PROFESSIONAL TRAINING FUTURE TEACHERS OF MUSIC ART TO VOCAL AND EDUCATIONAL ACTIVITIES: REGULARITYS, PRINCIPLES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/1609-8595.2016(3-4)1217

Keywords:

future teacher of music art, principle, professional training, regularity, rule, vocal and educational activities.

Abstract

The article substantiates the relevance of the study of patterns and principles of training of future teachers of music to vocal and educational activities. It is analyzed scientific works on philosophy, philosophy of education and the arts, education, music pedagogy and music. The author displays deterministic relationship between the philosophical, pedagogical and artistic laws and the laws and principles of  future teachers of music training to vocal and educational activities. It is determined that all philosophical, pedagogical or artistic law inherent in certain laws and principles; knowledge of laws to make the process of preparation of teachers of music more productive and manageable. The author classified laws and principles of training of future teachers of music to vocal and educational activities specifically to common didactic and professional. Specific professional patterns include: interdependence of vocal psychological and physiological processes; the relationship between the value attitude to vocal teacher and educational activities and the nature of art and the aesthetic impact of vocal art and vocal pedagogy. Specific professional principles include: various types and forms of vocal and educational activities, and cultural; psycho-physiological conditioning; semiotic focus and interpretation of the text of a musical work; creative performance; consideration of teaching experience.

Author Biography

Natalia Ovcharenko, Krivoy Rog State Pedagogical University, Gagarina 54-a st., 50086 Krivoy Rog, , Ukraine

Doctor of Pedagogical Sciences, associate professor department of methodology of musical education. singing and choral conducting

References

Абдуллин Э. Б. Теория музыкального образования : учебник для студентов высш. пед. учеб. заведений / Э. Б. Абдуллин, Е. Н. Николаева. – Москва : Издательский центр «Академия», 2004. – 336 с.

Андреев В. И. Педагогика : учебный курс для творческого саморазвития / И. В. Андреев. – Казань : Центр инновационных технологий, 2002. – 251 с.

Асафьев Б. В. Избранные статьи о музыкальном просвещении и образовании / Б. В. Асафьев. – 2-е изд. – Ленинград : Музыка, 1974. – 144 с.

Безбородова Л. А. Методика преподавания музыки в общеобразовательных учреждениях : учеб. пособие для студ. / Л. Безбородова, Ю. Алиев. – Москва : Издательский центр «Академия», 2002. – 416 с.

Бонфельд М. Ш. Музыка: Язык. Речь. Мышление. Опыт системного исследования музыкального искусства : монография / М. Ш. Бонфельд. – Санкт-Петербург : Композитор, 2006. – 648 с.

Выготский Л. С. Психология искусства / Л. С. Выготский. – Минск : Современное слово, 1998. – 490 с.

Гончаренко С. У. Педагогічні закони, закономірності, принципи. Сучасне тлумачення / С. У. Гончаренко. – Рівне : Волинські обереги, 2012. – 192 с.

Зязюн І. А. Філософія ціннісних відношень / І. А. Зязюн // Вища освіта України : теорет. та наук.- метод. часопис. – 2013. – № 3(50). – Додаток 1. Педагогіка вищої школи: методологія, теорія, технології. – Т. 1. – C. 22–26.

Краткий философский словарь / Отв. ред. А. Алексеев. – М.: Проспект, 2008. – 496 с.

Кремень В. Г. Освіта і наука в Україні – інноваційні аспекти. Стратегія. Реалізація. Результати / В. Г. Кремень. – Київ : Грамота, 2005. – 448 с.

Лосев А. Ф. Музыка как предмет логики / А. Ф. Лосев // Из ранних призведений. – Москва : Правда, 1990. – С. 195–392.

Михайличенко О. В. Музыкальная педагогика как отрасль педагогической науки и теория музыкального учебно-воспитательного процесса / О. В. Михайличенко, О. П. Рудницька // Мистецька освіта в Україні : теорія і практика ; заг. ред. О. М. Михайліченко. – Суми : СумДПУ ім. А. Макаренка, 2010. – 255 с.

Огнев’юк В. О. Освіта в системі цінностей сталого людського розвитку / В. О. Огнев’юк. – Київ : Знання України, 2003. – 450 с.

Сисоєва С. О. Принципи відбору та класифікації понять у наукових дослідженнях неперервної професійної освіти / C. О. Сисоєва // Освітологія: витоки наукового напряму : монографія ; за ред. В. О. Огнев’юка ; авт. кол.: В. О. Огнев’юк, С. О. Сисоєва, Л. Л. Хоружа, І. В. Соколова та ін. – Київ: ВП «Едельвейс», 2012. – С. 265–278.

Философский словарь / под ред. И. Т. Фролова. – Москва : Политическая литература, 1986. – 590 с.

Філософський словник / за ред. В. І. Шинкарука. – 2-ге вид., перероб. і доп. – Київ : Голов. ред. УРЕ, 1986. – 800 с.

Budnyk O.Teahers. Training for Social and Educational Activity in Conditions of Mountain Area Primary School. Journal of Vasyl Stefanyk Precarpathian National University. Scientific Edition: Series of Social and Human Sciences. 2014, vol. 1, no. 2, 3, 22–28, DOI:10.15330/jpnu.1.2,3.23-32.

How to Cite

Ovcharenko, N. (2019). PROFESSIONAL TRAINING FUTURE TEACHERS OF MUSIC ART TO VOCAL AND EDUCATIONAL ACTIVITIES: REGULARITYS, PRINCIPLES. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (3-4), 12–17. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2016(3-4)1217

Issue

Section

THEORY AND METHODOLOGY OF CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION