CONCEPTUAL FORMATION OF STUDENTS' PROFESSIONAL-PEDAGOGICAL CULTURE IN THE SYSTEM OF SPECIAL PHYSICAL TRAINING EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/1609-8595.2016(1-2)1621

Keywords:

basic ideas, conceptual bases, pedagogical principles, professional-pedagogical culture, special physical training education, students, theoretical-methodological approaches.

Abstract

The actuality of the investigation of the problem of formation of professional-pedagogical culture of future physical training and sport specialists are determined by modern tendencies of physical culture development and the need to prepare competent personnel, who is capable to realise effectively special social tasks of cognition, transmission and creation of culture, and to prepare new generations to solve global humanistic, cultorological and physical culture problems. The aim of the article is to work out the conceptual bases of formation of professional-pedagogical culture of student’s personality in the system of special physical culture education. The results of educational curriculum content analysis, and analysis of curriculum of disciplines of corresponding specialisations has enabled us to work out the conception of students’ professional-pedagogical culture, which is the system of scientific views and interpretations, theoretic and methodological approaches, basic ideas, principles and pedagogical regularities and tendencies, which determine the process of formation of students professional-pedagogical culture in the system of his professional training. Professional-pedagogical culture is an element of pedagogical system, integrated mass of students’ personality, that is realised in measures and methods of his creative self-realisation in manifold types of sport activities and communication, which is directed to the mastering and creating professional-pedagogical values and person's abilities, generalized indicator of professional competence and the aim of professional self-improvement.

Author Biography

Igor Ivanii, Sumy State Pedagogical University

Ph. D., associate professor, Academic-scientific institute of physical culture of Sumy State Pedagogical

References

Андрущенко В. Філософічність освіти: теорія, методологія, практика / В. Андрущенко // Вища освіта України. – 2008. – №4. – С.10–18.

Быстрицкая Е. В. Проективный подход к построению профессионально- педагогической компетентности специалиста в области физической культуры и спорта / Е. В. Быстрицкая // Теория и практика физической культуры. – 2007. – №11. – С. 50–55.

Виленский М. Я. Качество образования по физической культуре в высшей школе в инновационных проявлениях / М. Я. Виленский // Сборник науч. трудов РАЕН, Международный фонд «Знамя победы». – Москва. – Смоленск: «Смядынь». – 2009. – № 4. – С. 62–78.

Вільчковський Е. С. Професійна спрямованість підготовки фахівців з фізичного виховання / Е. С. Вільчковський // Розвиток педагогічної і психологічної науки в Україні 1992- 2002: збірник наук. праць до 10-річчя АПН України. – Харків: ОВС, 2002. – С. 301–309.

Выдрин В. М. Профессиональное физкультурное образование: лекции / В. М. Выдрин. – СПб.: СПб. ГУФК им. П.Ф. Лесгафта. – 2006. – 241 с.

Іваній І. В. Методологічні засади формування фізичної культури особистості / І. В. Іваній // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. – 2014. – №5. – С. 32–36, DOI:10.6084/m9.figshare.971030 (eng).

Іваній І. В. Сутність професійно-педагогічної культури фахівця фізичного виховання та спорту / І. В. Іваній // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології: наук. журнал / голов. ред. А. А. Сбруєва. – Суми: Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2015. – №1(45). – С. 136–145.

Лубышева Л. И. Введение в социологию физической культуры и спорта: курс лекций / Л. И. Лубышева. – М.: РГАФК. – 2001. – 121 с.

Освітологія: витоки наукового напряму: монографія // В. О. Огнев’юк, С. О. Сисоєва, Л. Л. Хоружа та ін., за ред. В. О. Огнев’юка. – К.: Едельвейс, 2012. – 264 с.

Рашкевич Ю. М. Болонський процес та нова парадигма вищої освіти: монографія / Ю. М. Рашкевич – Львів: Вид-во «Львівська політехніка», 2014. – 169 с.

Сисоєва С. О. Методологія науково-педагогічних досліджень: Підручник / С. О. Сисоєва, Т. Є. Кристопчук. – Рівне: Волинські обереги, 2013. – 360 с.

Сутула В. О. Системоутворювальна функція фізичної культури / В. О. Сутула // Слобожанський науково-спортивний вісник. – 2014. – №1(39). – С. 118–121.

Томенко О. А. Неспеціальна фізкультурна освіта учнівської молоді: теорія і методологія: [монографія] / О. А. Томенко. – Суми: Вид-во «Мак-Ден», 2012. – 276 с.

Voinar I. Problems and Tendencies of professionals Education in Physical Culture area. Physical Education and Sport Pedagogy, 2011, vol. 17 (1), pp. 44–50, DOI: 10.1080/17398872.2010.544902 (eng).

How to Cite

Ivanii, I. (2019). CONCEPTUAL FORMATION OF STUDENTS’ PROFESSIONAL-PEDAGOGICAL CULTURE IN THE SYSTEM OF SPECIAL PHYSICAL TRAINING EDUCATION. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (1-2), 16–21. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2016(1-2)1621

Issue

Section

THEORY AND METHODOLOGY OF CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION