DEVELOPMENT OF SPECIALIZED SOFTWARE FOR INCREASING THE EFFICIENCY OF SCIENTIFIC RESEARCH IN VOCATIONAL EDUCATION

Authors

Keywords:

information technologies, pedagogical assessment, pedagogical experiment, specialized software, statistic processing, system

Abstract

The presented article focuses on the issues, related to usage of contemporary information technologies when conducting research in the field of professional education. The conducted analysis proves the relevance of this issue to the present day research paradigm and proves the fact that there are a number of approaches to its resolution. The latter include standard software applications, internet technologies and custom software. Background research has outlined the perspectives implementing specialized software in conducting pedagogical experiment.

The article features the programme «RTEST», designed to evaluate the readiness of the Sports Department students of the to use information technologies in their professional activity. The presented software product has been successfully implemented to assess the readiness of future specialists in sports to use information technologies, basing on their integral index of readiness. This in its turn enables minimal statistical processing of the individual and group results, obtained during the experiment. The article also features the dialogue system “Choosing the criterion”, designed to choose the effective method of mathematical statistics and enabling adequate mathematical processing.

The results obtained prove the efficiency of implementing various systems at different stages of pedagogical research. Consequently, the authors facilitate the necessity to include the course «Statistics Methods of Data Processing in Pedagogical Experiment» into the curriculum of future Philosophy Doctors in Education.  The article substantiates the necessity to include into the syllabus the thematic courses related to technical assignment in developing pedagogical software.

Author Biographies

Roman Klopov, ZaporizhzhyaNationalUniversity, Str. Zhukovsky, 66, 69600 Zaporozhye, Ukraine

Doctor of Pedagogical Sciences, Professor, Professor of the Department of Physical Culture and Sports

Elena Pshenichnaya, ZaporizhzhyaNationalUniversity, Str. Zhukovsky, 66, 69600 Zaporozhye, Ukraine

Candidate of Pedagogical Sciences, Assistant Professor, Assistant Professor of the Department of Computer Sciences

References

Алєксєєва Г. М. Формування готовності майбутніх соціальних педагогів до застосування комп’ютерних технологій у професійній діяльності [Текст] : монографія / Г. М. Алєксєєва. – Бердянськ : БДПУ, 2014. – 259 с.

Горохова Р. И. Автоматизация обработки результатов педагогических экспериментов / Р. И. Горохова, Д. П. Васильчук // Наукова скарбниця освіти Донеччини. – 2013. – № 1 (14). – С. 57 – 61.

Еремеев В. С. Статистическая обработка педагогического эксперимента в случае неизвестной функции распределения / В. С. Еремеев, В. В. Кузьминов // Інформаційні технології в освіті. – 2013. – Вип. 15. – С. 44 – 51.

Клопов Р. В. Теорія і практика професійної підготовки майбутніх фахівців фізичного виховання і спорту із застосуванням інформаційних технологій [Текст] : дис. ... доктора пед. наук : 13.00.04 / Клопов Роман Вікторович ; Запоріз. нац. ун-т. – Запоріжжя, 2012. – 520 с.

Коваль Т. І. Виклики інформаційного суспільства сучасній освіті / Т. І. Коваль // Педагогічний процес: теорія і практика : збірник наукових праць. – 2012. –Вип. 3. – С. 103–121.

Ковальчук В. Н. Практика використання ІКТ-засобів у педагогічному експерименті: Інтернет анкетування [Електронний ресурс] / В. Н. Ковальчук // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2013. – Т. 35, вип. 3. – С. 135–152. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ITZN_2013_35_3_16.

Колгатин А. Г. Компьютерное моделирование стохастического процесса для исследования эффективности статистической гипотезы тестирования в педагогических исследований / А. Г. Колгатин // Информационные технологии в образовании. – 2016. – № 27. – С. 7–14, DOI: 10.14308/ite000582.

Ляшенко Б. М. Програмне забезпечення психолого-педагогічного експерименту [Текст] / Б. М. Ляшенко, Н. Б. Чорней, Р. К. Чорней // Комп’ютер у школі та сім’ї : Науково-методичний журнал. – 2010. – № 5. – С. 25–28.

Панченко Л. Ф. Реалізація навчальної експертної системи «Статистичний порадник щодо застосування математичних методів для опрацювання даних психолого-педагогічних досліджень» засобами Microsoft Access [Електронний ресурс] / Л. Ф. Панченко, Я. М. Димарський // Науковий вісник Донбасу. Педагогічні науки. – 2008. – № 1 (5). – Режим доступу : http://nvd.luguniv.edu.ua/archiv/NN5/08plfzma.pdf.

Пшенична О. С. Діагностика готовності майбутніх фахівців з менеджменту організацій до застосування інформаційних технологій у професійній діяльності : науково-методичне видання / О. С. Пшенична ; [наук. ред. Г. В. Локарєва]. – Запоріжжя : ЗНУ, 2011. – 140 с.

Руденко В. М. Математична статистика : навч. посібник / В. М. Руденко. – К. : Центр учбової літератури, 2012. – 304 с.

Сидоренко Е. В. Методы математической обработки в психологии / Е. В. Сидоренко. – СПб. : ООО «Речь», 2002. – 350 с.

Шапошникова Т. Л. Диагностика сформированности компетенций / Т. Л. Шапошникова, В. Г. Миненко, К. В. Хорошун, Д. А. Романов // Ученые записки университета им. П. Ф. Лесгафта. – 2015. – №3 (121). – С.180–184, DOI: 10.5930/issn.1994-4683.2015.3.121.p.180-184.

Шишкіна М. П. Інформаційно-комунікаційні технології у педагогічному дослідженні [Електронний ресурс] / М. П. Шишкіна // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2008. – Т. 6, №2. – Режим доступу : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/130.

Якушевич В. И. Компьютерная педагогическая диагностика [Электронный ресурс] : монография : электронное издание / В. И. Якушевич, Н. А. Бурмакина ; ред. Н. А. Агафонова. – Красноярск : КГПУ им. В. П. Астафьева, 2013. – 1 электрон. опт. диск (CD-ROM).

How to Cite

Klopov, R., & Pshenichnaya, E. (2019). DEVELOPMENT OF SPECIALIZED SOFTWARE FOR INCREASING THE EFFICIENCY OF SCIENTIFIC RESEARCH IN VOCATIONAL EDUCATION. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (3-4), 116–121. Retrieved from http://npo.kubg.edu.ua/article/view/182456

Issue

Section

PRACTICE OF CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION