METHODOLOGY OFVALUATION COMFORMITY OF PROFESSIONALLY IMPORTANT QUALITIES OF SPECIALISTS IN PERSONNEL MANAGEMENT AND LABOUR ECONOMICS TO THE REQUIREMENTS OF LABOUR MARKET
DOI:
https://doi.org/10.28925/1609-8595.2016(1-2)5660Keywords:
important qualities, labour economics, personnel management, professionally qualimetry method, requirements.Abstract
The article is dedicated to the conforming of the professionally important qualities of specialists in personnel management and labor economicsto the requirements of labour market. Attention is accented on development of new models of education quality control at participation of employers. In the article is proposed to diagnose the actual level of knowledge, abilities and skills for students during the practice. Establishment of actual level of knowledge deviation on every educational stage, nonconformity of abilities and skills of student from normative requirements were studied. The complex of the correcting actions to the elimination of the student’s knowledge deviation was developed. Some educational actions to rise in the standard of an actual level of knowledge, abilities and skills to the normative requirements were proposed. The most essential requirements to the professionally essential qualities of personnel management and labour economicsgraduating students were marked out. The necessity of specialist’s training program adjustment is provedon the basis oflevel diagnostics professionally essential qualities.Qualimetry method of professionally essential qualities estimation to employer demands is worked out.
The qualimetry method was used to estimate the real profession skills ofspecialists in personnel management and labour economics. Author proposes to conduct monitoring of qualimetry estimation changes every year to obtain error-free information about students’ educational level. The qualimetry method for estimation of the professionally essential qualities is proposed to use in the form of matrix. The matrix includes the data from the higher educational institutes and employers. The offered qualimetry method could be used for the estimation of efficiency of educational process and monitoring of the current state of the system of education.
References
Алексеева И. Ю., Батаршев А. В., Майорова Е. В. Диагностика профессионально важных качеств. СПб.: Питер, 2007. – 192 с.
Єльнікова Г. В. Компетентнісний підхід до моделювання професійної діяльності керівника вищого навчального закладу / Г.В. Єльнікова // Теорія і методика управління освітою. – №4. – 2010. – С.18–27.
Зимняя И. А. Ключевые компетентности как результативно-целевая основа компетентностного подхода в образовании [Авторская версия] / Ирина Алексеевна Зимняя. – М. : Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2004. – 40 с.
Освітньо-професійна програма підготовки бакалавра (в частині розподілу загального навчального часу за циклами підготовки, переліку та обсягу нормативних дисциплін). Галузь знань 0305 «Економіка і підприємництво» від 2 лютого 2010 р. – К.: Міністерство освіти і науки України, 2010. – 12 с.
Петрук В. А. Теоретико-методичні засади формування професійно значущих якостей майбутніх фахівців технічного профілю у процесі вивчення фундаментальних дисциплін : монографія. – Вінниця : Універсум, 2006. – 292 с.
Силкін О. О. Зміст терміну «професійно значущі якості особистості» і технологія визначення цих якостей для окремого фахівця // Наукові праці. Серія: Педагогіка, психологія і соціологія. Вип.9 (191) – Донецьк: ДВНЗ «ДонНТУ», 2011.
Степаненко Н. В. Особливості становлення професійно значущих якостей майбутніх менеджерів // Вісник КІБІТ.– 2008. №2 – С. 12–14.
Krajnakova E., Vojtovic S. Priorities in the methods and forms of higher education. International Multidisciplinary Scientific Conference on Social Sciences and Arts SGEM2014, September 1-9, 2014, Book 1, Vol. 3, 673-680 pp., DOI: 10.5593/SGEMSOCIAL2014/B13/S3.089. (eng).
Ohneviuk, V. O. Reformation – as the essential characteristic of the modern education. Methodologicalprinciplesof educology. – 2013. – №2, p. 9–14. Permanent link to this document: http://osvitologia.kubg.edu.ua/images/2013/02/ogniewjuk.pdf.
Sysoieva, S. O. The sphere of education as the subject of inquiry. Methodologicalprinciplesof educology. – 2012, №1, p.22–29. Permanent link to this document: http://osvitologia.kubg.edu.ua/images/2012/01/sisoeva.pdf.
Zgalat-Lozynska L. O. Career guidance improvement based on forecasted trends at labour and education markets // Actual Problems of Economics. – 2015. – №9 (171). – p.313–323.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Nataliia Golovach
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.