MULTICULTURALISM IN EUROPEAN EDUCATION POLICY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/1609-8595.2017(1-2)122126

Keywords:

bilingual education, language policy, multiculturalism.

Abstract

The article outlines the basic directions of implementing the principles of multiculturalism in education in European countries. It is stressed an ambivalent solving of the problem of multiculturalism in educational sphere in the EU. The areas of implementing institutional language policy which regulates use of languages within or between EU institutions (creation of lifelong learning programs, training of translators, training of teachers of foreign languages in two or more language specialties, increasing the number of foreign languages taught in the school) are highlighted. It is emphasized that foreign language is regarded as one of the fundamental competencies of knowledge society citizen. The prevalence of English in higher education reform discourse of European countries (globalization, the internationalization of higher education, unification of documents on education, mandatory study of two foreign languages, the priority of English comprehensive programs and projects of international inter-university cooperation, increase of academic mobility of students and teachers) is grounded.

Author Biography

Tatiana Krystopchuk, National University of Water and Environmental Engineering, Soborna st., 11, 33000, Rivne, Ukraine

Doctor of pedagogical sciences, associate professor, professor of Social Sciences Department

References

Гаманюк В. А. Мовна пропозиція в школах Німеччини в умовах інтеграції [Електронний ресурс] / В. А. Гаманюк. – Режим доступу : http://www.nbu.gov.ua/portal/Soc_Gum/pfto/2010_11. – Назва з екрана.

Джуринский А. Н. Зарубежная школа: современное состояние и тенденции развития / А. Н. Джуринский. – М. : Владос, 1993. – 356 с.

Кушнарьова М. Б. Теоретичні засади багатокультурності та світовий досвід [Електронний ресурс] / М. Б. Кушнарьова, О. А. Грищенко. – Режим доступу : http://www.culturalstudies.in.ua. – Назва з екрана.

Локшина О. І. Етапи розвитку стратегії Європейського Союзу у галузі освіти [Електронний ресурс] / О. І. Локшина. – Режим доступу : www.nbuv.gov.ua/e-journals/ITZN/em2/content/07loiuet.html. – Назва з екрана.

Пелагеша Н. Є. Мовна політика як інструмент комунікативного простору Європейського Союзу [Електронний ресурс] / Н.Є. Пелегеша. – Режим доступу : http://old.niss.gov.ua/Monitor/Juli2009/23.htm. – Назва з екрана.

Полякова Я. В. Європейські концепції полікультурної освіти і виховання [Електронний ресурс] / Я. В. Полякова. – Режим доступу : http://www.nbuv.gov.ua/portal. – Назва з екрана.

Тарасенко О. Л. Пріоритетні напрями реалізації мовної політики Європейського Союзу [Електронний ресурс] / О. Л. Тарасенко. – Режим доступу : http://www.dy.nayka.com.ua/index. php?operation=1&iid=146. – Назва з екрана.

Троїцька О.М. Діалог у розгортанні культурно-освітнього простору молодіжних спільнот: філософія інтеркультурності / О.М.Троїцька // Грані філософії. – №7(135) липень, 2016. – С.13-18, doi: 10.15421/171626.

Чжеюань В. Сутність і зміст міжкультурного виховання студентів / Вей Чжеюань // Неперервна професійна освіта : теорія і практика. – Випуск №1-2 (46-47), 2016. – С. 27-33.

Bologna Secretariat (2005), Communiquė of the Conference of European Ministers Responsible for Higher Education, Bergen, 19-20 May 2005, accessed 8 September 2005. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : www.bologna-bergen2005.no/Docs/00-Main_doc/050520_Bergen_Communique.pdf. – Назва з екрана.

Bologna Secretariat (2007), Communiquė of the Conference of European Ministers Responsible for Higher Education, London, 17-18 May 2007, accessed 8 September 2007. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.ond.vlaanderen.be/hogeronderwijs/bologna/documents/MDC/London_ Communique18May2007.pdf. – Назва з екрана.

Bologna Secretariat (2009), Communiquė of the Conference of European Ministers Responsible for Higher Education, Leuven and Louvain-la-Neuve, 28–29 April 2009. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.ehea.info/Uploads/LEUVEN/Leuven_ – Назва з екрана.

Bologna Secretariat (2010), Communiquė of the Conference of European Ministers Responsible for Higher Education, Budapest-Vienna, accessed 12 March 2010. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.ond.vlaanderen.be/hogeronderwijs/bologna/2010_conference/documents/Budapest-Vienna_ Declaration.pdf. – Назва з екрана.

How to Cite

Krystopchuk, T. (2019). MULTICULTURALISM IN EUROPEAN EDUCATION POLICY. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (1-2), 121–126. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2017(1-2)122126

Issue

Section

CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION: FOREIGN EXPERIENCE