STANFORD GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION: PREPARING THE NEW GENERA

Authors

Keywords:

graduate school of education, PhD, doctoral programs, interdisciplinary approach.

Abstract

The doctoral studies in the Stanford Graduate School of Education are enlightened in the article; the historical origins of the Stanford University are presented; the content of four doctoral programs courses is described: SocialSciencesHumanitiesandInterdisciplinaryPolicyStudiesinEducation (SHIPS), CurriculumStudiesandTeacherEducation (CTE), DevelopmentalandPsychologicalSciences (DAPS), LearningSciencesandTechnologyDesign (LSTD); different forms of PhD in Education training are analyzed; the requirements for each year of studying are summarized and the characteristics training for doctoral degrees are singled out; the prospects of using the PhD in Education training experience in Ukraine are outlined: concerning the logistics, university structure, faculty and research, high ranking positions, research apprenticeship,interdisciplinary approach, individual approach, doctoral programs content, core courses etc.

Author Biographies

Iryna Reheilo, The Presidium of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine st. Sich Striltsiv, 52 A, 04053 Kyiv, Ukraine

Doctor of Education, Senior scientific worker,Chief of Scientific Organization Department

Nataliia Bazeliuk, The Presidium of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine st. Sich Striltsiv, 52 A, 04053 Kyiv, Ukraine

PhD, Senior scientific worker,Chief of Scientific Organization Department

References

Козубцов І. М. Інформаційна модель підготовки аспіранта з методологічною компетентністю у системі вищої військової освіти / Ігор Миколайович Козубцов // Сучасні інформаційні технології у сфері безпеки та оборони. – 2015. – № 2. – С. 120–123.

Линьова І. О. Основні критерії забезпечення якості докторських програм у європейському освітньо-дослідницькому просторі: естонський досвід / І. О. Линьова // Педагогічний процес: теорія і практика : зб. наук. пр. / Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, Благод. фонд ім. А. Макаренка. – Київ, 2015. – Вип. 1/2. – С. 120–125.

Логвиненко Т. Докторські програми підготовки фахівців соціальної сфери в Скандинавських країнах: сучасний досвід / Тетяна Логвиненко // Молодь і ринок. – 2016. – № 3. – С. 85–89.

Ніколаєв Є. Що робити з аспірантурою та спецрадами? [Електронний ресурс] / Євген Ніколаєв // Освітня політика : портал громадських експертів. – Електрон. текст. дані. – [Україна], 2016. – 16 лют. – Режим доступу: http://education-ua.org/ru/articles/623-shcho-robiti-z-aspiranturoyu-ta-spetsradami.

Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку підготовки здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії та доктора наук у вищих навчальних закладах (наукових установах)» від 23 березня 2016 р. № 261 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/ show/261-2016-п.

Регейло І. Ю. Освітня складова освітньо-наукових програм докторської підготовки в університетах Фінляндії / Ірина Юріївна Регейло, Наталія Валеріївна Базелюк // Укр. пед. журн. – 2015. – № 4. – C. 214–227.

Регейло І. Ю. Освітня складова в докторських програмах у галузі освіти Гарвардського університету / Ірина Юріївна Регейло, Наталія Валеріївна Базелюк // Вища освіта України. Тематичний випуск «Європейська інтеграція вищої освіти України у контексті Болонського процесу», 2015.– Випуск 3 (додаток 2). – С. 41–48.

Синекоп О. С. Зміст дослідницько-стратегічної компетентності майбутніх докторів філософії (PhD) / О. С. Синекоп, С. С. Коломієць // Педагогічний процес: теорія і практика : зб. наук. пр. / Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, Благод. фонд ім. А. Макаренка. – Київ, 2015. – Вип. 1/2. – С. 107–111.

Сисоєва С. О. Підготовка докторів філософії у галузі освіти: досвід провідних університетів світу / Світлана Олександрівна Сисоєва, Ірина Юріївна Регейло // Рідна школа. – 2016. – № 5-6 (1037-1038), травень-червень. – С.12–18.

Сисоєва С. О. Зміст підготовки докторів філософії у галузі освіти в університетах США / Світлана Олександрівна Сисоєва, Ірина Юріївна Регейло // Педагогічний процес: теорія і практика. – 2016. – Вип. 2. – С. 86–93.

Фелькель Т. Г. Аналіз зв’язку між рівнем розвитку лідерських якостей у аспірантів і організаційнопрофесійними та соціально-демографічними чинниками / Т. Г. Фелькель // Організаційна психологія. Економічна психологія. – 2015. – № 1. – С. 158–168.

Altbach, Ph. G. The United States: Present Realities and Future Trends / Philip G. Altbach // Doctoral Studies and Qualifications in Europe and the United States: Status and Prospects / Edited by Jan Sadlak. UNESCO, Studies on Higher Education. – Bucharest, 2004. – P. 259-278. doi:10.1007/978-1-4020-4012-2_5.

Flores-Scott, E. M. Peers in doctoral education: Unrecognized learning partners / Emma M. FloresScott, Maresi Nerad // New Directions for Higher Education. – 2012. – No. 157. – P. 73–83. doi:10.1002/ he.20007.

Higher Education Opportunity Act [Electronic resource]: Public Law 110–315–Aug. 14, 2008. – Available at: https://www.gpo.gov/fdsys/pkg/PLAW-110publ315/pdf/PLAW-110publ315.pdf.

Lin, E. Preparing Teacher Educators in U.S. Doctoral Programs / Emily Lin // Preparing Teachers for the 21st Century / Zhu Xudong, Zeichner Kenneth (Eds.). – Springer, 2013. – P. 189-199. doi:10.1007/978-3-642-36970-4_11.

National Academy of Education [Electronic resource]. – Available at: http://www.naeducation.org/.

Stanford Graduate School of Education [Electronic resource]. – Available at: https://ed.stanford.edu/.

Stanford Graduate School of Education. Doctoral Programs [Electronic resource]. – Available at: https://ed.stanford.edu/academics/doctoral.

Stanford University [Electronic resource]. – Available at: http://www.stanford.edu/.

The 2016 RHSU Edu-Scholar Public Influence Rankings [Electronic resource]. – Available at: http://blogs.edweek.org/edweek/rick_hess_straight_up/2016/01/ the_2016_rhsu_edu-scholar_public_influence_rankings.html.

The Times Higher Education World University Rankings 2016-2017 [Electronic resource]. – Available at: https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings/2017/world-ranking#!/page/0/ length/25/sort_by/rank_label/sort_order/asc/ cols/rank_only.

U.S. News Releases 2017 Best Graduate Schools Rankings [Electronic resource]. – Available at: http://www.usnews.com/education/best-graduate-schools/ articles/us-news-ranks-best-graduate-schools.

WASC Senior College and University Commission [Electronic resource]. – Available at: http://www.wascsenior.org/.

How to Cite

Reheilo, I., & Bazeliuk, N. (2019). STANFORD GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION: PREPARING THE NEW GENERA. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (3-4), 90–98. Retrieved from http://npo.kubg.edu.ua/article/view/182441

Issue

Section

CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION: FOREIGN EXPERIENCE