THEORETICAL CONCEPTS OF THE COMPETENCY-BASED APPROACH IN PHARMACEUTICAL EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/1609-8595.2016(1-2)127131

Keywords:

competency-based approach, competence of a professional in the pharmaceutical industry, theoretical concepts, pharmaceutical education.

Abstract

This article provides the theoretical and methodological discourse of the competency-based approach in pharmaceutical education; it substantiates that “competence” is key central concept of the competency-based approach in pharmaceutical education, because, firstly, it combines knowledge and activity components of professionalism-related medical education; secondly, the notion of “competence” reflects the core content of pharmaceutical education – the result of (a person’s ability to successfully carry out his/her professional activities);thirdly, the concept of “competence” is integrative and yet dynamic in its nature, because it contains a number of similar or related aspects of knowledge and skills belonging to the sphere of public health in its broadest sense; it specifies the concept of “professional competence of a specialist in the pharmaceutical industry” regarding it as a dynamic combination of knowledge, skills, ways of thinking, attitudes and values, and other personal qualities that determine the ability of a specialist in the pharmaceutical industry to successfully carry out professional and / or educational activities on the issues concerning public health ;it specifies and substantiates the basic theoretical concepts of the competency-based approach in pharmaceutical education: 1) taking into account the fact that the leading factor of the organization of educational process in a medical higher educational institution is recognition of the student as a carrier of subjective experience, in the context of which the student perceives any training and educational influences;2) creating an integrated learning environment in the medical higher educational institution, in which the expected by community preparedness of the future specialist in the pharmaceutical industry (theoretical, practical, psychological, personal, etc.) would  form  in order to operate in the field of healthcare of the nation;3) individualization of the path of establishment and development of professional competence of a pharmacist-professional.

Author Biography

Tatyana Reva, Bogomolets National Medical University

PhD (Candidate of chemical sciences), Associate Professor, Dean of the Faculty of Pharmacy

References

Бібік Н. М. Компетентнісний підхід: рефлексивний аналіз застосування [Електронний ресурс] / Н. М. Бібік // Компетентісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи : бібліотека з освітньої політики / За заг. ред О. В. Овчарук. – К. : «К.І.С.», 2004. – С. 47-52.

Бобрицька В. І. Компетентнісний підхід у професійній підготовці майбутніх викладачів вищої школи / В. І. Бобрицька // Проблеми освіти. – 2011. – № 66. Ч. І. – С. 39–44.

Закон України «Про вищу освіту» // Відомості Верховної Ради (ВВР. ). – 2014. – № 37-38. – Ст. 2004 (Із змінами, внесеними згідно із Законом № 76-VIII від 28.12.2014).

Компетентнісний підхід в освіті: теоретичні засади і практика реалізації: матеріали методол. семінару 3 квіт. 2014 р., м. Київ: [у 2 ч.]. Ч.1 / Нац. акад. пед. наук України; [редкол.: В. Г. Кремень (голова), В. І. Луговий (заст. голови), О. І. Ляшенко (заст. голови) та ін.] – К.: Ін-т обдарованої дитини НАПН України, 2014. – 370 с.

Рева Т. Д. Формування професійних компетентностей майбутнього провізора при вивченні дисципліни «Неорганічна хімія» / Т. Д. Рева // Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». – Додаток 1 до Вип. 36, Том ІІІ (63): Тематичний випуск «Вищої освіти України у контексті інтеграції до європейського освітнього простору». – К.: Гнозис, 2015. – С. 451–459.

Сисоєва С. О., Соколова І. В. Проблеми неперервної професійної освіти : тезаурус наукового дослідження : наук. вид. / С. О. Сисоєва, І. В. Соколова / НАПН України, Ін-т пед. освіти і освіти дорослих, МОН, Маріупольський держ. гуманіт. ун-т. – К. : Вид. дім «ЕКМО», 2010. – 362 с.

Системи обліку й основи економіки у фармації. Модуль 2-3. Організація фармацевтичного забезпечення населення / [Цехмістер Я. В., , Ніженковська І. В. та ін.] : Навч. посіб. для підготовки до практичних занять. – К.: ВСВ «Медицина», 2013. – 432 с.

Цехмістер Я. В. Теорія і практика допрофесійної підготовки учнів у ліцеях медичного профілю при вищих навчальних закладах : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня док. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / Я.В. Цехмістер. – К., 2002. – 50 с.

Bobrytska V. I. National Qualifications Framework of Ukraine as a Mode of Higher Education Compatibility Promotion Within Bologna Process / V.I. Bobrytska, T.P.Golub /Zbiór raportów naukowych. «Nauka I Utworzenie ХХІ Stulecia : Teoria, Praktyka, Innowacje». (29.11.2013 - 30.11.2013). – Opole: Wydawca: Sp. z o.o. «Diamond trading tour», 2013. – P.58–62.

How to Cite

Reva, T. (2019). THEORETICAL CONCEPTS OF THE COMPETENCY-BASED APPROACH IN PHARMACEUTICAL EDUCATION. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (1-2), 127–131. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2016(1-2)127131