DISTANCE EDUCATION AS A FORM OF INTERACTIVE TRAINING SPECIALISTS OF DOCUMENTATION AND INFORMATION ACTIVITIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/1609-8595.2017(1-2)145149

Keywords:

distance education, distance learning, professional competences, specialist in Documentation and information activities.

Abstract

The author analyzed the expediency of using distance learning in the process of formation of professional competence for specialist Documentation and information activities; compared the concept of distance education and distance learning, marked by non-identity of terms. The author asserts that distance learning increases the efficiency of the learning process, allowing improving the level of education throughout life, tends to updated educational environment concept: no education for life, but education throughout life. The author considers that the systematic and systemic work with remote educational resource formed competencies that are important for a professional specialist in Documentation and information activity. Provides a list and reveals the essence of the individual professional competences, which, according to the author, are formed in the process of preparation of the future document processing in the distance learning mode. The author emphasizes that the basis for the formation of these competencies are the skills to work with information and communication technologies of all participants in the educational process: the academic staff and students. The article notes that the quality of distance education depends on the ability and competence of the teachers, and the intellectual and technical resources of the university, and from the administration of the educational environment of the institution, and on the social and communicative interactions in the whole country. According to the author, the use of distance learning resource allows to generate an appropriate level of professional competence of the future document processing based on a number of integrated, general and specific competences. In preparation for future documentologists in distance learning mode, the author traces the formation of the cognitive, operational, volitional, motivational, social, moral, behavioral components of professional competence.

Author Biography

Natalia Yakimenko, The National University of technical of the name of Yurij Kondratuk of Poltava, 24 Pervomaisky Prospect, 36011 Poltava, Ukraine

Senior teacher of the cathedra of Ukrainian culture and Documentation

References

Андрєєв О. О. Педагогічні аспекти відкритого дистанційного навчання : монографія / [О. О. Андрєєв, К. Л. Бугайчук, Н. О. Каліненко та ін.]; за ред. О. О. Андрєєва, В. М. Кухаренка. – Х., 2013. – 212 с.

Баньжиминов А. Б. Организационно-педагогические аспекты дистанционного обучения / А. Б. Баньжиминов, В. В. Марусин. – Новосибирск : НГАСУ, 1998. – 37 с.

Давискіба О. В. Напрями адаптації дистанційного навчання у професійній підготовці майбутніх фахівців : теоретичний аспект // Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка № 21 (256), 2012 – С.57 – 65.

Дистанційне навчання: психологічні засади : монографія / М. Л. Смульсон, Ю. І. Машбиць, М. І. Жалдак та ін.; за ред. М. Л. Смульсон. – Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2012. – 240 с.

Оксенюк І. Л. Упровадження очно-дистанційної форми навчання в освітню діяльність інституту // Педагогічний пошук. – 2014. – № 4 (84). – С. 35 – 37.

Полат Е. С. Теория и практика дистанционного обучения // Информатика и образование. – 2001. – № 5. – С. 37 – 43.

«Положення про дистанційне навчання», затверджене Наказом міністерства освіти і науки України від 25 квітня 2013 р. № 466 // Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13.

Поплавська О. А. Дистанційна технологія підготовки фахівців як новітня форма організації процесу навчання // Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій Університету «Україна». – 2013 –№1 (7). – С. 189 – 194.

Світовий досвід організації та розвитку університетської системи дистанційного навчання / Кулага І. В., Ільницький Д. О., Стрельник С. О. та ін. – К.: Інститут вищої освіти КНЕУ імені Вадима Гетьмана, 2013. – 38с.

Тюрікова О. Д. ДО у системі післядипломної освіти педагогів // КОМП’ЮТЕР У ШКОЛІ ТА СІМ’Ї – 2011 – №5. – С. 25 – 27.

Чайковська А. П. Організаційна форма дистанційного навчання у вищій школі України // Наукові записки кафедри педагогіки Випуск ХХVІІІ Харків – 2012 – С. 210 – 215.

APA Publications and Communications Board Working Group on Journal Article Reporting Standards. (2008). Reporting standards for research in psychology: Why do we need them? What might they be? American Psychologist, 63, 839-851. doi: 1 0.1 03710003-066X.63.9 .839

How to Cite

Yakimenko, N. (2019). DISTANCE EDUCATION AS A FORM OF INTERACTIVE TRAINING SPECIALISTS OF DOCUMENTATION AND INFORMATION ACTIVITIES. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (1-2), 145–149. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2017(1-2)145149

Issue

Section

INFORMATIZATION OF CONTINUOUS PROFESSIONAL EDUCATION