REGULATORY AND LEGAL BASIS OF THE DIGITALIZATION OF THE PROFESSIONAL TRAINING OF TEACHERS IN HUNGARY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/1609-8595.2022.4.7

Keywords:

digitalization, professional training of teachers, online learning, digital competence, digital technologies

Abstract

 The article examines the regulatory and legal basis of digitalization of professional training of teachers in Hungary. This study analyzes the legal framework for digitalization of teacher training in Hungary and the steps taken in the direction of digital transformation. Based on the analysis of regulatory documents and reports of the Hungarian government and the European Union, the works of Hungarian and domestic scientists, which directly highlight the topic of professional training of teachers, the digitalization of education, the necessary trends for further research into the digitalization of higher education in Hungary have been identified. To solve the tasks and achieve the goal of the research, a set of general scientific methods is used: theoretical: analysis and synthesis in order to determine the main directions of research into the problem of digitalization of professional training of teachers in Hungary; Empirical: study of the regulatory and legal framework regarding digitalization of professional training of teachers in Hungary; translation of authentic literature; description of factual information for the purpose of analytical interpretation and study of specific facts and phenomena; statistical processing of research results: for quantitative and qualitative data acquisition.As evidenced by the results of current studies of regulatory and legal documents, an urgent task for scientific research and educational policy in many European countries is to ensure the optimal use of the full potential of digital technologies for learning, while effective learning in the digital age becomes possible thanks to a systemic approach and holistic changes. Many European countries, including Hungary, are actively conducting research in the direction of full integration of digital technologies in education and vocational training.

References

Список використаної літератури

Годлевська К. Угорський досвід розвитку цифрової компетентності вчителів у контексті сучасних освітніх реформ. 2020. URL: https://lib.iitta.gov.ua/724359/1/%D0%A0%D0%BE%D0%B7%D0%B4%D1%96%D0%BB_%D0%9C%D1%83%D0%BA%D0%B0%D1%87%D0%B5%D0%B2%D0%BE_%D0%93%D0%BE%D0%B4%D0%BB%D0%B5%D0%B2%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0_2020.pdf (дата звернення: 8.10.2022).

Закон України «Про вищу освіту». 2014. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (дата звернення: 8.10.2022).

Закон України «Про дошкільну освіту». 2001. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2628-14#Text (дата звернення: 1.11.2022).

Закон України «Про забезпечення функціонування української мови як державної». 2019. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2704-19#Text (дата звернення: 15.11.2022).

Закон України «Про наукову та науково-технічну діяльність». 2016. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/848-19#Text (дата звернення: 9.11.2022).

Закон України «Про освіту». 2017. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 11.11.2022).

Закон України «Про повну загальну середню освіту». 2020. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text (дата звернення: 2.11.2022).

Закон України «Про позашкільну освіту». 2000. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1841-14#Text (дата звернення: 1.11.2022).

Закон України «Про ратифікацію Європейської хартії регіональних мов або мов меншин». 2003. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/802-15#Text (дата звернення: 15.10.2022).

Закон України «Про ратифікацію Рамкової конвенції Ради Європи про захист національних меншин». 1998. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/703/97-%D0%B2%D1%80#Text (дата звернення: 1.11.2022).

Закон України «Про фахову передвищу освіту». 2019. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2745-19#Text (дата звернення: 1.11.2022).

Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні: монографія / за заг. ред. В. Г. Кременя. Київ: КОНВІ ПРІНТ, 2021. 384 с. DOI: https://doi.org/10.37472/NAES-2021-ua

Стойка О. Цифрова трансформація вищої освіти в Угорщині. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. 2022. № 3. С. 90–95. DOI: https://doi.org/10.28925/1609-8595.2022.3.12

Угода між Кабінетом Міністрів України та Урядом Угорщини про взаємне визнання документів про освіту та наукові ступені (Постанова КМ № 1292 від 09.12.2021). 2021. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/348_001-21#Text (дата звернення: 3.11.2022).

Цифрова трансформація освіти і науки. Міністерство освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/ua/ministerstvo/diyalnist/mizhnarodna-dilnist/pidtrimka-osviti-i-nauki-ukrayini-pid-chas-vijni/zasidannya-srg-osvita-i-nauka-pid-chas-vijni/cifrova-transformaciya-osviti-i-nauki (дата звернення: 10.11.2022).

Шеломовська О. Державне управління вищою освітою в посткомуністичних країнах Європейського Союзу: досвід для України. 2012. URL: http://www.dridu.dp.ua/vidavnictvo/2012/2012_02(13)/12somsdu.pdf (дата звернення: 1.11.2022).

Digital Economy and Society Index (DESI). European Commission. 2021. URL: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_21_5481 (дата звернення: 10.11.2022).

Digital Economy and Society Index (DESI). Hungary. European Commission. 2021. URL: https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/desi-hungary (дата звернення: 8.11.2022).

Digitális Jólét Program: Magyarország Digitális Oktatási Stratégiája. 2016. URL: https://digitalisjoletprogram.hu/hu/tartalom/dos-magyarorszag-digitalis-oktatasi-strategiaja (дата звернення: 8.11.2022).

Education and Training Monitor 2020. European Commission. URL: https://op.europa.eu/webpub/eac/education-and-training-monitor-2020/en/ (дата звернення: 16.10.2022).

2011. évi CCIV. Törvénya nemzeti felsőoktatásról. 2011. URL: https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1100204.tv (дата звернення: 5.11.2022).

Hungary. Non-state actors in education. 2022. URL: https://education-profiles.org/europe-and-northern-america/hungary/~non-state-actors-in-education (дата звернення: 1.11.2022).

Fokozatváltás a felsőoktatásbanközéptávú szakmapolitikai stratégia. 2016. URL: https://2015-2019. kormany.hu/download/c/9c/e0000/Fokozatvaltas_Felsooktatasban_HONLAPRA.PDF (дата звернення: 16.10.2022).

ITM rendeleta felső okta tásbanszerezhetőkép es ítések jegyzékéről és az újképzések létesít éséről. 2021. URL: https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A2100065 (дата звернення: 1.11.2022).

ITM rendeleta pedagógus képzéskép zésiterületegy es szakja inak képzési és kimenetikövetel ményeiről. 2021. URL: https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A2100063.ITM (дата звернення: 8.11.2022).

Jámbor S. Educational methods based on student activity in vocational education. Transactions on IT and Engineering Education. 2019. № 2 (1). Р. 17–29.

Kovari A. Digital Transformation of Higher Education in Hungary in Relation to the OECD Report. DIVAI 2022, 14th international scientific conference on Distance Learning in Applied Informatics.Štúrovo, Slovakia, 2–4 May 2022. Р. 229–236. URL: https://www.divai.sk/ (дата звернення: 8.11.2022).

A közoktatás fejlődése. 2017. URL: https://mek.oszk.hu/02200/02220/html/1.htm (дата звернення: 8.11.2022).

Molnár G., Szűts Z. Advanced mobile communication and media devices and applications in the base of higher education. 2014 IEEE 12th International Symposium on Intelligent Systems and Informatics (SISY). 2014. Р. 169–174. DOI: 10.1109/SISY.2014.6923580

Nemzeti Digitalizációs Stratégia 2021–2030. 2020. URL: https://2015-2019.kormany.hu/download/f/58/d1000/NDS.pdf (дата звернення: 8.11.2022).

Supporting the Digital Transformation of Higher Educationin Hungary. OECD Publishing. 2021. DOI: https://doi.org/10.1787/d30ab43f-en

OECD Skills Outlook 2019: Thriving in a Digital World. OECD Publishing. 2019. DOI: https://doi.org/10.1787/df80bc12-en

PISA 2025 Learning in the Digital World. URL: https://www.oecd.org/pisa/innovation/learning-digital-world/ (дата звернення: 1.11.2022).

References

Godlewska, K. (2020). Uhorsʹkyy dosvid rozvytku tsyfrovoyi kompetentnosti vchyteliv u konteksti suchasnykh osvitnikh reform / [Hungarian experience in the development of digital competence of teachers in the context of modern educational reforms]. https://lib.iitta.gov.ua/724359/1/%D0%A0%D0%BE%D0%B7%D0%B4%D1%96%D0%BB_%D0%9C%D1%83%D0%BA%D0%B0%D1%87%D0%B5%D0%B2%D0%BE_%D0%93%D0%BE%D0%B4%D0%BB%D0%B5%D0%B2%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0_2020.pdf

Zakon Ukrayiny «Pro vyshchu osvitu» [Law of Ukraine «On Higher Education»] (2019). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text

Zakon Ukrayiny «Pro doshkilʹnu osvitu» [Law of Ukraine «On preschool education»] (2001). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2628-14#Text

Zakon Ukrayiny «Pro zabezpechennya funktsionuvannya ukrayinsʹkoyi movy yak derzhavnoyi» [The Law of Ukraine «On Ensuring the Functioning of the Ukrainian Language as a State Language»] (2019). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2704-19#Text

Zakon Ukrayiny «Pro naukovu ta naukovo-tekhnichnu diyalʹnistʹ» [Law of Ukraine «On scientific and scientific and technical activity»] (2016). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/848-19#Text

Zakon Ukrayiny «Pro osvitu» [Law of Ukraine «On Education»] (2017). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

Zakon Ukrayiny «Pro povnu zahalʹnu serednyu osvitu» [Law of Ukraine «On comprehensive general secondary education»] (2020). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text

Zakon Ukrayiny «Pro pozashkilʹnu osvitu» [Law of Ukraine «On extracurricular education»] (2020). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1841-14#Text)

Zakon Ukrayiny «Pro ratyfikatsiyu Ramkovoyi konventsiyi Rady Yevropy pro zakhyst natsionalʹnykh menshyn» [Law of Ukraine «On Ratification of the Framework Convention of the Council of Europe on the Protection of National Minorities»] (2003). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/703/97-%D0%B2%D1%80#Text)

Zakon Ukrayiny «Pro ratyfikatsiyu Yevropeysʹkoyi khartiyi rehionalʹnykh mov abo mov menshyn» [Law of Ukraine «On the Ratification of the European Charter of Regional or Minority Languages»] (1998). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/802-15#Text

Zakon Ukrayiny «Pro fakhovu peredvyshchu osvitu» [Law of Ukraine «On Vocational Pre-Higher Education»] (2019). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2745-19#Text

Kremen, V. H. (Ed.) (2021). Natsionalna dopovid pro stan i perspektivi rozvitku osviti v Ukrayini (Do 30-yi richnici Nezalezhnosti Ukrayini): monografiya [National Report on the State and Prospects of Education Development in Ukraine (To the 30th Anniversary of Ukraine’s Independence): a monograph]. KONVI PRINT. https://doi.org/10.37472/NAES-2021-ua

Stoika, O. (2022). The digital transformation of higher education in Hungary. Continuing Professional Education: Theory and Practice, 3, 90–95. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2022.3.12

Uhoda mizh Kabinetom Ministriv Ukrayiny ta Uryadom Uhorshchyny pro vzayemne vyznannya dokumentiv pro osvitu ta naukovi stupeni (Postanova KM № 1292 vid 09.12.2021 [Agreement between the Cabinet of Ministers of Ukraine and the Government of Hungary on the mutual recognition of documents on education and scientific degrees (Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine No. 1292 dated 09.12.2021] (2021). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/348_001-21#Text

Ministry of Education and Science of Ukraine. Tsyfrova transformatsiya osvity i nauky [Digital transformation of education and science]. https://mon.gov.ua/ua/ministerstvo/diyalnist/mizhnarodna-dilnist/pidtrimka-osviti-i-nauki-ukrayini-pid-chas-vijni/zasidannya-srg-osvita-i-nauka-pid-chas-vijni/cifrova-transformaciya-osviti-i-nauki

Shelomovska, O. (2012). Derzhavne upravlinnya vyshchoyu osvitoyu v postkomunistychnykh krayinakh Yevropeysʹkoho Soyuzu: dosvid dlya Ukrayiny [State management of higher education in the post-communist countries of the European Union: experience for Ukraine]. http://www.dridu.dp.ua/vidavnictvo/2012/2012_02(13)/12somsdu.pdf

European Commission (2021a). Digital Economy and Society Index (DESI). https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_21_5481

European Commission (2021b). Digital Economy and Society Index (DESI). Hungary. https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/desi-hungary

Digitális Jólét Program: Magyarország Digitális Oktatási Stratégiája (2016). https://digitalisjoletprogram.hu/hu/tartalom/dos-magyarorszag-digitalis-oktatasi-strategiaja

European Commission (2020). Education and Training Monitor 2020. https://op.europa.eu/webpub/eac/education-and-training-monitor-2020/en/

évi CCIV. Törvénya nemzeti felsőoktatásról (2011). https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1100204.tv

Hungary. Non-state actors in education (2022). https://education-profiles.org/europe-and-northern-america/hungary/~non-state-actors-in-education

Fokozatváltás a felsőoktatásbanközéptávú szakmapolitikai stratégia (2016). https://2015-2019.kormany.hu/download/c/9c/e0000/Fokozatvaltas_Felsooktatasban_HONLAPRA.PDF

ITM rendeleta felső okta tásbanszerezhetőkép es ítések jegyzékéről és az újképzések létesít éséről (2021). https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A2100065

ITM rendeleta pedagógus képzéskép zésiterületegy es szakja inak képzési és kimenetikövetel ményeiről (2021). https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A2100063.ITM

Jámbor, S. (2019). Educational methods based on student activity in vocational education. Transactions on IT and Engineering Education, 2 (1), 17–29.

A közoktatás fejlődése (2017). https://mek.oszk.hu/02200/02220/html/1.htm

Kovari, A. (2022). Digital Transformation of Higher Education in Hungary in Relation to the OECD Report. In: DIVAI 2022, 14th international scientific conference on Distance Learning in Applied Informatics. Štúrovo, Slovakia, 2–4 May (pp. 229–236). https://www.divai.sk/

Molnár, G., Szűts, Z. (2014). Advanced mobile communication and media devices and applications in the base of higher education. 2014 IEEE 12th International Symposium on Intelligent Systems and Informatics (SISY), 169–174. 10.1109/SISY.2014.6923580

Nemzeti Digitalizációs Stratégia 2021–2030. 2020. https://2015-2019.kormany.hu/download/f/58/d1000/NDS.pdf

Supporting the Digital Transformation of Higher Educationin Hungary (2021). OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/d30ab43f-en

OECD Skills Outlook 2019: Thriving in a Digital World. OECD Publishing. 2019. https://doi.org/10.1787/df80bc12-en

PISA 2025 Learning in the Digital World. https://www.oecd.org/pisa/innovation/learning-digital-world/

Published

2022-12-24

How to Cite

Stoika , O. (2022). REGULATORY AND LEGAL BASIS OF THE DIGITALIZATION OF THE PROFESSIONAL TRAINING OF TEACHERS IN HUNGARY. Continuing Professional Education: Theory and Practice, 73(4), 69–76. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2022.4.7

Issue

Section

CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION: FOREIGN EXPERIENCE