THE FORMATION OF PROFESSIONAL RESPONSIBILITY AMONG FUTURE TEACHERS PRIMARY CLASSES: PEDAGOGICAL ASPECTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/1609-8595.2017(1-2)3845

Keywords:

criterias and levels of formed of professional responsibility of the teacher of primary school, professional responsibility, professional responsibility of teacher of primary school, responsibility, teacher’s responsibility.

Abstract

In the article authors present pedagogical approaches of forming of professional responsibility of the future teachers of Primary School. The role of responsibility is exposed as meaningful professionally-personality quality of teacher, essence of concepts «responsibility», «professional responsibility», «professional responsibility of teacher of primary classes». It is contradictions that is stipulated necessity of forming of professional responsibility of teacher of primary classes are educed.Different approaches are considered in relation to understanding of essence of responsibility of personality; the features of professional responsibility of teacher are distinguished.The authors identified three components of professional responsibility of the teacher of primary classes: cognitive, motivational-affective, action-behavioural. For each component developed criteria, indicators of formation of responsible attitude of primary school teachers to engage in professional activities and defined its levels. The article presents the results of the research of formation of professional responsibility in students – future teachers of primary classes of general school, the necessity of development of model of formation of professional responsibility of the future elementary school teachers as an essential quality which determines the effectiveness and success of teachers, as well as the effectiveness of the training of pupils of primary school age.

Author Biographies

Inna Kyrychok, Nizhyn Gogol State University, 2 Hrafska Str., 16600 Nizhyn, Ukraina

Associate Professor of the Depatment of pedagogy

Yulia Novgorodska, Nizhyn Gogol State University, 2 Hrafska Str., 16600 Nizhyn, Ukraina

Associate Professor of the Depatment of pedagogy

Maryna Shevchuk, Nizhyn Gogol State University, 2 Hrafska Str., 16600 Nizhyn, Ukraina

Associate Professor of the Depatment of pedagogy

References

Бех І. Д. Виховання особистості / І. Д. Бех : у 2 т.Т. 2. – К. : Либідь, 2003. – 342 с.

Букша С.Б. Формирование профессиональной ответственности учителей основ здоровья / С.Б. Букша // Профильная школа. – 2014. – № 1 (январь-февраль). – С. 48 – 54. DOI: 10.12737/3079

Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України; головний ред. В.Г.Кремень. – К. : Юрінком Інтер, 2008. – 1040 с.

Налчаджян А. А. Атрибуция, дисонанс и социальное познание / Альберт Налчаджян. – М. : КогитоЦентр, 2006. – 413 с.

Педагогічний словник /за ред. М.Д. Ярмаченка – К. : Педагогічна думка, 2001. – 514 с.

Савчин М.В. Психологія відповідальної поведінки: [монографія] / М.В. Савчин. – ІваноФранківськ: Місто НВ, 2008. – 280 с.

Сичевський Ю. О. Відповідальність як психолого-педагогічна категорія / Сичевський Ю. О. // Наук. записки Терноп. нац. пед. ун-ту. Сер. «Педагогіка» / за ред. Л. Вашків. – 2007. – № 2. – С. 176 – 180.

Ткачов А. В. Проблема професійної відповідальності особистості в психології / А. В. Ткачов // Проблеми екстремальної та кризової психології // зб. наук. праць / гол. ред. Перелигіна Л. А. – Харків: УЦЗУ, 2010. – Вип. 8. – С. 395—400.

Торшевська О.В. Психолого-педагогічні аспекти формування професійної відповідальності вчителів початкових класів в умовах педагогічного коледжу [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.stattionline.org.ua/pedagog/104/17998-psixologo-pedagogichni-aspekti-formuvannya-profesijnoїvidpovidalnosti-vchiteliv-pochatkovix-klasiv-v-umovax-pedagogichnogo-koledzhu.html. – Назва з екрану.

Філософський енциклопедичний словник / Національна академія наук України Інститут філософії ім. Г.С. Сковороди; головний ред. В.І.Шинкарук. – К. : Абрис, 2002. – 742 с.

Шалдыбина О.Н. Профессиональная ответственность в структуре социально-психологических характеристик личности руководителя низового звена: автореф… дисс.на соиск. научной степени канд. псих. наук.: 19.00.05 «Социальная психология» / О.Н. Шалдыбина. – Самара, 2009. – 22 с.

Юринець О.О. Формування педагогічної відповідальності студентів коледжу / О.О. Юринець // Оновлення змісту, форм та методів навчання та виховання у закладах освіти : зб. ст. – Рівне : РДГУ, 2008. – Вип. 40. – С. 90–93.

Rotter G.B. Generalized expectances for internet versus external control of reinforcement / G.B. Rotter // Psychol. Monogr. – 1966. – Vol. 80. – № 1.

How to Cite

Kyrychok, I., Novgorodska, Y., & Shevchuk, M. (2019). THE FORMATION OF PROFESSIONAL RESPONSIBILITY AMONG FUTURE TEACHERS PRIMARY CLASSES: PEDAGOGICAL ASPECTS. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (1-2), 38–45. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2017(1-2)3845

Issue

Section

THEORY AND METHODOLOGY OF CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION