ARTISTIC COMPARISON INTO THE PROFESSIONAL TRAINING OF THE FUTURE TEACHERS OF UKRAINIAN LITERATURE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/10.28925/1609-8595.2017(1-2)7580

Keywords:

art work, artistic comparison, literary process, professional training, teacher of Ukrainian literature.

Abstract

The author explores the features of the use of artistic comparison into theprofessional training of future teachers of Ukrainian literature to the work with phenomena of literary processin the school course of Ukrainian literature. On the base of researches Lilik О. makes a conclusion that it is necessary to train the future teachers-philologists to the work with the phenomena of literary process for the effective analysis of literary works.

The author of this article analyzes the theoretical basis of comparative analysis of literary works and other art texts. Then she explores the schools’ curricula and programs of universities, analyzes the using of comparison analysis capabilities into the professional training.

On the base of these researches Lilik O. offers a model of using the artistic comparison in the professional training of future teachers of Ukrainian literature to the work with phenomena of literary process.

Methodological model of training of future teachers of the literature to the work with the phenomena of literary process on the base of the artistic comparison was created and probated in the context of the special course of methodology of teaching Ukrainian literature. The students-philologists of fifth course took part in the experiment.

The author defines the methods and techniques used by the teachers at the work with phenomena of literary process at the lessons of the literature, studies the role of another arts in mastering these notions and considers the ways of the raise of professional development of future teachers in this field.

Lilik O. formulates special recommendations for the practical training of students-philologists to the work with phenomena of literary process based on artistic comparison.

Author Biography

Olha Lilik, Chernihiv National Teacher’s Training University named after T.G.Shevchenko, 53 Hetmana Polubotka st., 14000 Chernihiv, Ukraine

Candidate of pedagogic sciences, associate professor department of Ukrainian language and literature

References

Вайсштайн У. Порівняння літератури з іншими видами мистецтва : сучасні тенденції та напрями дослідження в літературознавчій теорії і методології / Ульріх Вайсштайн // Сучасна літературна компаративістика : стратегії і методи. – К. : Видавничий дім «Києво-Могилянська академія», 2009. – С. 372 – 393.

Градовський А.В. Компаративний аналіз у системі шкільного курсу літератури: методологія та методика [Текст] : монографія / А. В. Градовський. – Черкаси: Брама, 2003. – 292 с.

Жила С.О. Теорія і практика вивчення української літератури у взаємозв’язках із різними видами мистецтв у старших класах загальноосвітньої школи : дис... д-ра пед. наук : 13.00.02 / С. О. Жила Світлана Олексіївна. – К., 2004. – 465 арк.

Лілік О. Підготовка майбутніх учителів української літератури до роботи з явищами літературного процесу : теоретичні та практичні аспекти / О.Лілік // ScienceRise. Pedagogical Education. – 2016. – №11 (7). – С. 4–9. DOI: http://dx.doi.org/10.15587/2519-4984.2016.82641.

Постанова «Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти» [Текст]. – Кабінет Міністрів України, 2013. – № 1392. – Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/ show/1392-2011-%D0%BF

Ремак Генрі Г. Літературна компаративістика: її визначення та функції / Г.Г. Ремак // Сучасна літературна компаративістика : стратегії і методи. – К. : Видавничий дім «Києво-Могилянська академія», 2009. – С. 44–59.

Praz M. Mnemosyne : The Parallel between Literature and the Visual Arts. – Princeton : Princeton UP, 1970. – P. 25.

Jacob W. J. Interdisciplinary trends in higher education. Palgrave Communications 1, Article number : 15001 (2015). DOI :10.1057/palcomms.2015.1. URL: http://www.palgrave-journals.com/articles/ palcomms20151.

How to Cite

Lilik, O. (2019). ARTISTIC COMPARISON INTO THE PROFESSIONAL TRAINING OF THE FUTURE TEACHERS OF UKRAINIAN LITERATURE. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (1-2), 75–80. https://doi.org/10.28925/10.28925/1609-8595.2017(1-2)7580

Issue

Section

PRACTICE OF CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION