SEMANTIC BARRIERS IN THE STRUCTURE OF PEDAGOGICAL COMMUNICATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/1609-8595.2017(1-2)2633

Keywords:

communication management, “the effect of semantic scissors”, pedagogical communication, semantic barriers.

Abstract

The article is devoted to coverage of relevant aspects of pedagogical communication management. This management is aimed at the identification, neutralization and elimination of semantic barriers and improving the effectiveness of pedagogical interaction.

The author considers the peculiarities of pedagogical dialogue from a position of communications theory, analyzes the background and causes of semantic misunderstanding situations. Such situations arise because of the use of words in a conversation, which have more than one value, the specifics of the formation and perception of message in the minds of teacher and student, language and cultural differencies of those who communicate. The article describes how to resolve the inadequate interpretations in the course of pedagogical dialogue.

Communication is the most important professional tool of pedagogical activity. Communication affects the whole process of training and education as well as the goals and tasks of teaching and educational activities are implemented in the process of interaction of the teacher with students. Therefore, a teacher, as a rule, is not only the initiator of the pedagogical communication, as well as its organizer and conductor. Semantic barriers can significantly harm the effectiveness of the pedagogical process. Identifying and overcoming of these barriers is the primary task of the teacher. So, to overcome the semantic misunderstandings the teacher needs a complete picture of a particular student and use of this information in the future professional communication.

Author Biographies

Sergii Stepanenko, Poltava National Pedagogical University named after V.G. Korolenko, 2 Ostrogradsky Str., 36003 Poltava, Ukraine,

Candidate of Sciences (Economics), Associate Professor, Department of Political Economy

Nataliia Stepanenko, “Poltava gymnasium “Health” №14, 30 P. Orlyk Str., 36020 Poltava, Ukraine

A social worker

References

Алимова Е.Е. Ценностно-смысловые барьеры как педагогическая проблема / Е.Е. Алимова, А.Б. Савченко // Российский психологический журнал. – 2011. – Том 8. – № 3. – С. 82–88.

Ануфрієва Н. Імідж викладача ВНЗ у контексті проблем педагогічного спілкування / Н. Ануфрієва // Персонал. – 2008. – № 3/4. – С. 77–81.

Бойченко Н. Етика особистісної комунікації в освітньому процесі / Н. Бойченко // Схід. – 2012. – № 4. – С. 121–125.

Болсун С. Техніка спілкування педагога з учнями / С. Болсун // Завуч. – 2009. – Січ. (№ 2). – С. 13–17.

Бутенко Н.Ю. Комунікативні процеси у навчанні: підручник / Н.Ю. Бутенко. – К.: КНЕУ, 2006. – 383 с.

Волкова Н.П. Професійно-педагогічна комунікація : Навчальний посібник / Наталія Павлівна Волкова. – К. : Академія, 2006. – 255 с.

Дзюбишина-Мельник Н.Я. Сучасний жаргон і сучасне розмовне мовлення / Н.Я. ДзюбишинаМельник. // Наукові записки НаУКМА : Філологічні науки. – 2002. – Т. 20. – С. 14–19.

Дридзе Т.М. Текстовая деятельность в структуре социальной коммуникации / Т.М. Дридзе. – М.: Наука, 1984. – 268 с.

Каменская О.Л. Текст и коммуникация / О.Л. Каменская. – М.: Высшая школа, 1990. –152 с.

Ковалинська І.В. Підготовка вчителів до роботи у міжкультурному середовищі [Електронний ресурс] / І.В. Ковалинська // Освітологічний дискурс. – 2015. – № 4 (12). – С. 76–84. – Режим доступу: http://elibrary.kubg.edu.ua/14313/1/317-819-1-PB.pdf

Ковальчук З. Загальна психологія поняття психолого-педагогічних впливів у структурі педагогічної взаємодії / Зоряна Ковальчук // Освіта регіону. – 2013. – № 4. – С.258–260

Кондратюк О. Молодіжний сленг як мовне явище / Олена Кондратюк. // Незалежний культурологічний часопис «Ї». – 2005. – № 38. – С. 212–220.

Лантінова Г. Економічна освіта як культурна комунікація / Г. Лантінова // Гілея. – 2014. – № 10. – С. 350–353.

Левченко Л.С. Творчо-комунікативна позиція майбутнього вчителя як педагогічна проблема / Л.С. Левченко // Scientific Journal «ScienceRise». – 2015. – №7/1(12). – С. 54–59. DOI:10.15587/2313-8416.2015.47425

Лобанов А.А. Основы профессионально-педагогического общения / Анатолий Александрович Лобанов. – М.: Академия, 2002. – 192 с.

Москалик Г. Комунікаційна природа освіти / Г. Москалик // Гілея. – 2014. – № 4. – С. 187–192. 17. Ольшанська Н. Спілкування педагога з батьками / Н. Ольшанська // Відкритий урок: розробки, технології, досвід. – 2007. – № 10. – С. 32–37.

Полякова О. Б. Особенности психологической защиты в общении и способов реагирования в конфликтных ситуациях психологов и педагогов / О. Б. Полякова // Практична психологія та соціальна робота. – 2010. – № 10. – С. 43–47.

Пономарева Г.М. Рекомендации педагогу по взаимодействию с учащимися / Г.М. Пономарева // Менеджмент и кадры: психология управления, соционика и социология. – 2014. – № 4. – С. 46–49.

Ракипов И.М. Пути преодоления барьеров в педагогическом общении / И.М. Ракипов // Педагогическое мастерство преподавателя высшей школы. – 2014. – № 2. – С. 60–67.

How to Cite

Stepanenko, S., & Stepanenko, N. (2019). SEMANTIC BARRIERS IN THE STRUCTURE OF PEDAGOGICAL COMMUNICATION. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (1-2), 26–33. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2017(1-2)2633

Issue

Section

THEORY AND METHODOLOGY OF CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION