CONCEPTUAL BASES FOR THE DEVELOPMENT OF CREATIVE POTENTIAL OF MASTERS OF PRESCHOOL EDUCATION IN THE PROCESS OF PROFESSIONAL TRAINING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/1609-8595.2016(1-2)2126

Keywords:

onceptual approach, development of creative potential, preschool education masters, professional training process

Abstract

The article deals with the theoretical comprehension of conceptual approaches to the development of the creative potential of masters of preschool education in the process of professional training.

The aim of this study is to analyze methodological bases for the development of creative potential of teacher’s personality. The researcher highlights the main conceptual approaches (student-centered, humanistic, activity, acmeological and systematic ones) and determines their impact on the construction of the educational process in a magistracy of higher educational institutions.

It has been emphasized in the article that the construction of process of professional training of the master of preschool education ought to be based on such key ideas of learner-centered and humanistic approaches as the recognition of the student as the main active figure of the entire educational process. This means that in the organization of pedagogical process of the university it is necessary to create conditions for the transformation of the future specialist of preschool education to the subject of his own educational activity, developing the potential creative opportunities for each student and his or her full personal expression. The activity approach is one of the basic methodological approaches to the development of creative potential of master of preschool education, since creative activity is a necessary condition of the formation and development of his personality, which reaches a high level on condition that a student is included in a variety of educational, practical pedagogical  and research activities. The acmeological approach means finding ways to develop the potential capabilities of future professionals to achieve professional excellence. A systematic approach is used for structural-semantic analysis of the process of development of creative potential of the master of preschool education as holistic pedagogical system with thorough consideration of the interaction between its constituent parts.

The pedagogical process, organized and formed taking into account the complementation and consistency of the basic ideas of these approaches will show the significant results that reflect the development of the creative personality of the specialist of preschool education, who is able to carry out pedagogical activity at high – creative level, and is prepared to work in conditions of modern society.

Author Biography

Oleksandra Iemchyk, Pedagogical Department of Lesya Ukrainka Eastern European National University, Lutsk, Ukraine

Graduate student

References

Архипова С. П. Професійна підготовка соціальних педагогів у контексті акмеологічного підходу / С. П. Архипова, Л. І. Смерчак // Соціальна педагогіка: теорія та практика. – 2011. – №2. – С. 106–112.

Батаршев О. В. Современные теории личности: краткий очерк / О. В. Батаршев – М. : ТЦ Сфера, 2003. – 96 с.

Гончаренко С. У. Український педагогічний словник / С. У. Гончаренко; гол. ред. С. Головко. – К. : Либідь, 1997. – 374 с.

Коссов Б. Б. Личность: теория, диагностика и развитие : учебно-методичекое пособие для высших учебных заведений / Б. Б. Коссов. – М. : Академический проэкт, 2000. – 240 с.

Ларцев В. С. Социальные и культурные детерминанты формирования личности / В. С. Ларцев. – К. : Принт-Экспресс, 2002. – 430 с.

Малахова И. А. Развитие личности. Способность к творчеству, одаренность, талант : пособие для педагогов, кл. рук., психологов общеобразоват. шк., педагогов-организаторов внешк. учреждений: В 2 ч. Ч. 1 / И. А. Малахова. – Мн. : Бел. навука, 2002. – 158 с.

Плинк Ю. Системный подход и педагогика / Ю. Плинк // Сб. Проблемы высшей школы – Тарту, 1977. – С. 10–19.

Побірченко Н. А. Особистість в освітологічному просторі: теорія і методологія дослідження / Н.А. Побірченко, О.П. Сєргієнкова // Неперервна професійна освіта: теорія і практика // Науково-методичний журнал. – 2014. – Випуск 1-2. – С. 118–123.

Рузавин Г. И. Парадигма самоорганизации как основа нового мировоззрения / Г. И. Рузавин // Свободная мысль. – 1993. – №17-18. – С. 51–62.

Сакун А. В. Проблема гуманізації освіти в контексті особистісно орієнтованого підходу / А. В. Сакун // Філософські обрії. – 2012. – №28. – С. 193–201.

Сисоєва С. О. Творчий розвиток фахівців в умовах магістратури : монографія / Світлана Сисоєва ; Нац. акад. пед. наук України, Київ. ун-т ім. Бориса Грінченка. – Київ : Едельвейс, 2014. – 399 с.

Сокольская Н. А. Актуальность акмеологического подхода к формированию конкурентоспособности будущего специалиста-психолога в условиях высшего учебного заведения / Н. А. Сокольская // Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти : зб. наук. праць / за ред. Л. Л. Товажнянського, О. Г. Романовського. – Вип. 23-24 (27-28). – Харків : НТУ «ХПІ», 2009. – С. 198–204.

Сущенко А. В. Гуманізація педагогічної діяльності як інноваційний процес / А. В. Сущенко // Педагогіка і психологія формування творчої особистості: проблеми і пошуки : зб. наук. пр. / редкол. : Т. І. Сущенко (голов. ред.) та ін. – Запоріжжя, 2003. – Вип. 29. – С. 32–39.

Хьелл Л. А. Теории личности. Основные положения, исследования и применение : учеб. пособие для студ. вузов, обуч. по направлению и спец. психологии / Л. А. Хьелл, Д. Д. Зиглер. – 3-е изд. – СПб. [и др.] : Питер, 2007. – 606 с.

Шупта О. В. Формування готовності до професійної творчої діяльності майбутніх перекладачів : дис… канд. пед. наук: 13.00.04 / О.В. Шупта; – Т., 2005. – 242 с.

Kozak L. Creativity as the base of innovative activity of future university teacher of pre-school pedagogics and psychology / Творчество как основа инновационной деятельности будущего преподавателя дошкольной педагогики и психологии / L . Kozak // Innovations in education: ideas, projects, work expierence. Akademiai Kiado / Collected materials of International Distance Scientific and Practical Conference. May 13-15, Budapest 2013 – P. 116–122.

Lee-Hammond L. Teacher`s Conceptions of Gifted and Talented Young Children / L. Lee-Hammond // High Ability Studies, 1999. – Vol.10, №2. – P. 183–196, DOI: 10.1080/1359813990100205.

How to Cite

Iemchyk, O. (2019). CONCEPTUAL BASES FOR THE DEVELOPMENT OF CREATIVE POTENTIAL OF MASTERS OF PRESCHOOL EDUCATION IN THE PROCESS OF PROFESSIONAL TRAINING. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (1-2), 21–27. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2016(1-2)2126

Issue

Section

THEORY AND METHODOLOGY OF CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION