The problems of interpretation definitions of «creativity» in the modern educational space (nature of the appropriate opportunities and cultures that are formed and revealed in the process of training and preparation of its activities in the future, lead to getting productive results in solving non-standard methods of pedagogical influence, through art, reflecting the basis of general and pedagogical culture). Characteristic features of the individual creativity formation and the role of higher education in this process (the foundation of the creative potential of the future teacher are formed are laid during vocational training). It is revealed the necessity of sharing methods for professional development of the individual, and for the creative potential formation of the individual. Based on research by the author proposed to allocate features creative potential (general cultural and professional knowledge, humanitarian ideology on which it is based and regulated activities developed sense of new, high level of creative thinking, its flexibility, not stereotyped and originality, the ability to quickly change methods of action in accordance with the new conditions), provides its definition (dynamic integral formation that defines the human resource development opportunities and its ability to master and implement various productive activities), with the main characteristics of the pedagogical and psychological analysis of this definition.

References

Благова Т. О. Хореографічна підготовка вчителя у системі вищих педагогічних навчальних

закладів в Україні 20-х рр. XX ст. / Т. О. Благова // Витоки педагогічної майстерності: Зб. наук. пр. – Пол-

тава, 2011. – С. 65-70.

Барко В. І. Як визначити творчі здібності дитини? / В. І. Барко, А. М. Тютюнников. – К.:

Україна,1991.

Вербицький В. Проблеми творчості. Позашкільна педагогічна творчість / В. Вербицький // Рідна

школа. – 1999. – №5.

Зязюн І. А. Педагогічна майстерність: Підручник / І. А. Зязюн, Л. В. Крамущенко, І. В. Кривонос

та ін.; За ред., І. А. Зязюна. – 2-ге вид., допов. і переробл. – К.: Вища шк. 2004. – 422 с.

Квятковский Е. В. Духовное развитие школьника / Е. В. Квятковский. – Советская педагогика. –

– №1. – С. 21-26.

Козленко В. Формування творчої особистості учня / В. Козленко // Рідна школа. – 1999. – №5.

Краевский В. В. Педагогика между философией и психологией / В. В. Краевский // Педагогика. –

– №6. – С. 24-31.

Освітологія: хрестоматія: навч. посібник для студентів вищих навчальних закладів / Укладачі

Огнев’юк В. О., Сисоєва С. О. – К.: ВП «Едельвейс», 2013. – 744 с.

Сисоєва С. О. Основи педагогічної творчості: Підручник / С. О. Сисоєва. – К.: Міленіум, 2006. –

с.

Zeliha Ilhan Ertuna, Eda Gurel, (2011), «The moderating role of higher education on

entrepreneurship», Education + Training, Vol. 53 Iss: 5 pp. 387 - 402 Permanent link to this document: http://

dx.doi.org/10.1108/00400911111147703.

Published

2023-01-18

How to Cite

Zavhorodnya, Y. (2023). TO THE PROBLEM OF THE PERSONAL CREATIVE POTENTIAL DEVELOPMENT. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (4), 25–28. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2015.4.2528

Issue

Section

THEORY AND METHODOLOGY OF CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION