FEATURES OF STUDIES OF BACHELORS IN LEADING COUNTRIES OF THE WORLD

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/1609-8595.2017(1-2)99109

Keywords:

bachelor, curriculum, educational process, methods of studies, leading countries of the world, technologies of studies, forms of studies.

Abstract

In the article the studies of bachelors are considered in the leading countries of the world − Great Britain, Sweden, Germany, USA and Japan.It is shown that higher educational establishments in these countries offer the bachelor programs, that, usually, have two methods of organization of educational process: module and semester, each of that has the features and advantages;it is set that maintenance of studies is oriented on the modern requirements of labour-market and personality necessities of students; considered the forms of organization of studies of bachelors (lectures, seminars, practical employments, individual and collective projects, independent work) and interactive and problem methods of studies, application ІКТ technologies in the process of studies;analysed practical preparation, that provides scientific research, planning, internship on enterprises and organizations of the country and abroad; it is shown that a student can study in a summer pore that considerably accelerates the process of studies; the prelude of higher educational establishment is possible during a school year; the role of teacher is taken to the assistant of students in studies; it is set that organization of studies of bachelors in the leading countries of the world is effective, practically directed and can be taken into account in the universities of Ukraine.

Author Biographies

Svitlana Sysoieva, Borys Grinchenko Kyiv University, 13-b Tymoshenko st., 04212 Kyiv, Ukraine

Doctor of Pedagogical Sciences, Professor, Corresponding Member of NAPS of Ukraine, Head of Educational Research Laboratory

Luydmila Kozak, Borys Grinchenko Kyiv University, 13-b Tymoshenko st., 04212 Kyiv, Ukraine

Doctor of Pedagogical Sciences, Docent, Senior Researcher of Educational Research Laboratory

References

А как на самом деле учатся в Оксфорде и Кембридже? – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.keytosuccess.ru/articles/a-kak-na-samom-dele-uchatsya-v-oksforde-i-kembridzhe.html

Абашкіна Н. В. Професійна освіта в зарубіжних країнах: порівняльний аналіз / Н. В. Абашкіна, О. І. Авксєнтьєва, Р. І. Антонюк, Т. М. Десятов, Н. О. Корсуньська; АПН України. Ін-т педагогіки і психології проф. освіти. - 2-е вид. - К. : Вибір, 2002. – 322 c.

Гусева П.Т. Курс лекцій з дисципліни «Вища освіта України і Болонський процес», Харків, 2011/12. – 66 с.

Высшее образование за рубежом. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://yourinsa.com/ru/ programmy/bakalavriat

Данилишена Т. Особливості організації навчального процесу в університетах США // Т. Данилишина / Вісник Львівського ун-ту. Серія педаг. 2009. Вип. 25. Ч. 3. С. 283-288.

Донченко С. В. Аналіз організації навчального процесу у вищій школі Еслінгена (Німеччина) [Текст] / С. В. Донченко // Вісник Київського національного університету технологій та дизайну : матеріали V міжнар. наук.-практ. конф. “Ефективність організаційно-економічного механізму інноваційного розвитку вищої освіти України”, 2 жовтня 2015 р. - 2015. - Спец. вип. : Серія “Економічні науки”. – C. 231-243. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://er.knutd.com.ua/handle/123456789/794

Заскалєта С. Г. Тенденції професійної підготовки фахівців аграрної галузі в країнах Європейського Союзу: монографія / С. Г. Заскалєта; ред.: С. О. Сисоєва; Миколаїв. нац. аграр. ун-т. - Миколаїв : Ілон, 2013. – 499 c.

Как проходит процесс обучения в американском вузе? [Електронный ресурс]. – Режим доступа: http://mechanismone.livejournal.com/26051.html

Карпенко Н. М. Професійно-педагогічна підготовка фахівців дошкільної освіти в університетах Швеції : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 / Наталія Михайлівна Карпенко ; Київ. ун-т Б. Грінченка. – К., 2010. – 227 с.

Кристопчук Т. Є. Педагогічна освіта в країнах Європейського Союзу : [монографія] / Т. Є. Кристопчук, за ред. С. О. Сисоєвої. – Рівне : Волинські обереги, 2013. – 484 с.

Личный опыт: University of Cambridge. [Електронний ресурс] . – Режим доступу: https:// www.ucheba.ru/article/85

Лунячек В. Е. Розвиток системи вищої освіти у США в умовах децентралізації влади. [Електронний ресурс] – Режим доступу: www.nbuv.gov.ua/old_jrn/Soc_Gum/pspo/2009_21_5/Lunyac36.pdf

Пододіменко І. І. Форми та методи організації навчання бакалаврів комп’ютерних наук у педагогічному процесі вищої школи Японії / І. І. Пододіменко // Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти. – 2014. – Вип. 9. – С. 46-48. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/ UJRN/Ozfm_2014_9_16

Стойка, О. Я. Деякі особливості організації навчального процесу у вищих навчальних закладах США [Текст] / О. Я. Стойка // Науковий вісник Ужгородського університету : Серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород: Говерла, 2013. – Вип. 28. – С. 159–161

Среднее и высшее образование в Великобритании. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http:// www.kznaniam.ru/uk

Університети Німеччини [Електронний ресурс] // Освітній портал. – Режим доступу: http: // www.osvita.org.ua/abroad/edusystem/deu/university/

Browse Bachelor’s Degrees Worldwide – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http:// www.bachelorsportal.eu/countries/

Hochschule Fulda. Verzeichnis der Lehrveranstaltungen. Internet – Allgemeiner Teil -Wintersemester 2016/2017. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: www.hs-fulda.de

U.S.Departament of State. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.america.gov.

Ognevyuk V., Sysoieva S. (2015). Training of educational experts in Ukraine: experimental interdisciplinary program. The advanced science journal (6), pp. 98-103, DOI: 10.15550/ASJ.2015.06.098

How to Cite

Sysoieva, S., & Kozak, L. (2019). FEATURES OF STUDIES OF BACHELORS IN LEADING COUNTRIES OF THE WORLD. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (1-2), 99–109. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2017(1-2)99109

Issue

Section

CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION: FOREIGN EXPERIENCE