THE QUALITY OF TRAINING SPECIALISTS IN HIGHER MILITARY EDUCATIONAL INSTITUTIONS: PEDAGOGICAL CONDITIONS OF MONITORING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/1609-8595.2016(1-2)3338

Keywords:

control, monitoring, pedagogical conditions, military education system, management, quality of training.

Abstract

The article describes an urgent problem of improving the quality of military specialists’ education through implementation of higher military education quality monitoring system in the educational process as an important educational requirement.

The author analyzed scientific views and approaches to elements of quality monitoring system of military specialists, revealed pedagogical conditions for monitoring the quality of training in higher military educational institutions. It is determined that an important condition for ensuring the quality of training in higher military educational establishments and increase of the efficiency of educational process in higher military educational institution is a systematically receiving of objective information about the performance of cadets (listeners) through monitoring.

Monitoring is an information basis for the quality of specialist training , it aims to obtain operative and reliable information about the quality of training results and the conditions of their achievement, that’s why its main purpose is to provide information to customers and other stakeholders about the quality of cadets (listeners) at any time. In training highly competent officers stakeholders are the state, the society, the Armed Forces, cadets (listeners) and directly higher military educational institution which provides training, so interests of all these parties must be taken into account.

Quality monitoring of training in higher military educational establishments will be effective and monitoring studies will reflect accurate results and lead to a reasonable conclusion when higher military educational institution will operate peculiar pedagogical environment that will facilitate the organization of positive motivation of cadets (students) and teachers on the use of quality monitoring in the educational process.

Author Biography

Vladislav Mozalov, National Defense University

An adjunct of the Department of Social Sciences

References

Бабанский Ю. К. Проблемы повышения эффективности педагогических исследований / Ю. К. Бабанский. – М.: Педагогика, 1982. – 192 с.

Байдацька Н. М. Огляд форм і методів здійснення моніторингу якості навчальних досягнень студентів / Н. М. Байдацька // Гуманізм та освіта. Зб. матеріалів VIII міжн. наук.-практ. конф., м. Вінниця, 19-21 вересня 2006р. – Вінниця: УНІВЕРСУМ – Вінниця, 2006. – С. 386–389.

Бенькович Н. В. Система мониторинга качества профессиональной подготовки будущих экономистов в высшем учебном заведении / Н. В. Бенькович // Вестник «ТИСБИ»: науч.-информ. журнал ун-та управления «ТИСБИ». – Россия, Казань, 2013. – № 2. – (Серия – ЮНЕСКО: образование, наука, культура), С. 30–38.

Булах І. Є. Система управління якістю медичної освіти в Україні. Монографія. / І. Є. Булах, О. П. Волосивець, Ю. В. Вороненко – Д.: «Арт-ПРЕС», 2003. – 212 с.

Вітченко А. О. Особливості формування професійної компетентності магістрів військового управління / А. О. Вітченко, Л. М. Свинарчук. – Вісник Національного університету оборони України ім. Івана Черняховського – К.: НУОУ, 2014 – Вип. 6 (43) – 405 с.

Гиззатуллина Н. Н. Компетентностный подход – новая модель образования. / Н. Н. Гиззатуллина, Р. А. Фахрутдинова. – Тенденции развития науки и образования. Сборник научных трудов, по материалам международной научно-практической конференции 30 апреля 2016 г. Часть 1 Изд. НИЦ «Л-Журнал», 2016. – 60 с., DOI:10.18411/lj2016-4-08.

Зельницький А. М. Теоретичні та методологічні засади моніторингових досліджень якості підготовки військових фахівців / А. М. Зельницький, Ю. О. Черних. – Збірник наукових праць «Військова освіта» Національного університету оборони України ім. Івана Черняховського. – 2014. – №1 (29). – 224 с.

Кайдалова Л. Г. Моніторинг якості професійної підготовки інженерів-технологів. [Електронний ресурс] / Л. Г. Кайдалова. – Режим доступу: http://do.gendocs.ru/docs/index–344672.html.

Коробович Л. П. Педагогічні умови моніторингу результативності навчального процесу в системі педагогічного менеджменту приватного вищого навчального закладу [Електронний ресурс] / Л. П. Коробович // Теорія та методика управління освітою. Електронний журнал ун-ту менеджменту освіти. – 2010. – № 5. – С. 10. – Режим доступу до журн.: http://tme.umo.edu.ua.

Лернер И. Я. Процесс обучения и его закономерности. / И. Я. Лернер – М.: Знание, 1980. – 96 с.

Олендр Т. М. Єдина моніторингова система управління освітою як ефективний механізм підвищення якості освітніх послуг / Т. М. Олендр // Освіта та наука на хіміко-біол. факульт. ТНПУ ім. В. Гнатюка (1940-2010): матер. регіон. наук.-практ. конф. – Тернопіль, 2010. – С. 73–75.

Приходько Ю. І. Інноваціна спрямованість військової освіти: поняття та сутність, рушійні механізми. / Ю. І. Приходько, В. М. Телелим. – Збірник наукових праць «Військова освіта» Національного університету оборони України ім. Івана Черняховського. – 2015. – №1 (31). – 256 с.

Телелим В. М. Моніторинг в системі військової освіти. / В. М. Телелим – Збірник наукових праць «Військова освіта» Національного університету оборони України ім. Івана Черняховського. – 2014. – №1 (29). – 224 с.

Цехмістрова Г. С. Моніторинг якості професійної туристської освіти / Г. С. Цехмістрова // Вища школа – 2005. – № 1. – С. 66–72.

How to Cite

Mozalov, V. (2019). THE QUALITY OF TRAINING SPECIALISTS IN HIGHER MILITARY EDUCATIONAL INSTITUTIONS: PEDAGOGICAL CONDITIONS OF MONITORING. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (1-2), 33–38. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2016(1-2)3338

Issue

Section

THEORY AND METHODOLOGY OF CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION