PUBLIC EDUCATIONAL POLICY OF UKRAINE IN EDUCATION OF PEOPLE WITH SPECIAL NEEDS
DOI:
https://doi.org/10.28925/1609-8595.2016(3-4)5358Keywords:
education of children with special needs, inclusive education, inclusive study, integrated education, public educational policy, training teachers to work in inclusive education settings.Abstract
The article consolidates information sources for the development and implementation of public educational policy of Ukraine in the field of education of people with special needs; specifies the urgent problems of the industry which need resolving with regard to the current requirements of the state and civil society; provides the insights into the status of the development of national legislation on education in inclusive education; reveals the urgency of solving problems to overcome negative stereotypes of perception of children with disabilities by the society; analyses the preparedness of Ukraine’s education system to implement the priorities of personnel policy training to ensure quality of the educational process in the settings of inclusion.
It has substantiated by the author that implementation of the new strategy of educational policy on education of people with disabilities in Ukraine, whose one of the principles of is person-centeredness, is aimed at solving pressing problems – ensuring the constitutional rights of citizens for quality education and equal access to quality education. Among the contemporary world trends, which the educational policy of Ukraine is oriented at, as investigated the issue is concerned, the author singled out the following: ensuring equal access to quality education for children with special educational needs, socialisation of people with special psychophysical needs, formation of a tolerant and open society, overcoming all forms of discrimination occurred in relation to them, changes biased social attitudes to this category of people and positioning them as full members of society. The article proves that providing equal access to quality education for citizens with special psychophysical needs (most of whom are persons with disabilities) is one of the priorities of establishing a new system of values in education policy of Ukraine. It has been identified as the distinctive feature of the modern state personnel policy of Ukraine in the field of education of people with disabilities that teaching children with special psychophysical needs in inclusive classes of secondary schools should be performed through organising correctional and developmental work on a basis of specific curricula, programs, textbooks and more.
References
Бобрицька В. І. Актуальні проблеми інклюзивної освіти / В. І. Бобрицька // Педагогічний процес: теорія і практика. – 2015. – № 5-6. – С. 7-11.
Гриневич Л. М. Вітчизняна педагогічна теорія про розвиток освіти в Україні в контексті євроінтеграційних процесів / Л. М. Гриневич // Педагогічний процес: теорія і практика. – 2015. – № 1–2 (46–47). – С. 5–10.
До 2020 року учнів із спеціальних шкіл для дітей із затримкою психічного розвитку переведуть до інклюзивних класів загальноосвітніх навчальних закладів [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.kmu.gou.ua/control/uk/publish/article?art_id=249431914&cat_id=244274160
Закон України «Про внесення змін до деяких законів України про освіту щодо організації інклюзивного навчання» від 05 червня 2014 року № 1324-18. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua
Лейсер І. Оцінюємо інклюзію. Вивчення батьківських поглядів і чинників, що впливають на їх формування / І. Лейсер, Р. Кірк // Інклюзивна освіта. Збірник матеріалів проекту. – К., 2013, DOI: 10.1080/1034912042000259233.
Освіта осіб з особливими потребами. Загальні відомості. [Електронний ресурс] / Сайт Міністерства освіти і науки України, 2016. – Режим доступу: http://mon.gov.ua
Освіта, охорона здоров’я та соціальне забезпечення дітей з порушеннями психофізичного розвитку: проблеми, шляхи їх вирішення : матер. парлам. слухань у Верховній Раді України 4 черв. 2014 р. / Верховна Рада України, Комітет з питань науки і освіти Верховної Ради України; Упорядник Є. В. Красняков. – К.: Парлам. вид-во, 2015. – 272 с.
Про організаційно-методичні засади забезпечення навчально-виховного процесу для учнів з особливими освітніми потребами загальноосвітніх навчальних закладів у 2016/2017 навчальному році. Наказ МОН України від 12.07.2016 № 1/9-364. [Електронний ресурс] – Режим доступу: www.mon.gov.ua
Стратегія державної кадрової політики на 2012-2020 роки. Указ Президента України від 1 лютого 2012 року № 45/2012. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua
Що гальмує інклюзію в Україні? / Освітній портал «Педагогічна преса» [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://pedpresa.ua
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Valentina Bobrytska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.