ASSESSMENT OF MEDICAL COLLEGE STUDENTS' SATISFACTION WITH THEIR FUTURE PROFESSION

Authors

  • Olesya Perepelitsya State Higher Educational Institution of Ukraine «Bukovinian State Medicinal University»,Bohomoltsia St., 2; 58001 Chernivtsi, Ukraine, Ukraine https://orcid.org/0000-0003-4912-3696

Keywords:

factors of satisfaction, nurses, pharmacists, satisfaction with profession.

Abstract

This article is dedicated to discussion of factors and dynamics of medical college students' satisfaction with their chosen profession in the process of professional education. It was determined that most of the medical college students are not satisfied with their professional choice. The main causes of low satisfaction are: incomplete understanding of core of the future activity; lack of interest in the future activity; students' uncertainty about their own competence; and, as a consequence, – a state of doubtfulness of most of the students' even after admission to the educational institution. Higher percentage of students satisfied with their professional choice with expressed will to work in their profession was found among the students-pharmacists, due to their understanding of the core of the future activity. In the education process of students from the specialty "Pharmacy" the satisfaction with professional choice remains unchanged, as well as their interest in the profession. The reason of decrease of will to work is connected with the students' confidence that work in their chosen field won't promote their self-development and self-realization, won't let them become respected, and won't bring them satisfaction with the results achieved in the field of their profession. The quantity of pharmacists, who see the possibility of their skills’ realization in their profession, increases during professional education. The future nurses, as opposed to the pharmacists, show higher interest in their profession, expect to gain satisfaction from the results of their work, hope for a possibility of self-development and self-realization in their professional activity; this is connected with the search and identification of their place in the profession.

The results of the study can be used to continue the search and improvement of ways to support the students' confidence in their own abilities during professional education.


Author Biography

Olesya Perepelitsya, State Higher Educational Institution of Ukraine «Bukovinian State Medicinal University»,Bohomoltsia St., 2; 58001 Chernivtsi, Ukraine

Candidate of biological Sciences, associate Professor of medicinal and pharmaceutical chemistry, associate Professor

References

Кобець В. М. Задоволеність студентів майбутньою професією як емоційна складова самоефективності / В. М. Кобець // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. – 2012. –№ 8 (26). – С. 261-267.

Мільчевська Г. С. Психолого-педагогічні підходи до вивчення проблеми особистісної самореалізації старшого підлітка / Г. С. Мільчевська // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. – 2012. - № 7 (25). - С. 16-23.

Кетько С. М. Методика диагностики мотивации учения студентов педагогического вуза [Электронный ресурс] / С. М. Кетько, С. А. Пакулина // Психологическая наука и образование psyedu.ru. 2010. №1. URL: http://psyedu.ru/journal/2010/1/Pakulina.phtml.

Перепелиця О. О. Проблеми професійного самовизначення студентів медичного коледжу / О. О. Перепелиця, К. П. Купчанко, І. М. Яремій // Матер. XI международной научно-практической конференции «Известия академической науки-2016», 30 августа-7 сентября 2016 г. – Dil.7. Pedagogika.: Praha. Publishing House «Education and Science», 2016. – С. 9-14.

Підбуцька Н. В. Характеристика й особливості ціннісного компонента професіоналізму особистості майбутнього інженера / Н. В. Підбуцька // Проблеми сучасної психології. – 2015. – Вип. 29. – С. 498-508.

Реан А. А. Психология изучения личности: учеб. Пособие / А. А. Реан. – СПб.: Изд-во В. А. Михайлова, 1999. – 288 с.

Столярчук О. А. Вплив мотивів навчання студентів на формування їх кар’єрних орієнтацій / О. А Столярчук // Педагогічний процес : теорія і практика. – 2016.- № 1 (52). – С. 21-25, DOI: 0000-0003-4252-2352.

Хом’юк І. В. Професійна мотивація як засіб забезпечення професійної мобільності / І. В. Хом’юк, М. Б. Ковальчук // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. – 2011. - № 4-5. – С. 305-312.

Шавир П. А. Психология профессионального самоопределения в ранней юности. / П. А. Шавир. – М.: Педагогика, 1981. - 96 с.

Щербакова І. М. Задоволеність професійною діяльністю як індикатор нейротизму суб’єктів праці / І. М. Щербакова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. – 2015. – № 1 (45). – С. 186-192.

How to Cite

Perepelitsya, O. (2019). ASSESSMENT OF MEDICAL COLLEGE STUDENTS’ SATISFACTION WITH THEIR FUTURE PROFESSION. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (3-4), 142–148. Retrieved from http://npo.kubg.edu.ua/article/view/182465

Issue

Section

PRACTICE OF CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION