SPECIFICITY OF PROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE MUSIC ART`S TEACHERS TO INSTRUMENTAL-PERFORMING ACTIVITY
DOI:
https://doi.org/10.28925/1609-8595.2017(1-2)9398Keywords:
educational process, instrumental-performing activity, musical instrument, performer, professional training, specific features, teacher of Music art.Abstract
The article is devoted to main problems of professional training, concerning of instrumental-performing activity of Music art`s teachers in conditions of music-pedagogic education in Ukraine. The title of the text shows necessity of consideration and detailed analysis this problem in research works of well-known authors also.
The article begins with a short discussion, relatively of understanding of instrumental-performing activity as a contemporary pedagogic problem in the system of higher education. The introductory part deals with necessity of implementation of global reforms in the content of Ukrainian pedagogic education. The problem of orientation of Ukrainian society to democratic values in the conditions of joining to the Bologna agreement is considered.
The aim of the article is to determine of specificity of instrumental-performing activity as the optimal methodology, directed to resolution of complex music-performing tasks.
The next paragraph describes the main methodical ways, directed to resolution of the problem questions, concerning of instrumental-performing activity in terms of professional training of Music art`s teachers at the pedagogic universities. Further the author reports that structure of instrumental-performing activity consists from next specific features, such as: physiologic peculiarity of performing apparatus; formation of performer`s polyphonic thinking; systematic training during playing the musical instrument; gradual complication of music repertoire; use of various styles and genres in the process of professional training.
According to the text, contemporary higher education should to resolve the tasks, directed to development of student`s personal music abilities as a future teacher-musician.
The final paragraph ends with conclusion, which generalizes importance of use of all specific features of instrumental-performing activity for attainment of positive results in the process of professional training of future Music art`s teachers at the educational system of pedagogic universities.
References
Абдуллин Э. Б. Методологический анализ проблем музыкальной педагогики в системе вузовского образования / Э. Б. Абдуллин. – Москва : Прометей (МГПУ), 1990. – 188 с.
Арчажникова Л. Г. Профессия – учитель музыки: кн. для учителя / Л. Г. Арчажникова. – Москва : Просвещение, 1984. – 111 с.
Безбородова Л. А., Алиев Ю. Б. Методика преподавания музыки в общеобразовательных учреждениях: учеб. пособие для студентов / Л. А. Безбородова, Ю. Б. Алиев. – Москва: Издательский центр «Академия», 2002. – 416 с.
Бурназова В. В. Професійна компетентність музиканта-інструменталіста: зміст, структура, методи розвитку / В. В. Бурназова // Наукові записки : зб. наук. пр. за ред. І. Т. Богданова. – Бердянськ : Бердянський державний педагогічний університет, 2012. – Вип. 3. – С. 16 – 22.
Гусейнова Л. В. Готовність до інструментально-виконавської діяльності: структурний аналіз / Л. В. Гусейнова // Науковий вісник Глухівського національного педагогічного університету ім. О. Довженка : зб. наук. пр. за ред. О. І. Курка. – Глухів, 2011. – Вип.18. – С. 60 – 63.
Касілов І. А. Розвиток виконавської техніки студентів-гітаристів у процесі навчання на факультеті мистецтв / І. А. Касілов // Педагогіка вищої та середньої школи : зб. наук. пр. за ред. З. П. Бакум. – Кривий Ріг : Криворізький педагогічний інститут ДВНЗ «КНУ», 2015. – Вип. 45. – С. 12 – 17.
Лаврентьєва Н. В. Формування творчого мислення майбутнього вчителя музичного мистецтва в процесі інструментально-виконавської підготовки : автореф. дис. … канд. пед. наук : спец. 13. 00. 02 «Теорія та методика музичного навчання» / Н. В. Лаврентьєва. – Київ, 2016. – 21 с.
Михайленко М. П. Методика викладання гри на шестиструнній гітарі / М. П. Михайленко. – Київ : Книга, 2003. – 248 с.
Мозгальова Н. Г. Формування музичного мислення майбутнього вчителя музики в процесі інструментальної підготовки : автореф. дис. … канд. пед. наук : спец. 13. 00. 02 «Теорія та методика навчання музики і музичного виховання» / Н. Г. Мозгальова. – Київ, 2002. – 18 с.
Овчаренко Н. А. Теоретико-методологічні засади професійної підготовки вчителів музичного мистецтва до вокально-педагогічної діяльності : дис. … д-ра пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / Н. А. Овчаренко. – Кривий Ріг : 2016. – 547 с.
Олексюк О. М. Музична педагогіка : навчальний посібник / О. М. Олексюк. – Київ : КНУКІМ, 2006. – 188 с.
Плохотнюк О. С. Визначення педагогічних умов формування професійно-ціннісних орієнтацій студентів мистецько-педагогічних спеціальностей у процесі музично-виконавської діяльності / О. С. Плохотнюк // Наукові записки [зб. наук. пр. за ред. В. Ф. Черкасова. – Кіровоград : вісник Кіровоградський державний педагогічний університет ім. В. Винниченка, – 2016. – Вип.143. – С. 66 – 70.
Ройтерштейн М. И. Практическая полифония: учеб. пособие для студентов пед. институтов по спец. № 2119 «Музыка» / М. И. Ройтерштейн. – Москва: Просвещение, 1988. – 158 с. : ил.
Elliott D. J. Musical Creativity (Comments to Praxial Music) [online] / D. J. Elliott. – Available from : http : // www.davidelliottmusic.com/praxial-music-education/musical-creativity
Margullis E. H. Musical Repetition Detection Across Multiple Exposures / E. H. Margullis // Music Perception : Ann Interdisciplinary Journal, 29 (4), 2012. – pp. 377 – 385, DOI:10.1525 / mp.2012.29.4.377.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Ivan Kasilov
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.