STANFORD GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION: PREPARING THE NEW GENERA
Keywords:
graduate school of education, PhD, doctoral programs, interdisciplinary approach.Abstract
The doctoral studies in the Stanford Graduate School of Education are enlightened in the article; the historical origins of the Stanford University are presented; the content of four doctoral programs courses is described: SocialSciences, Humanities, andInterdisciplinaryPolicyStudiesinEducation (SHIPS), CurriculumStudiesandTeacherEducation (CTE), DevelopmentalandPsychologicalSciences (DAPS), LearningSciencesandTechnologyDesign (LSTD); different forms of PhD in Education training are analyzed; the requirements for each year of studying are summarized and the characteristics training for doctoral degrees are singled out; the prospects of using the PhD in Education training experience in Ukraine are outlined: concerning the logistics, university structure, faculty and research, high ranking positions, research apprenticeship,interdisciplinary approach, individual approach, doctoral programs content, core courses etc.References
Козубцов І. М. Інформаційна модель підготовки аспіранта з методологічною компетентністю у системі вищої військової освіти / Ігор Миколайович Козубцов // Сучасні інформаційні технології у сфері безпеки та оборони. – 2015. – № 2. – С. 120–123.
Линьова І. О. Основні критерії забезпечення якості докторських програм у європейському освітньо-дослідницькому просторі: естонський досвід / І. О. Линьова // Педагогічний процес: теорія і практика : зб. наук. пр. / Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, Благод. фонд ім. А. Макаренка. – Київ, 2015. – Вип. 1/2. – С. 120–125.
Логвиненко Т. Докторські програми підготовки фахівців соціальної сфери в Скандинавських країнах: сучасний досвід / Тетяна Логвиненко // Молодь і ринок. – 2016. – № 3. – С. 85–89.
Ніколаєв Є. Що робити з аспірантурою та спецрадами? [Електронний ресурс] / Євген Ніколаєв // Освітня політика : портал громадських експертів. – Електрон. текст. дані. – [Україна], 2016. – 16 лют. – Режим доступу: http://education-ua.org/ru/articles/623-shcho-robiti-z-aspiranturoyu-ta-spetsradami.
Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку підготовки здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії та доктора наук у вищих навчальних закладах (наукових установах)» від 23 березня 2016 р. № 261 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/ show/261-2016-п.
Регейло І. Ю. Освітня складова освітньо-наукових програм докторської підготовки в університетах Фінляндії / Ірина Юріївна Регейло, Наталія Валеріївна Базелюк // Укр. пед. журн. – 2015. – № 4. – C. 214–227.
Регейло І. Ю. Освітня складова в докторських програмах у галузі освіти Гарвардського університету / Ірина Юріївна Регейло, Наталія Валеріївна Базелюк // Вища освіта України. Тематичний випуск «Європейська інтеграція вищої освіти України у контексті Болонського процесу», 2015.– Випуск 3 (додаток 2). – С. 41–48.
Синекоп О. С. Зміст дослідницько-стратегічної компетентності майбутніх докторів філософії (PhD) / О. С. Синекоп, С. С. Коломієць // Педагогічний процес: теорія і практика : зб. наук. пр. / Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, Благод. фонд ім. А. Макаренка. – Київ, 2015. – Вип. 1/2. – С. 107–111.
Сисоєва С. О. Підготовка докторів філософії у галузі освіти: досвід провідних університетів світу / Світлана Олександрівна Сисоєва, Ірина Юріївна Регейло // Рідна школа. – 2016. – № 5-6 (1037-1038), травень-червень. – С.12–18.
Сисоєва С. О. Зміст підготовки докторів філософії у галузі освіти в університетах США / Світлана Олександрівна Сисоєва, Ірина Юріївна Регейло // Педагогічний процес: теорія і практика. – 2016. – Вип. 2. – С. 86–93.
Фелькель Т. Г. Аналіз зв’язку між рівнем розвитку лідерських якостей у аспірантів і організаційнопрофесійними та соціально-демографічними чинниками / Т. Г. Фелькель // Організаційна психологія. Економічна психологія. – 2015. – № 1. – С. 158–168.
Altbach, Ph. G. The United States: Present Realities and Future Trends / Philip G. Altbach // Doctoral Studies and Qualifications in Europe and the United States: Status and Prospects / Edited by Jan Sadlak. UNESCO, Studies on Higher Education. – Bucharest, 2004. – P. 259-278. doi:10.1007/978-1-4020-4012-2_5.
Flores-Scott, E. M. Peers in doctoral education: Unrecognized learning partners / Emma M. FloresScott, Maresi Nerad // New Directions for Higher Education. – 2012. – No. 157. – P. 73–83. doi:10.1002/ he.20007.
Higher Education Opportunity Act [Electronic resource]: Public Law 110–315–Aug. 14, 2008. – Available at: https://www.gpo.gov/fdsys/pkg/PLAW-110publ315/pdf/PLAW-110publ315.pdf.
Lin, E. Preparing Teacher Educators in U.S. Doctoral Programs / Emily Lin // Preparing Teachers for the 21st Century / Zhu Xudong, Zeichner Kenneth (Eds.). – Springer, 2013. – P. 189-199. doi:10.1007/978-3-642-36970-4_11.
National Academy of Education [Electronic resource]. – Available at: http://www.naeducation.org/.
Stanford Graduate School of Education [Electronic resource]. – Available at: https://ed.stanford.edu/.
Stanford Graduate School of Education. Doctoral Programs [Electronic resource]. – Available at: https://ed.stanford.edu/academics/doctoral.
Stanford University [Electronic resource]. – Available at: http://www.stanford.edu/.
The 2016 RHSU Edu-Scholar Public Influence Rankings [Electronic resource]. – Available at: http://blogs.edweek.org/edweek/rick_hess_straight_up/2016/01/ the_2016_rhsu_edu-scholar_public_influence_rankings.html.
The Times Higher Education World University Rankings 2016-2017 [Electronic resource]. – Available at: https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings/2017/world-ranking#!/page/0/ length/25/sort_by/rank_label/sort_order/asc/ cols/rank_only.
U.S. News Releases 2017 Best Graduate Schools Rankings [Electronic resource]. – Available at: http://www.usnews.com/education/best-graduate-schools/ articles/us-news-ranks-best-graduate-schools.
WASC Senior College and University Commission [Electronic resource]. – Available at: http://www.wascsenior.org/.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Iryna Reheilo, Nataliia Bazeliuk
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.