ENVIRONMENTAL APPROACH IN HIGHER EDUCATION: METHODOLOGICAL ASPECTS
DOI:
https://doi.org/10.28925/1609-8595.2015.4.1318Keywords:
approach, methodology, educational environment, educational environment of higher educational institutions, environmental approach, environmental approach in higher education.Abstract
This articledealing with the theoretical background of the environmental approach in higher education is grounded on the idea of the methodological approach as the conceptual basis of educational activity that defines its strategy and tactics, regulates its tools, resources, and has a two-tier structure that includes methodological and technological levels.The analysis of the basic concepts of the approach — environment, learning environment, educational environment of higher education — is done.
The structure and functions of the educational environment of higher education are found.
It is concluded that the environmental approach in higher education is a system of controlling subject’s actions within the educational environment of a higher educational institution aimed at acquiring characteristics of such an environment that would allow implementing the polystructural educational function successfully.
The author considers the educational environment not only the conditionbut also the factor of formation and development of a future specialist’s competence
References
Блауберг И. В. Становление и сущность системного подхода / И. В. Блауберг, Э. Г. Юдин. — М. :
Наука, 1973. – 271 с.
Братко М. В. Структура освітнього середовища вищого навчального закладу / М. Братко
// Наукові записки / Ред. кол. : В. В. Радул, В. А. Кушнір та ін. – Кіровоград : РВВ КДПУ
ім. В. Винниченка,2015. – Випуск 135. – С. 67-72.
Братко (Сорока) М. В. Сутнісний зміст поняття «освітнє середовище ВНЗ» /
М. В. Братко (Сорока) // Педагогічна освіта: теорія і практика . Психологія. Педагогіка : зб. наук. пр. /
Київ. ун-т ім. Бориса Грінченка, Ін-т проблем виховання НАПН України. – К. : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка,
– № 18 – С. 50-55.
Великий тлумачний словник сучасної української мови / Кер.вид. проекту П. М. Мовчан,
В. В. Німчук, В. Й. Клічак. – К.: «Просвіта», 2005. – 1332 с. – С. 789.
Давыденко Т. М. Возможности и ограничения использования синергетического подхода в
педагогических исследованиях / Т. М. Давыденко // Педагогическая наука и ее методология в контексте
современности : сб. науч. ст. ; под ред. В. В. Краевского, В. М. Полонского. – М., 2001. – С.168-174.
Драч І. І. Управління формуванням професійної компетентності магістрантів педагогіки вищої
школи: теоретико-методичні засади : Монографія / І. І. Драч. – К. : Дорадо-Друк, 2013. – 456 с. – С. 134.
Мануйлов Ю. С. Средовой подход в воспитании [Текст]: дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.01 / Мануйлов
Юрий Степанович. – М., 1997. – 192 с.
Междисциплинарные проблемы средового подхода к инновационному развитию / под ред.
В. Е. Лепского. – М. : «Когито-Центр», 2011. – 240 с. – С. 34.
Освітологія: хрестоматія: навч. посібник для студентів вищих навчальних закладів / Укладачі
Огнев’юк В. О., Сисоєва С. О. – К.: ВП «Едельвейс», 2013. – 744 с.
Сериков В. В. Личностно-развивающая образовательная среда как ресурс подготовки педагога
/ В. В. Сериков // Обсуждение проблемных вопросов теории средового подхода как методологии
опосредованного управления в образовании, социальных процессах, обмен практическим опытом и
обучение педагогическим приемам в логике средового подхода. [Электронный ресурс]. – Режим доступа:
http://www.vspc34.ru/index.php?option=com_content&view=article&id=1276
Словник української мови. Том. 9. – с. 137 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://sum.
in.ua/s/seredovyshhe/
Сорока М. В. Освітнє середовище університетського колледжу як об’єкт управління /
М. В. Сорока // Неперевна професійна освіта: теорія і практика // Науково-методичний журнал, 2012. –
Випуск 1-2. – 176 с. – С. 55-61.
Сухомлинський В. О. Розмова з молодим директором / В. О. Сухомлинський. – К. :Рад.шк.,
– 284 с. – С. 190-191.
Хоружая Л. Л. Особености реализации этико-педагогического подхода в профессиональном
образовании / Л. Л. Хоружая // Pedagogika. — Volume 2013; – С. 16-23.
Хуторской А. В. Средовый подход в образовании – альтернатива авторитарному [Электронный
ресурс] / А. В.Хуторской // Хроника бытия, 24.02.2014 г. [Персональный сайт]. – Режим доступа: http://
khutorskoy.ru/be/2014/0224/index.htm
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Mariya Bratko

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.
