PARADIGMAL SPACE OF MODERN MUSICAL EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/1609-8595.2017(1-2)1320

Keywords:

paradigm, axiological, antropological, culturelogical, humanitarian, human paradigm, music education.

Abstract

This article based on actuality and necessity of exposure paradigmic direction of modern musical education in globalizational and integrational period of development of world society. There were analised scientific works of phylosofy, phylosofy of education and art, pedagogy and musical pedagogy and musical art. Analise of scientific works shows necessity in writing methodological system of exploration in modern musical education and it's perspectives of development. The educational paradigm is one of the most important elements in this system. 
Paradigmal space of modern musical education included axiological, antropological, cultural, human, humanitarian paradigms. Antropological paradigm of musical education concretized in principles of personal orientation in the process of musical activity of the future professionals, such as adding national, age and psychophisiological treats, peculiarities of students, uniqueness of their general and musial abilities, specefic ability to learning of musical art. Taking into account humancreating ideas of human paradigm directs musical education to forming creatin individualisation, the respect to subjects of musical education, spiritual necessity in interaction with musical art, necessity in selfdevelopment and selfeducation of humanitarian paradigm in musical education foresee an introduction of scientific mind from philosophy, ethic, aesthetic, culturelogy, philology, psychology, pedagogic, artknowing etc, creating intersubjects technologies in learning of students directs to succesful outcome of activity in musical art.Modernisation of modern musical education in the context of culturelogical paradigm concure to spreading international institutional cultural connects, spectrums of musical system, jazz improvisation etc), that needs new multіmedian, audiovisual, audial learning materials and books.Axiological paradigm directs musical education to improvement of methodological, theoretical, practical training of future professionals in musical art and forming their values, valuable orientations in the sphere of musical art and musical pedagogic.
Defined paradigms of modern education is in systematic interconnection. United component of such system is antropological, hence, the human and his maximum improvement is in sphere of musical education.

Author Biography

Natalia Ovcharenko, Krivoy Rog State Pedagogical University, 54-a Gagarina st., 50086 Krivoy Rog, Ukraine

Doctor of Pedagogical Sciences, associate professor

References

Андрущенко В. П. Аксіологічна платформа педагогічного процесу (проблема формування) / В. П. Андрущенко // Вища освіта України: теорет. та наук.-метод. часопис. – 2013. – №3 (50). – Додаток 1: Педагогіка вищої школи: методологія, теорія, технології. – Т. 1. – 338 с.

Гіззатуллина Н. Н. Компетентносный подход – новая модель образования / Н. Н. Гиззатуллина, Р. А. Фахрутдинова. – Тенденции развития науки и образования. Сборник научных трудов, по материалам международной научно-практической конференции 30 апреля 2016 г. Часть 1. Изд. НИЦ «Л-Журнал», 2016. – 60 с., DOІ:10.18411/lj2016-4-08.

Грубер Р. И. История музыкальной культуры. Том 1.– Часть 1. – М. – Л.: Музгиз, 1941.

Даль В. И. Антропология [Електронний ресурс] / В. И. Даль // Толковый словарь великорусского живого языка. – Режим доступа :http://vidahl.agava.ru/W128.HTM.

Дем’яненко Н. М. Педагогічна парадигма вищої школи України: ґенеза й еволюція / Н. М. Дем’яненко // Філософія освіти: Науковий часопис. – 07.2006. – № 2. – С. 256–266.

Енциклопедія освіти / [головний ред. В. Г. Кремень]. – К.: Юрінком Інтер, 2008. – 1040 с.

Зязюн І. А. Краса педагогічної дії: [навч. посібник] / І. А. Зязюн, Г.М. Сагач. – К.: Українськофінський інститут менеджменту і бізнесу, 1997. – 302 с.

Зязюн І. А. Філософія ціннісних відношень / І. А. Зязюн // Вища освіта України: теорет. та наук.- метод. Часопис. – 2013. – №3 (50). – Додаток 1: Педагогіка вищої школи: методологія, теорія, технології. – Т. 1. – C. 22–26.

Кармин А. С. Культурология / А. Кармин, Е. Новикова. – СПб.: Питер, 2004. – 464 с.

Кремень В. Г. Людиноцентризм в освіті: сучасний напрям розвитку духовності нації / В. Г. Кремень // Педагогіка і психологія. – 2006. № 2. – С. 17 – 30.

Кун Т. Структура научных революций / Томас Кун ; пер. с англ. И. З. Налетова. – Москва : Прогресс, 1977. – 304 с.

Мельник Н. І. Гуманістична парадигма освіти як умова ефективної організації інклюзивної освіти в Україні [Електронний ресурс] / Н.І. Мельник. – Режим доступа: www.psih.kiev.ua/.

Музыкальный энциклопедический словарь / [Гл. ред. Г.В.Келдыш]. – М.: Советская энциклопедия. – 1990. – 672 с.

Овчаренко Н. А. Професійна підготовка майбутніх учителів музичного мистецтва до вокальнопедагогічної діяльності: теорія та методологія : монографія / Н. А. Овчаренко. – Кривий Ріг : Вид. Р. А. Козлов, 2014. – 400 с.

Огнев’юк В. О. Освіта – важливий індикатор сталого людського розвитку / В. О. Огнев’юк // Освітологія: витоки наукового напряму: [монографія] [За ред. В. О. Огнев’юка; Авт. кол.: В. О. Огнев’юк, С.О.Сисоєва, Л. Л. Хоружа, І. В. Соколова, О. М. Кузьменко, О. О. Мороз]. – К.: ВП «Едельвейс», 2012. – С. 9 – 32.

Огнев’юк В. О. Освіта в системі цінностей сталого людського розвитку / В. О. Огнев’юк. – К.: Знання України, 2003. – 450 с.

Ожегов С. И. Антропология [Електронний ресурс] / С. И. Ожегов // Толковый словарь русского языка – Режим доступа: http://slovarozhegova.ru/.

Олексюк О. М. Динаміка типів наукової раціональності в розвитку мистецької педагогіки / О. М. Олексюк //Музичне мистецтво в освіто логічному дискурсі :науковий журнал / Київ. ун-т ім. Б. Грінченка; редкол.: Олексюк О. М. (наук. ред.), Хоружа Л. Л. (заст. наук. ред.), Бондаренко Л. А. (відп. секр.). – К.: Київ. ун-т Б. Грінченка, 2016.– № 1 – С. 3 – 7.

Реброва О. Є. Термінологічна функціональна грамотність фахівців мистецької освіти в парадигмі організаційної науки – текстології / О.Є. Реброва, О. С. Мікулінська // Наукові записки / ред. кол. : В. Ф. Черкасов, В. В. Радул, Н. С. Савченко та ін. – Вип. 143 – Серія: Педагогічні науки. – Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2016. – С. 3– 7.

Ростовський О. Я. Теорія і методика музичної освіти : навч.-метод. посібник / О. Я. Ростовський. – Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2011. – 640 с.

Самойленко А. И. Музыковедение и методология гуманитарного знания. Проблема диалога: [монография] / А. И. Самойленко. – Одесса: Астропринт, 2002. – 244 с.

Сисоєва С. О. Загальні поняття дослідження поняття освіти як процесу і результату / C. О. Сисоєва // Освітологія: витоки наукового напряму: [монографія] / [За ред. В. О. Огнев’юка; авт. кол.: В. О. Огнев’юк, С.О.Сисоєва, Л. Л. Хоружа, І. В. Соколова, О. М. Кузьменко, О. О. Мороз]. – К.: ВП «Едельвейс», 2012. – С. 217 – 263.

Сисоєва С. О. Сфера освіти як об’єкт наукового дослідження / C. О. Сисоєва // Освітологія: витоки наукового напряму: монографія ; за ред. В. О. Огнев’юка; авт. кол.: В. О. Огнев’юк, С. О. Сисоєва, Л. Л. Хоружа, І. В. Соколова та ін. – Київ: ВП «Едельвейс», 2012. – С. 139–155.

Сластенин В. А. Новой школе – нового учителя / В.А.Сластенин, В. Л. Матросов // Педагогическое образование. – 1990. – №1. – С.11.

Советский энциклопедический словарь / [Под ред. А.М.Прохорова]. – М.: Советская энциклопедия, 1980. – 1600 с.

Соколова І. В. Професійна підготовка майбутнього вчителя-філолога за двома спеціальностями: [монографія] / І. В. Соколова; [за ред. С.О. Сисоєвої] / АПН України; МОН України; Ін-т педагогічної освіти і освіти дорослих. – 2008. – 400 c.

Сохор А. Н. Музыкальная культура общества [электронный ресурс] / Арнольд Наумович Сохор. – режим доступа к ресурсу: http://music.prsiterun.com/muskultura/3.html.

Сучасний словник-мінімум іншомовних слів / укл. О. І. Скопненко, Т. В. Цимбалюк. – Київ Довіра, 2008. – 798

Ушаков Д. Н. Антропология [Електронний ресурс] / Д. Н.Ушаков // Толковый словарь русского язика. – Режим доступу до ресурсу: http://ushakov-online.ru/letter/1/5/./.

Философский словарь / под ред. И. Т. Фролова. – Москва : Политическая литература, 1986. – 590 с.

Хомич Е. В. Парадигма // Е. В. Хомич // Новейший философский словарь. – 3-е изд. исправл. – Минск :Книжный дом, 2003. – 1280 с. – (Мир энциклопедий).

How to Cite

Ovcharenko, N. (2019). PARADIGMAL SPACE OF MODERN MUSICAL EDUCATION. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (1-2), 13–20. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2017(1-2)1320

Issue

Section

THEORY AND METHODOLOGY OF CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION