EXPERIENCE OF TRAINING OF EXPERTSIN THE FIELD OF EDUCATION IN THE BALTIC COUNTRIES
DOI:
https://doi.org/10.28925/1609-8595.2016(3-4)1041091609-8595.2016(3-4)104109Keywords:
Eastern Europe countries, expert in the field of education, quality of education.Abstract
The article analyzes the experience of training of experts in the field of education in the Baltic countries (Lithuania, Latvia and Estonia). It identified the following common features of professional training of experts in the field of education: focus on quality assurance; implementation of vocational training as part of Continuing Education; seminars and conferences as the basic forms of training; lack of training of experts in the field of education in universities; election of candidates for experts in the field of education from experienced teachers with the experience and good practice; compliance with official Code of Ethics of professional experts in the field of education; International cooperation in quality assurance.
Specific trends in training of experts in the field of education are observed in Lithuaniaand Estonia. We can enroll the following special trends in training of experts in the field of education in the Baltic countries as:
• mandatory briefing – introductory workshop, where candidates for experts in the field of education are informed about the current progress of cases, the parties' positions, previously unknown details, get answers to key questions (experience of Lithuania);
• for development of necessary knowledge and skills in carrying out the expertise, candidates who fit the role of expertsin the field of education, the agency offers annual training (experience of Estonia).
References
Карпенко В. О. Впровадження Болонських принципів в контексті реформування системи освітніх послуг країн Балтії (Латвії, Литви та Естонії) / О. В. Карпенко, Л. І. Самчук, О. В. Кривоносова // Педагогіка і психологія. Вісн. НАПН України. – 2013. – № 3. – С. 91–98.
Конограй В. В. Особливості реформування вищої педагогічної освіти Латвії в контексті впровадження принципів Болонського процесу / В. В. Конограй // Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки. – 2014. – Вип. 122. – С. 117–119.
Порівняльний огляд систем оцінки вищої освіти у країнах Східної Європи і СНД: ліцензування, атестація, акредитація [Електронний ресурс] / 2014. – Режим доступу: http://studopedia.org/6-105241.html
Application to be an assessment expert of the Estonian Higher Education Quality Agency. [Електронний ресурс] / Офіційний сайт. – Режим доступу: http://ekka.archimedes.ee/en/experts/ application-become-assessment-expert/
Checklist For Evaluation Experts [Електронний ресурс] / Офіційний сайт. – Режим доступу: http://ekka.archimedes.ee/en/experts/checklist-evaluation-experts/
Committees of The Baltic Assembly. Education, Science and Culture Committee [Електронний ресурс] / Офіційний сайт. – Режим доступу: http://baltasam.org/en/structure/comitees/24-structure/ committees-of-the-baltic-assembly/1290-education-science-and-culture-committee
EKKA [Електронний ресурс] / Офіційний сайт. – Режим доступу: http://ekka.archimedes.ee/en/ universities/external-evaluation-higher-education-estonia/
ENQA full members [Електронний ресурс] / Офіційний сайт. – Режим доступу: http://www.enqa.eu/ index.php/enqa-agencies/members/full-members/ 9. Estonian Higher Education Quality Agency. Development Plan for 2012–2016 [Електронний ресурс] / Version 28/06/2012 with amendments. – 3 p. – Режим доступу: http://ekka.archimedes.ee/wp-content/ uploads/EKKA_arengukava_28.06.2012_ENG.pdf
Guidelines for Quality Assessment of Study Programme Group Experts [Електронний ресурс] / 12 р. – Режим доступу: http://ekka.archimedes.ee/wp-content/uploads/Guidelines-for-Institutional-AccreditationExperts.pdf
Ognevyuk V., Sysoieva S. (2015). Training of educational experts in Ukraine: experimental interdisciplinary program. The advanced science journal (6), 98-103, DOI: 10.15550/ASJ.2015.06.098.
Seema R., Udam M., Mattisen H, Lauri L. (2014, EKKA) [Електронний ресурс] / The perceived impact of external evaluation: the organisation vs the individual. Paper presented at the 2015 INQAAHE Conference. – 5 р. – Режим доступу:http://ekka.archimedes.ee/wp-content/uploads/Survey-impact-EE-EKKA-2014.pdf
Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG), 2015. – 23 p.
Strategy And Quality Policy SKVC [Електронний ресурс] / Офіційний сайт. – Режим доступу: http://www.skvc.lt/default/en/strategy_policy
Tryhub I. (2014). Training consultants for the development of education: experience ofthe Russian Federation. The advanced science journal (5), 13-16, DOI: 10.15550/ASJ.2014.05.013.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Ilona Tryhub
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.