CONTENT OF INTERNATIONAL EDUCATION OF STUDENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/1609-8595.2016(1-2)2733

Keywords:

intercultural education, intercultural identity, intercultural communication, intercultural tolerance, multicultural education.

Abstract

The article analyzes the concept of "multicultural education", "intercultural education" in the works of Ukrainian researchers. The main aim of intercultural education is the need to make society open to other cultures, to ensure the peaceful coexistence of peoples. In today's globalized world intercultural education contributes to the European integration, and helps maintain social peace in the midst of multi-ethnic society. Overcoming negative stereotypes is important to understand our own "cultural memory of the nation", which carries information about the culture of our people and respect the cultural heritage of the neighboring peoples from generation to generation. The author consideres the separation of these concepts in content. The composition of intercultural education (intercultural communication, intercultural tolerance, intercultural identity) and its  content is determined. It is concluded that intercultural education students aimed at developing an attitude of respect to the other, people of different ethnic backgrounds with a different way of thinking and cultural values of different nations, cultures interoperability with knowledge of the importance of our own culture and our own identity.

Author Biography

Wei Zheyuan, National Pedagogical Dragomanov University, Kyiv, Ukraine

Postgraduate

References

Абрашкевічус Г. Культурна ідентичність у процесі розвитку полікультурного середовища / Г. Абрашкевічус // Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Культурологія». – Випуск 14. – Частина 1. – 2014. – С. 26–33.

Бацевич Ф. С. Словник термінів міжкультурної комунікації / Ф. С. Бацевич. – К. : Довіра, 2007. – 205 с.

Бергельсон М. Б. Межкультурная коммуникация: вопросы теории и практики [Электронный ресурс] / М. Б. Бергельсон. – Режим доступа: http://rudocs.exdat.com/ docs/index-56447.html

Винарчик М. Міжкультурна спрямованість білінгвальної освіти / Марія Винарчик // Міжкультурна спрямованість. Людинознавчі студії. – В. 29. – Педагогіка. – 2014. – № 10. – С. 3–11.

Декларация принципов терпимости, 1995 [Электронный ресурс]. — Режим доступа: http://www. un.org/ru/documents/decl_conv/declarations/toleranc.shtml

Зеленська О. М. Проблеми полікультурного виховання курсантів вищих військових навчальних закладів / О. М. Зеленська // Сучасні аспекти виховання студентської молоді: матер. Всеукр. наук.-практ. конф., (Харків, 8-9 квітня 2010 р.). – Х. : Харк. нац. акад. міського господарства, 2010.– С. 36–37.

Леонтович О. А. Введение в межкультурную коммуникацию / О. А. Леонтович // Учебн. пособ. – М.: Гнозис, 2007. – 386 с.

Леснянська-Дощак А. Роль міжкультурного виховання на сучасному етапі розвитку Німеччини / Аліна Леснянська-Дощак, Ольга Юзьвяк // Молодь і ринок №3 (74), 2011. – С. 133–135.

Мацумото Д. Психология и культура / Д. Мацумото. – СПб.: Питер, 2003. – 718 с.

Міщенюк Н. М. Сутність та роль культурної та етнічної ідентичності в процесі міжкультурної комунікації / Н. М. Міщенюк. – [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://vuzlib.com/content/ view/452/94/

Садохин А. П. Межкультурная коммуникация : учеб. пособ. / А. П. Садохин. – М. : Альфа-М; ИНФРА-М, 2004. – 288 с.

Саковська Т. В. Міжкультурне виховання учнів як науково-педагогічне явище / Т. В. Саковська // Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди» : збірник наукових праць / гол. ред. В. П. Коцур. – Сквира (Київ. обл.) : Дорадо-Друк, 2013. – Вип. 31 : Педагогіка. Психологія. Філософія. – С. 297–301.

Сисоєва С. Культурологічні концепти освітології та розвиток полікультурного суспільства / С. Сисоєва // Неперервна професійна освіта, № 1-2, 2012. – 176 с. – С. 28–36.

Сисоєва С. О. Проблеми полікультурної освіти у педагогічних дослідженнях польських учених / С.О. Сисоєва // Педагогічний процес: теорія і практика: Збірник наук. праць. – 2014. – Випуск 2. – С. 87–92.

Словарь общественных наук / [авторы-составители: Е. А. Подольская, Д. Е. Погорелый, В. Д. Лихвар]. – Ростов н/Д: «Феникс», 2006. – 475 с.

Словарь философских терминов / [науч. ред. В. Г. Кузнецова]. – М.: ИНФРА-М, 2007. – XVI, 731 с.

Соколовська С. В. Толерантність як компонент міжкультурної компетентності майбутніх учителів англійської мови / С. В. Соколовська // Людські цінності і толерантність у сучасному світі: міжконтинентальний діалог інтелектуалів: матер. Міжнарод. наук.-практ. конф., (16 листоп.2011 р., м. Київ). – С. 255–258.

Терехова В. І. Міжкультурне спілкування в сучасному світі / Віра Ігорівна Терехова. – Одеса, 2011. – 100 с.

Токарєва А. В. Підготовка студентів до міжкультурної комунікації в контексті формування фахівців-медіаторів культур / А. В. Токарєва // Вісник Дніпропетровського університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія», Педагогічні науки. – №2(6). – 2013. – С. 48–52.

Халеева И. И. Огендерных подходах к теории обучения языкам и культурам / И. И. Халеева // Известия Российской академии образования. – 2000. – № 1. – С. 11–18. 21. Хало З. П. Досвід Німеччини щодо міжкультурного виховання та його реалізація у вітчизняному навчально-виховному процесі / З. П. Хало, І. В. Волошанська // Педагогічні науки. – Випуск 98. – 2011. – С. 214-218.

Цимбрило С. М. Полікультурне виховання студентів в умовах освітньо-виховного середовища вищого технічного навчального закладу : дис. … кандидата пед. наук : 13.00.07 / Цембрило С. М. – Дрогобич, 2011. – 189 с.

Шульга Н. В. Міжкультурні комунікації як спосіб подолання етнічного конфлікту / Н. В. Шульга // Матеріали ІV Міжнародної науково-практичної конференції молодих учених і студентів «Інноваційні процеси економічного та соціально-культурного розвитку: вітчизняний та зарубіжний досвід». – Тернопіль, Економічна думка ТНЕУ. – 2011. – С. 243–245.

Charte européenne du plurilinguisme. – Paris : OEP, 2005. – 9 p. 25. Developing and Assessing Intercultural Communicative Competence: A Guide for Language Teachers and Teacher Educators / [ed. by Ildikó Lázár]. – European Centre for Modern Languages / Council of Europe, 2007. – 43 p.

Maletzke G. Interkulturelle Kommunikation / G. Maletzke. – Westdt. Verlag, 1996. – 226 p. – Р. 37.

Rogers E. M. Hall and The History of Intercultural Communication: The United States and Japan [Електронний ресурс] / E. M. Rogers, W. B. Hart, Y. Miike // Keio Communication Review, 2000. – № 24. – Режим доступу: www.mediacom.keio.ac.jp/publication/pdf2002/review24/2. pdf

Jacob W. J. Interdisciplinary trends in higher education [Електроннийресурс] / W. J. Jacob // Palgrave Communications 1, Article number: 15001 (2015), DOI:10.1057/palcomms.2015.1. – Режим доступу: http:// www.palgrave-journals.com/articles/palcomms20151

How to Cite

Zheyuan, W. (2019). CONTENT OF INTERNATIONAL EDUCATION OF STUDENTS. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (1-2), 27–33. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2016(1-2)2733

Issue

Section

THEORY AND METHODOLOGY OF CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION