PRIORITIES OF IMPROVMENT OF TEACHING AND RESEARCH ACTIVITIES IN GERMANY’S HIGHER SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/1609-8595.2017(1-2)109115

Keywords:

higher school teacher, teaching activities, research activities, Germany’s higher school.

Abstract

The modern tendencies and priorities of improvement of teaching and research activities in Germany’s higher education have been considered in the article. The current discussion of further development of German higher school and the teacher’s place in it have been reviewed. The peculiarities of teachers’ training in Germany’s higher educational establishments for teaching and research activities have been highlighted. The problem field and possible ways to enhance the quality and efficiency of teaching and research activities in German educational establishments in the context of pan-European tendencies have been considered.

The analyzed current trends and priority directions of improvement of teaching and research activities in Germany’s higher education, allowed the author to conclude that, along with well-established university traditions, higher education in Germany strives for innovation, simultaneously enhancing the level of a teacher as a pedagogue and researcher. Among them:a variable approach; in the educational process - the focus on the latest achievements of science and innovation processes in practical activity sphere; introduction of innovative learning technologies; autonomy of universities; international integration; training of future professionals for the implementation of practical and teaching activities at a higher educational institution.Systemization and creative use of the achievements of Western colleagues will enable the determination of a coherent system of conditions necessary for their implementation in the national higher education sphere that will significantly increase the quality of teaching and research activities in Ukraine’s higher education.

Author Biography

Nina Batechko, Borys Grinchenko Kyiv University, 13 b Tymoshenko st., 04212 Kyiv, Ukraine

Doctor of pedagogical sciences, leading researcher at the Scientific and Research Laboratory of Educology

References

Абашкіна Н.В. Розвиток професійної освіти в Німеччині (кінець XIX –XX ст.): автореф. дис. на здобуття наук. ступеня док. пед. наук: спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / Неллі Володимирівна Абашкіна; Ін-т пед. і псих. проф. освіти акад. пед. наук України. – К., 1999. – 46 с.

Кудін А. Особливості підготовки фахівців у вищих навчальних закладах ФРН / Андрій Кудін, Зінаїда Логвин, Ольга Клименко // Вища школа. – 2006. – №4. – С. 51-58.

Люлька В.С. Місце магістратури в системі підготовки студентів у західних країнах / В.С. Люлька // Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія Педагогічні науки : збірник. – Чернігів, 2011. – Вип. 89. – С. 320-323.

Марковська Оксана. Зарубіжний досвід підготовки майбутніх педагогів професійної школи / Оксана Марковська // Гуманітарний вісник. – 2011. – №23. – С. 102-105.

Махиня Н.В. Педагогічна освіта в Німеччині: стереотипи та труднощі / Н.В. Махиня // Педагогічна наука: історія, теорія, практика, тенденції розвитку. – 2009. – Вип. 3. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: www.sntellect – sntellect.org.ua/ pedagog-editiony-emagazine-pedagogical-science-arhivpn-n3-2009.st.5/

Махиня Н.В. Система підвищення кваліфікації педагогічних кадрів у Німеччині / Н.В. Махиня // Вища школа України: проблеми модернізації навчально-виховного процесу : зб. Матеріалів Всеукр. наук.- практ. конф. Черкаси : ЧНУ ім. Б. Хмельницького. – 2006. – С. 46-47.

Мачинська Н.І. Педагогічна освіта майбутніх магістрів у Німеччині та Великобританії / Н.І. Мачинська // Неперервна професійна освіта: теорія і практика. – 2012. – Вип. 1-2. – С. 123-127.

Притула Л.П. Підготовка викладачів вищої школи та в Україні / Л.П. Притула // Науковий вісник Національного університету біоресурсів та природокористування України. – 2010. – Вип. 155. – Ч. 2. – С. 253-260.

Райх Ромуїн. Привабливість викладацької та наукової роботи в Німеччині / Ромуїн Райх // Вища школа. – 2007. – №4. – С. 75-79.

Соколова І.В. Управління вищою освітою у зарубіжних країнах / І.В. Соколова // Неперервна професійна освіта: теорія і практика. – 2014. – Вип. 3-4. – С. 98-105.

Турчин А.І. Підготовка вчителів для закладів професійної освіти у Німеччині.: дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / Турчин Андрій Іванович. – Тернопіль, 2003. – 284 с.

Хюфнер Клаус. Управління та фінансування вищої освіти в Німеччині / Клаус Хюфнер // Вища школа. – 2005. – №6. – С. 97-117.

Шевченко Н.С. Німецька система вищої освіти: сучасний стан, проблеми, перспективи розвитку / Н.С. Шевченко // Наука і методика. – 2005. – Вип. 3. – С. 12-19.

Ognevyuk V., Sysoieva S. (2015). Training of educational experts in Ukraine: experimental interdisciplinary program. The advanced science journal (6), pp. 98-103, DOI: 10.15550/ASJ.2015.06.098

How to Cite

Batechko, N. (2019). PRIORITIES OF IMPROVMENT OF TEACHING AND RESEARCH ACTIVITIES IN GERMANY’S HIGHER SCHOOL. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (1-2), 109–115. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2017(1-2)109115

Issue

Section

CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION: FOREIGN EXPERIENCE