IMPLEMENTATION MODERN FORMS OF LIFELONG LEARNING IN UKRAINE

Authors

Keywords:

implementation modern forms of lifelong learning, lifelong learning, formal learning, informal learning, non-formal learning

Abstract

In this article delineated modern forms of lifelong learning, such as: formal, non-formal and informal. It is indicated that in contrast to formal education the non-formal and informal education hasn’t time limits, are not systematic, hasn’t age, professional or even intellectual limitations on their participants in the educational process. The organization of lifelong learning can be implemented in various forms, which differ in the degree of involvement of computer tools, target orientation, covering different age audiences, time of holding classes and so on. It is allocated priority tasks of modern Ukrainian education, in particular such aspects that relating to the implementation of education in Ukraine the principles of lifelong learning. It is analyzes trends of their implementation in the education system of Ukraine from education «early learning» to education of «third age». It is indicated that the EU, in contrast to education system of Ukraine, emphasizes the importance for non-formal and informal education, their relevance certify regulations of UNESCO, EU, UN, ILO, etc. Considered legal and regulatory framework of Ukraine on regulation and support the implementation of new forms of lifelong learning in Ukrainian higher education. In particular, the Draft Law of Ukraine «On Education» defines the notion of «formal education»«non-formal education» and «informal education» as modern forms organization of lifelong learning. It is outlined the necessity of promotion of development in Ukraine non-formal and informal forms of education beside with a formal one in order to ensure the principles of lifelong learning. There is a necessity in developing criteria and improving mechanisms for recognition and strengthening non-formal and informal forms of education in educational and professional activities.

Author Biographies

Vladimir But, NNIZDN NAU, avenue Kosmonavta Komarova, 11, 03680 Kyiv, Ukraine

PhD of Public Administration, deputy director of NNIPN NAU

Ganna Panchenko, NNIZDN NAU, avenue Kosmonavta Komarova, 11, 03680 Kyiv, Ukraine

Assistance of department of distance education of NNIZDN NAU

References

Гончарук А. Неформальна освіта дорослих у країнах ЄС / А. Гончарук // Педагогічні науки. – 2012. – № 54. – С. 31-36.

Закон України «Про освіту»: За станом на 8 груд. 2006 р. / Верховна Рада України. – офіц. вид. – К.: Парлам. вид-во, 2006. – 40 с.

Здіорук С. І. Формування єдиного відкритого освітньо-наукового простору України: Оптимальне використання засобів забезпечення випереджального розвитку [Аналітична доповідь] / С. І. Здіорук, А. Ю. Іщенко, М. М. Карпенко – К.: Національний інститут стратегічних досліджень, 2011. – 43 с.

Маслова В. В. Основы андрагогики. Терминологический словарь-справочник [для студ.соц.- гуманитарн. спец.] / Сост. В. В. Маслова. – Мариуполь, 2004. – 19 с.

Огнев’юк В. О. Акме-особистість, акме-суспільство, акме-країна / В. О. Огнев’юк // Акмеологія – наука ХХІ століття: матер. IV Міжнародної науково-практичної конференції, 30 трав. 2014 р., м. Київ. / М-во освіти і науки України, Укр. Академ. Акмеол. Наук, Київ. ун-т ім. Б. Грінченка; редкол.: В. О. Огнев’юк, В. М. Антонов, О. А. Дубасенюк та ін. – К.: Київ, ун-т ім. Б. Грінченка, 2014. – С. 3-19.

Проект Закону України «Про освіту». [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://w1.c1.rada. gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=58639

Ткаченко Л. Г. Ваучери на навчання осіб віком старше 45 років як інструмент активної політики ринку праці [Електронний ресурс] / Л. Г. Ткаченко // Демографія та соціальна економіка. – 2015. – № 2(24). – С. 41-52. – Режим доступу: http://dx.doi.org/10.15407/dse2015.02.041 8. A Memorandum on Lifelong Learning. Сommission staffworking paper. Brussels, 30.10.2000 SEC (2000). URL: http://arhiv.acs.si/dokumenti/Memorandum_on_Lifelong_Learning.pdf.

Colley H. Informality and formality in learning. Lifelong Learning Institute University of Leeds / Colley H., Hodkins P., Malcom J. URL: https://kar.kent.ac.uk/4647/3/Informality%20and%20Formality%20in%20 Learning.pdf

Faure E. Champion Learning to be: The world of Education today and tomorrow / Faure E., Herrera F, Kaddoura A.-R.– Paris, France: UNESCO, 1972. – 313 pр.

How to Cite

But, V., & Panchenko, G. (2019). IMPLEMENTATION MODERN FORMS OF LIFELONG LEARNING IN UKRAINE. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (3-4), 122–126. Retrieved from http://npo.kubg.edu.ua/article/view/182457

Issue

Section

PRACTICE OF CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION