HIGHER EDUCATION OF FRANCE IN THE CONTEXT OF THE CONTEMPORARY EUROPEAN INTEGRATION PROCESSES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/1609-8595.2017(1-2)132138

Keywords:

French higher education, all-European educational tendencies, national achievements in the field of education.

Abstract

The tendencies in the development of higher education of France in the context of modern integration processes have been considered in the article. The peculiarities of the implementation of the main provisions of the Bologna Convention by the French higher school have been traced. The innovations inherent to the modern higher education of France and its desire to preserve the centuries-old national achievements have been highlighted.

The author notes that in France, as one of the most active participants of the Bologna process, observed are the trends and consistent patterns inherent in the European education system in general: variety of higher education institutions and organization of educational process in them, accessibility of higher education to all segments of population, decentralization of the educational sphere, effective higher education quality assurance.The fulfilled analysis of the experience of France’s higher education allows us to conclude that in the French high school traced are the trends and consistent patterns inherent in the European educational system, but at the same time, the original national traditions are preserved.The experience of reforms in France’s higher education in terms of preserving national peculiarities and simultaneously, of the advance to the international “unification” should be learnt not only to accelerate the integration of Ukraine into a modern European educational community, but also to form efficient national strategies for higher education development.

Author Biography

Alla Durdas, Kyiv Boris Grinchenko University, 13-b Tymoshenko st., 04211 Kyiv, Ukraine

Postgraduate student of Theory and History of Pedagogy Department

References

Білозерова М.В. Аналіз європейських систем вищої освіти в контексті інтеграції в європейський освітній простір // Теорія та практика державного управління. – 2013. – Випуск 2 (41) – С. 1-9.

Вища освіти України і Болонський процес (Higher education in Ukraine and the Bologna Process): Навчальний посібник / За редакцією В.Г. Кременя, Авторський колектив: М.Ф. Степко, Я.Я. Болюбаш, В.Д. Шинкарук, В.В. Грубінко, І.І. Бабин.

Журавський В. Основні завдання вищої школи щодо реалізації в Україні принципів і завдань Болонського процесу [Виступ першого заступника Міністра освіти і науки України В. Журавського на науково-практичному семінарі] / В. Журавський // Вища школа. – 2004. – №1. – с. 42-44.

Золотарьова Ірина. Розвиток системи оцінювання якості вищої освіти у франкофонних країнах Європейського Союзу: досвід Франції та Бельгії (Ірина Золотарьова, Максим Колісник // Вища освіта України. – 2015. - №4. – С. 74-81.

Кремень Василь. Сучасний навчальний процес як синергетична система. / Василь Кремень // Освітні реформи: місія, дійсність, рефлексія: Монографія / за ред. Василя Кременя, Тадеуша Левовицького, Віктора Огнев'юка, Світлани Сисоєвої. К.: ТОВ «Видавниче підприємство «ЕДЕЛЬВЕЙС», 2013. – 460 с., с.21-46.

Лащихіна В. Система управління вищою освітою у Франції (друга половина XX - початок XXI століття / В. Лащихіна // Гуманізація навчально-виховного процесу. – 2010. – Випуск L. Частина ІІ. – С. 131-136.

Мотрук В.П. Українська і французька вища освіта в контексті Болонської декларації / В.П. Мотрук // Освіта Закарпаття. – 2013. - №18 – С. 13-20.

Новости ОЭСР: образование, наука, новая экономика. (News of OECD: Education, Science, New Economy) Приложение «Обзор систем высшего образования стран ОЭСР: Центр ОЭСР – ВЩЭ, 2004. – С. 9-16.

Огнев'юк Віктор. Освіта та конкурентоспроможність суспільства / Віктор Огнев'юк // Освітологія. – 2016. Випуск V. С. 37-44.

В. В. Олійник. Підготовка управлінської еліти в умовах формування нової демократичної моделі управління. Scientific Journal «ScienceRise» №9/5(14)2015, с.4-12, DOI: 10.15587/2313-8416.2015.50644

Романенко О.В. Реформування професійної підготовки майбутніх учителів середніх навчальних закладів Франції: Автореф. дис. На здобуття наук. Ступ. Канд.. пед.. наук за спец. 13.00.04 «Теорія та методика професійної освіти» / Оксана Василівна Романенко; Луганський національний педагогічний університет імені Тараса Шевченка.

Смужаниця Д.І. Система вищої освіти Франції: історичний досвід та сучасний стан / Д.І. Смужаниця // Науковий вісник Ужгородського національного університету. – 20. – Випуск 29. – С. 211-213.

Хміль Ольга. Особливості системи вищої освіти у Франції (Peculiarities of higher education system in France) / Ольга Хміль //Молодь и ринок. – 2010. – №9 (68). – С. 95-99.

Цирельчук Н.А. Инженерно-педагогическое образование на современном этапе развития профессиональной школы: [монография] / Н.А. Циремчук. – Минск, МГ ВРК, 2001. 250 с.

Шаповалова Людмила. Професіоналізація як єдиний напрямок розвитку сучасної вищої освіти у Франції / Людмила Шаповалова // Вища школа. – 2010. - №1. – С. 59-70.

How to Cite

Durdas, A. (2019). HIGHER EDUCATION OF FRANCE IN THE CONTEXT OF THE CONTEMPORARY EUROPEAN INTEGRATION PROCESSES. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (1-2), 132–138. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2017(1-2)132138

Issue

Section

CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION: FOREIGN EXPERIENCE